Thursday 22 January 2009

Blogger : Azwan Ali


Azwan Hj Ali.

Nama yang cukup sinonim dengan industri hiburan Malaysia. Apakah yang membuatkan nama beliau cukup istimewa sehingga Yuss sanggup menulis tentang beliau? Seperti yang sedia maklum, blog Azwan Ali ini telah menjadi bahan bualan hangat masyarakat hari ini.

Dimanakah patut Yuss mulakan?

Semuanya gara-gara Yuss terlantar sakit dan tidak boleh bangun dan duduk lebih kurang 2-3 bulan yang lalu. Secara tak sengaja, Yuss terbuka TV dan menonton rangkaian Astro Prima 105.

Amboi... Amboi... Amboi, rancangan terbitan Azwan bersiaran ketika itu. Tak tahu kenapa, Yuss melekatkan mata menontonnya. Mungkin malas jari Yuss untuk menukar siaran.

Yuss tertawa. Yuss tersenyum.

Sambil menonton, kepala Yuss berputar mencari dimanakah keji dan lasernya mulut Azwan Ali ini seperti yang digambarkan oleh media selama ini? Yuss melihat rancangannya itu punya 'perasaan' dan ada 'jiwa'. Kepedasan beliau melontarkan soalan semuanya berasas walaupun tidak enak didengar oleh mereka yang disoal.

Yuss akui sebelum ini, akibat daripada 'branding' mulut Azwan Ali yang laser, Yuss tidak berminat untuk menonton rancangan beliau. Kali terakhir Yuss menonton beliau di kaca TV ialah semasa zaman Juara Lagu.

Rancangan Cit-Cat, Jangan Tidur Lagi atau lain-lain tidak pernah Yuss tonton. Yuss anggap ianya sekadar hiburan yang tidak kena dengan jiwa Yuss. Tapi, rancangan Amboi... Amboi... Amboi ini membuka mata Yuss.

Selepas Yuss kembali sihat, Yuss teringat akan promosi blog beliau dalam rancangan Amboi tersebut. Pertama kali membukanya lebih kurang sebulan yang lalu, Yuss agak terkejut. Tapi, dalam kejutan itu, ia membuatkan Yuss berfikir.

Berfikir??? Inilah yang menariknya.

Yuss tak tahu kenapa ia merangsangkan minda Yuss. Ada sesuatu yang menarik dengan gaya penulisan dan pemikiran Azwan Ali melalui blognya itu.

Ramai yang menghentam, mengkritik, melaser, mengeji, menghina, dan mengutuk cara Azwan menulis. Tidak berilmiah, tidak berotak, gila meroyan, kurang ajar, kosong dan penuh cacian adalah gambaran sesetengah pihak mengenai blog beliau.

Apa pula pandangan Yuss?

Yuss merasakan Azwan memecah tradisi penulisan blog. Beliau cuba membawakan 'jiwa' dan 'perasaan' beliau dalam blognya. Yakni idea dan pemikirannya. Kadang-kadang berlapik, kadang-kadang mencerca tapi ada sebab. Gossip, berita atau apa saja yang disampaikan adalah datangnya dari hati beliau. Betul atau salah, beliau ada hitam putih. Diterima atau tidak, itu terserah kepada individu yang membacanya. Inilah jenis blog yang cuba disampaikan olehnya.

Ramai yang melihat Azwan gila glamer dan mencari publisiti murahan. Biar Yuss katakan di sini, Azwan Ali bukan bodoh. Tapi bijak. Beliau pandai mengambil kesempatan. Beliau tahu dimanakah lubang yang boleh diisi bagi mengekalkan namanya terus menjadi bahan bualan.

Beliau juga memecahkan tembok budaya masyarakat Malaysia. Beliau membentuk pemahaman kebebasan dunia untuk memberikan pendapat. Tetapi melalui kata-kata pedas. Budaya masyarakat Melayu yang suka mendengar kata-kata indah, bahasa-bahasa baik, berlapik dan penuh makna, diubah penampilannya dalam blog beliau. Terus terang, tidak berselindung, pedas, kasar dan 'kotor' menjadi pilihan beliau.

'Kekotoran' inilah yang sebenarnya boleh menyedarkan. Perubahan inilah yang menginjak pemikiran biasa kita. Tidak lagi terbiasa dengan yang biasa.

Yuss juga melihat banyaknya ulasan2 dalam akhbar mengenai blog beliau ini. Antara ulasan yang boleh Yuss ingat ialah, artis sepatutnya memberikan moral yang baik kepada masyarakat. Artis perlu menjaga tingkah laku. Memang benar niat mereka baik untuk mengingatkan, tapi kita juga perlu sedar tidak semua manusia itu sempurna dan perlu mengikut norma kebiasaan kita. Selagi tidak melanggar undang2, ia masih boleh diterima.

Yuss hairan apabila mentaliti menjulang artis setinggi langit dan hanya yang indah belaka masih wujud dalam budaya kita. Tidak boleh salah dan tidak boleh berdosa. Tidak adakah ustaz/ustazah yang berdosa? Tidak adakah pemimpin negara yang berdosa? Adakah semua artis perlu dicipta yang baik2 belaka? Zaman mengagungkan artis dengan kata2 indah dan tidak berdosa hanya berlaku di zaman dahulu. Kini tidak lagi. Kerana kita sedar, semuanya adalah manusia. Ada baik dan buruk.

Yuss bukan bermaksud, lesen memburukkan artis atau orang lain itu sah, tapi kita perlu bersikap realistik dan cermin diri sendiri terlebih dahulu. Artis seperti mudah untuk dijadikan scapegoat bagi melepaskan rasa buruk kita.

Yuss juga bukanlah mengkritik wartawan2. Tapi kebanyakan ruang2 gosip di dada2 akhbar kadang2 juga tetap menggunakan bahasa pasar dan 'kasar'. Penulisan kritikan pedas dan boleh menjatuhkan artis tetap berlaku dalam industri hiburan di Malaysia ini. Jika kita hendak sibuk bercerita tentang etika, semua ini telah lama ditinggalkan dengan penggunaan pseudonym2 mereka yang menulis ruangan gossip. Oleh itu, apa bezanya jika artis menulis? Tidak ada beza manusia bernama wartawan dan artis. Blog2 bercambah bagaikan cendawan melempiaskan pendapat masing2 yang boleh digunapakai oleh sesiapa sahaja tanpa bayaran.

Walau apapun, Yuss melihat cara Azwan menulis ada batasannya. Kritikan atau teguran beliau bukan setakat artis tetapi sesiapa sahaja yang beliau lihat 'salah' termasuklah ahli2 politik dan wartawan2. Beliau bijak melihat semua ini dari sudut sama ratanya. Sama rata dari segi gelaran seorang yang bernama manusia. Manusia itu sendiri tidak ada yang sempurna.

Dan apa yang membuatkan blog beliau ini 'hangat', sekali lagi Yuss katakan, ia ditulis dari hati seorang manusia yang tahu apa yang ditulisnya. Inilah keistimewaan blog2 JENIS ini. Bukan lagi seperti blog2 lain dan artis2 lain yang kebanyakannya diibaratkan menulis seperti sebuah diari peribadi yang penuh dengan penerangan dan promosi aktiviti2 masing2.

Kesimpulannya, adakah Yuss menyukai blog Azwan Ali? Jawapannya mungkin ya jika beliau sanggup kekal untuk terus menjadi blogger yang bernama Azwan Ali. Walaupun sejak akhir2 ini, posting2 terkini beliau kelihatan bernada rendah sedikit berbanding di peringkat permulaan dahulu. Tidak terlalu 'over'.

Yuss terus membaca.

Photo by Google.

2 comments:

Anonymous said...

amboi amboi amboi hang....

azwan ali pun nak cerite ke? perlu ke mak hayam tuh?

aku tgk blog dia pun dah pening. camana la ko leh suka.

ke ko saje je nak tompang glamer dia? hehehe....

yg penting, ko tulih je la apa2 yg ko nak kan? at least ada bahan aku nak baca.

Yuss said...

Hmmm...

Saya suka membaca sesuatu yang boleh menjana perasaan. Boleh menyelami perasaan dan rasa penulisnya. Tak kiralah sesiapa pun. Menarik untuk merasa apa yang seseorang penulis itu rasakan.

Apa pun pandangan yang diberikan, itu hak masing-masing untuk bersuara.

Salam.

Yuss