Wednesday 8 July 2009

PPSMI Dimansuhkan

Alhamdulillah...

Sebentar tadi sekitar jam 2.30pm, Menteri Pelajaran telah mengumumkan bahawa PPSMI akan dimansuhkan sepenuhnya menjelang 2012. Yuss ucapkan tahniah kepada mereka yang betul-betul berjuang untuk mempertahankan bahasa kebangsaan.

Terima kasih juga kepada pihak kementerian dan pihak berkuasa atas keprihatinan yang diberikan ini. Selain itu, Yuss juga berasa amat teruja dengan cadangan supaya pemantapan Bahasa Inggeris haruslah dilakukan dalam kelas Bahasa Inggeris. Jumlah masa untuk kelas ini juga akan ditambah.

Bagi Yuss, ini adalah situasi menang-menang kepada mereka yang menentang dan mempertahankan PPSMI.

Hari ini juga bolehlah diibaratkan sebagai satu permulaan yang baik untuk kita menuju ke arah pembinaan bangsa Malaysia yang betul. Kita perlu mengikut acuan sendiri untuk betul-betul berjaya.

Bermula hari ini juga, pemerkasaan Bahasa Malaysia perlu dilakukan secara besar-besaran disamping tidak melupakan pemantapan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.

Dan sebelum terlupa, Yuss juga ingin ucapkan tahniah kepada Gapena yang berani menganjurkan perhimpunan jalanan membantah PPSMI sehingga membawa kepada respons segera daripada pihak kerajaan.

Sama ada ianya mungkin dikaitkan dengan politik atau tidak, isu PPSMI ini telah dianggap selesai. Isu rakyat perlu diselesaikan untuk rakyat. Kekuatan rakyat kini berjaya meleburkan hasrat sesetengah kumpulan manusia sahaja yang mahukan PPSMI diteruskan.

Tahniah kepada semua. Hidup Bahasa Malaysia. Bahasa Melayu.

Yuss gembira.

1 comment:

Anonymous said...

blog yg ditunggu-tunggu akhirnya mengomen. yup congrats!