Thursday 27 November 2008

Yoga, Kongres PKR dan Mahathir

Hampir sebulan Yuss tidak mengemaskinikan blog ini. Kesihatan Yuss terganggu dengan amat teruk sekali. Ini pun belum sembuh sepenuhnya.

Pelbagai peristiwa dan kisah menarik berlaku dalam tempoh masa Yuss tidak menulis ini.

Yoga
Yuss masih berasa hairan kenapalah banyak pihak yang mempertikaikan jawapan atau fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan ini. Apa lagi yang nak didebatkan? Apa lagi yang tak puas hati? Benda dah jelas depan mata pun masih berdegil. Kalau tak dikeluarkan fatwa pun bising. Dah dikeluarkan pun bising. Benar sungguh istilah bahawa setiap mahkluk bernama manusia tak pernah puas.

Yuss berasa hairan dengan laporan berita di akhbar, TV dan sebagainya yang cuba mencari jawapan mereka sendiri dengan isu ini selepas ia diumumkan. Bagi Yuss, itu bukanlah caranya. Tapi menghuraikan secara baik setiap satu perkataan yang diumumkan oleh Majlis Fatwa tersebut.

Amalan yoga itu haram. Senaman yoga pula tidak digalakkan. Tidak digalakkan bukan bermaksud ia haram. Hanya sekadar satu peringatan bahawa kita jangan tersesat atau terbabas. Mudah. Itu sahaja.

Bukan sukar pun maksud dia. Yang kita semua nak berbelit2 mempertikaikan jawapan Majlis Fatwa ini kenapa pula? Dikaitkan itu ini bagi mengiyakan perbuatan masing2.

Hanya olahan 'tidak digalakkan' itu cuba digambarkan sebagai ianya suatu larangan. Suatu yang salah dan haram. Hai.... makan petai dan jering tu pun tidak digalakkan Yuss rasa. Tak bising pun. Bersanding, menepung tawar, merenjis tu pun sebenarnya tidak digalakkan. Bukannya haram. Tidak digalakkan. Masih tak faham2 lagikah manusia nih?

Dan hari ini juga PM kita Paklah akhirnya bersuara dengan cara yang paling cemerlang selaku Perdana Menteri Malaysia. Kenyataan yang beliau keluarkan mengenai Yoga ini amat2 Yuss nantikan. Akhirnya beliau bersuara dengan amat baik sekali. Jarang melihat Paklah menggunakan peranannya sebagai PM dengan sebaik ini. Antara petikan beliau dalam Malaysiakini dalam artikel bertajuk "PM: Yoga tanpa unsur pemujaan boleh diteruskan" :

"Saya ingin tegaskan bahawa amalan fizikal tanpa sebarang unsur-unsur pemujaan boleh diteruskan, ertinya tidak diharamkan. Saya percaya umat Islam tidak mudah untuk disyirikkan," katanya kepada Bernama apabila dihubungi di ibu negara hari ini.

Beliau diminta mengulas pelbagai pandangan dan kekeliruan mengenai keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan amalan yoga untuk umat Islam kerana ia melibatkan unsur mantera dan pemujaan.


Kedangkalan manusia yang tak mahu faham perkataan, tak mahu berfikir inilah yang menyusahkan negara. Inilah mentaliti masyarakat Malaysia. Sedih Yuss melihatnya.

Kongres PKR
Yuss menanti dengan penuh minat apakah dan bagaimanakah isu 16 September ini akan dibangkitkan dalam Kongres PKR peringkat nasional yang akan bermula esok. Orang2 PKR bertanggungjawab sepenuhnya menjelaskan kegagalan mereka melaksanakan tarikh tersebut. Kita tunggu dan lihat.

Bagi Yuss, jika ditanya kepada rakyat pada waktu ini, pastinya peratusan sokongan kepada PKR jatuh merudum. Dan jawapan yang akan diberikan dalam kongres esok menentukan hala tuju PKR di depan mata rakyat. Masih boleh diterima ataupun tidak.

Yuss juga merasakan, jika betul 16 September ini gagal, buktikan pula keupayaan mereka menguruskan negeri Selangor. Bagaimanakah kekayaan dan kemewahan negeri Selangor ini dapat mereka urus dan tadbirkan sebaik mungkin sepanjang tempoh 5 tahun ini. Kita tunggu dan lihat.

Mahathir
Yuss telah menulis sekurang-kurangnya 4 kali mengenai beliau dalam tempoh setahun yang lepas. Tapi satu pun Yuss tidak poskan di dalam blog ini. Dan semuanya Yuss telah padamkan. Apa yang Yuss ingat, apa yang ditulis adalah kritikan2 Yuss terhadap beliau. Sebab utama kenapa Yuss padam dan tidak mahu poskan di sini adalah kerana Yuss anggap era dan zaman beliau telah tamat. Tak perlulah Yuss angkat orang lama ini.

Tapi nampaknya kepedasan mulut Mahathir akhir2 ini betul2 mencabar ketidakselesaan Yuss sekali lagi. Kebanyakan daripada kita masih menganggap Mahathirlah patut memperbetulkan keadaan sekarang. Diangkat dan dipuja setinggi langit. Kata-katanya sentiasa dinantikan oleh semua pihak. Wirawan negara. Kebijakan beliau tiada tandingan. Kehadiran beliau di mana2 sahaja dinanti-nantikan. Beliaulah yang terhebat dan beliaulah yang teragung. Kata-katanya perlu didengar dan diolah sebaik mungkin. Kerana pengaruh beliau masih terlalu kuat.

Yang terbaru ialah kemahuan beliau untuk mendedahkan nama2 mereka yang rasuah dalam pemilihan UMNO akan datang. Beliau punya bukti. Beliau tak takut. Beliaulah ibarat pemegang kunci terbesar pendedahan ini. Beliau melihat beliaulah yang berkuasa.

Satu saja yang boleh Yuss katakan mengenai Mahathir Mohamad. Gila Kuasa.

Pastinya ramai yang tidak bersetuju dengan pandangan Yuss. Kerana penyokong2 Mahathir ramai. Tapi yang menyokong tu janganlah pulak sampai memuja. Itu yang mereka perlu ingat selalu. Ingat tu!

Bagi Yuss, Mahathir ialah seorang yang pandai menutup kelemahan sendiri. Sebagai contoh, beliau sendiri mengakui semasa zaman beliau menjadi PM, politik wang turut berlaku. Tapi tidak terbuka seperti sekarang. Maka? Oleh itu? Apa maksud beliau ini?

Dimaafkan? Tidak terbuka tidak mengapa? Tiada bukti? Kata2 beliau itu bukan bahan buktikah? Tuduhan2 beliau ini bukan juga satu buktikah? Tidak perlu menyiasat rasuah zaman beliau? Pengakuan beliau ini dicampak ketepi. Dan zaman orang lain pula semuanya salah. Tak betul. Beliau sahajalah yang bersih dan hebat. Ini yang betul2 menaikkan rasa amarah Yuss.

Itu sebab sebelum ni Yuss tak mahu poskan apa sahaja yang berkaitan Mahathir. Akan Yuss biarkan sahaja berlalu pergi. Dipadam dan biarlah kekal dalam lipatan sejarah. Tak mahu diulas.

Tapi beliau tetap beranggapan beliaulah yang berkuasa. Bila dibangkitkan mengenai isu2 lama dan minta penejelasan, alasan terbaik beliau ialah.... dah LUPA. Tak ingat. Banyak sangat peristiwa yang berlaku katanya.

Satu saja yang Yuss boleh katakan di sini. Melayu tidak mudah lupa. Mahathirlah yang mudah lupa. Tamat.

Malas nak cerita lagi mengenai beliau. Era dan zaman beliau dah lepas. Duduk diam2.

Yuss masih sakit. Minda Yuss masih pedih.

No comments: