Sunday 25 March 2007

Salah Siapa?


Two days ago, sewaktu tengah supper, Yuss, my partner and our fwens Sesah and Salu secara tak sengajanya bersembanglah pasal topik ‘AGAMA’…

Semuanya bermula bile Salu (seorang Hindu and Sesah pun, hihihi…) mempersoalkan satu persoalan yang sangat menarik… Kenapa kami, Muslim, yang boleh baca al-Quran tapi tak tahu maksud isi kandungannya? Benarkah? Jika benar, dimanakah silapnya?

Bagi Yuss, ini semua kerana semasa kita kecil or bebudak dulu kita belajar baca al-Quran and khatam sampai kekadang 3-4 kali. Begitu jugak dengan sembahyang. Kita hanya tahu (bagi diri Yuss and mungkin juga kebanyakan member2 se’islam’ yang lain) membaca dengan tajwid dan dengung yang betul sewaktu sembahyang or membaca al-Quran tapi tak tahu apa maksud and tafsiran isi kandungannya.

Relevankah dengan hanya tahu membaca tapi tak tahu apa maksudnya pun? Of course tidak. Apa yang Yuss boleh katakan ibubapa yang menghantar anak2 mereka ke kelas mengaji al-Quran adalah atas alasan budaya dan masyarakat. Kita, terutama ibubapa bandar atau yang berkarier akan serahkan semuanya kepada tok guru agama mengajar anak2 kecil belajar ‘membaca’ al-Quran. And bile kite dengar anak2 kecil ni boleh membaca dengan lancarnya maka kita anggap mereka itu bijak and setelah tamat 30 juzuk, maka berjayalah mereka untuk mendapat ‘sijil’ dan bermacam2lah acara seperti ‘majlis kenduri pulut kuning’ dilakukan. Habis dijemput sekampung atau setaman berkenduri sekali. Dan bagi tugas untuk cemerlang dalam PMR or SPM bagi kertas ‘Agama Islam’ pula terletak pada tangan ustaz di sekolah dengan silibus kebangsaan. Ini secara kasarnyalah pengetahuan agama Islam rakyat Malaysia secara am.

Apa yang Yuss alami dulu bagi Yuss ade banyak salah dari betulnya. Yuss pernah bertanya pada si Ustaz kenapa perlunya kita membaca al-Quran? Dia jawab balik, “Betulkan tajwid, dengung dan sebutannya dahulu”. Ia ibarat membunuh soalan Yuss serta merta. Sebab apa? kita dah ditanamkan dalam minda bahawa jangan persoalkan apa yang di ajar oleh guru agama or ‘ustaz’ (masa kecik2 dulu lah) sebab mereka ajar ‘AGAMA’. Tak pernah dah lepas tu Yuss nak tanya balik sampaila khatam and tahu baca niat2 sembahnyang dalam bahasa Arab. Hanya disebabkan minat sendiri nak tahu apa maksud yang Yuss baca, Yuss cari sendiri melalui buku tafsiran and lain2. Ini semua atas inisiatif sendiri (walaupun taklah baca semua dan tak habis pun). Itupun sekadar membacanya sahaja. Bukankah ‘ustaz’ yang bertanggungjawab dalam hal mendidik ni? Mungkin akibat kesuntukan masa and jugak nak carik keuntungan maksima (satu kelas tu sampai 20-30 orang, kalau sorang anak murid bayar RM30-RM60 sebulan tak ke kaya tu) nilai2 yang patut di ajar tak di ajar. And bila Yuss baca al-Quran dan tafsirannya, mereka kata itu bukan mengaji al-Quran namanya. Tak dapat pahala sama macam baca al-Quran itu sendiri.

Adakah disebabkan perkara2 kecil inilah Yuss rasa kebanyakan kita tak kuat iman atau nilai diri tentang Islam? Tidak kosongkah jiwa bile membaca sesuatu yang kita sendiri taktahu maksudnya, tapi tetap dilakukan dengan alasan mendapat pahala dan sedap didengar? Kenapa pelajaran2 Sains or Sejarah kita tekan dan perincikan secara mendalam dan perlu hafal sedangkan ilmu agama adalah atas inisiatif sendiri? Double-standard apakah yang berlaku? Yuss hanya mampu menyalahkan diri sendiri.

Dan kalau kita belajar tentang agama untuk cari kebenaran melalui perbandingan dengan agama2 lain, kita akan dikatakan sesat, murtadlah dan macam2 lagik. Inilah perkara2 yang pernah Yuss ALAMI. Hanya dengan mengeluarkan statement “Yuss dah pernah baca Bible” pada kawan2, habis semua orang tahu ibarat satu Malaysia tahu dengan spekulasi mengatakan Yuss murtad (note : tambah2 masa tu tengah hangat diperkatakan mengenai kes Lina Joy). Ditambah pulak sewaktu Yuss baca Bible tu dulu masa tinggal kat UK. Betapa cetek dan mentah dan lemahnyalah mentaliti rakyat Malaysia. Sedih dan kekadang rasa terhina pun ada. Yuss pun dalam proses belajar dan nak cari kebenaran. Tang mana salahnya Bible itu and tang mana persamaannya itulah yang Yuss nak tahu. Kalau setakat tahu buat perbandingan yang dibuat oleh pakar2 agama melalui buku2 mereka tentang agama lain, apa salahnya usaha Yuss sendiri pergi baca Bible itu sendiri?

Begitu jugak halnya kalau Yuss masuk gereja atau kuil. Lagilah sesat dan kafirnya Yuss pada pandangan mereka!!!!

Yuss memerhati apa yang berlaku… Yuss mentafsiri sendiri (dengan ilmu yang ada)… dan Yuss bukannya menjiwai atau mengikuti upacara mereka. Sesatkah itu? Ya, Yuss akui jika kita melakukan sesuatu perbuatan itu berulang kali, kita berkemungkinan besar akan terikut. Tapi jika kita punya asas dan objektif yang kukuh, kita tetap akan ingat pada tiang asasnya sampai bila2.

Dan jika Yuss keluarkan statement baru ini, “Yuss lebih berminat untuk mendengar atau mempelajari Islam daripada seorang Muallaf dari orang Islam itu sendiri.”

Adakah Yuss akan dikatakan bertambah ego dan degil tentang Islam atau seperti kes2 dahulu akan dikatakan bertambah sesat? Reason or sebabnya mudah sahaja. Mungkin Yuss salah. Bagi Yuss, golongan Muallaf ini masuk Islam kerana kefahaman dan celik dan belajar dahulu tentang Islam. Mereka punya ilmu untuk belajar ‘bersebab’. Ditambah pula dengan kuasa ‘hidayah’. Pandangan mereka mungkin agak berbeza sedikit atau lebih baik lagi dari yang ‘pakar’. Dan mungkin walaupun tak setanding, tapi punya alasan yang kuat. Salahkah Yuss megeluarkan statement sebegitu? Perlu ke setiap apa yang Yuss katakan diiringi dengan penjelasan? Kalau diberi sekalipun, mereka ni tetap degil dan tak mahu terima. Sebabnya Yuss bukannya dalam kategori ‘pakar’!!!

Mungkin suatu idea datang tanpa idea…

Photo by Google.

No comments: