Tuesday 12 May 2009

Tahniah Nizar

Petang semalam, seperti yang semua tahu, Nizar telah disahkan sebagai Menteri Besar Perak seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Yuss masih berada di Ipoh semasa keputusan disiarkan secara online lebih kurang jam 4 petang.

Kebanyakan daripada kita mungkin masih lagi terkejut, gembira dan bersyukur dengan keputusan tersebut. Dan mungkin juga seluruh bumi Perak sedang meraikan dengan cara yang sama, yakni dengan memanjatkan kesyukuran kepada Tuhan.

Seperti biasa, walaupun Yuss teruja dengan keputusan tersebut, tetapi fikiran Yuss masih mencipta persoalan apakah kemungkinan atau langkah seterusnya oleh mereka yang berpolitik ini. Yuss kurang yakin BN akan mengalah begitu sahaja. Lubang untuk mencari ruang memenangkan diri masing2 akan tetap diusahakan.

Yang lebih menariknya lagi ialah, blog2 yang pro-BN kelihatan mencipta satu aura 'kebaikan' bahawa mereka menerima keputusan ini dengan hati yang terbuka. Mereka mahu menunjukkan 'kematangan' bahawa mereka menghormati keputusan yang telah dibuat mahkamah. Tidak riuh rendah dan terbaring2 atas jalan sebagai tanda protes. Dan kononnya tidak seperti geng2 PR yang mungkin akan mengutuk dan mencaci mahkamah jika keputusan tidak menyebelahi mereka.

Blog2 pro-BN ini juga seperti biasa tetap cuba mengutuk blog2 pro-PR yang kononnya mahkamah hanya boleh dipercayai jika keputusan memihak kepada PR. Kononnya PR akan hanya kata mahkamah bersih jika menyebelahi mereka sahaja. Jika mahkamah tidak memihak, orang2 PR ini selalunya akan menanamkan kepercayaan bahawa mahkamah Malaysia tidak pernah adil dan saksama. Begitulah kepercayaan mereka.

Inilah permainan minda orang politik. Dalam penerimaan kepada sesuatu keputusan yang telah dibuat, satu jari tetap mahu ditudingkan kepada pihak lain. Tidak pernah mahu menerima keputusan sepenuh hati. Mesti mahu berbelit dan menyalahkan orang lain.

Kenapa seperti tidak ikhlas dalam mengeluarkan pendapat? Kenapa masih mahu menuding jari seperti ini? Tidak sedarkah mereka bahawa mereka juga seperti meniru gaya orang2 PR jika betul mereka tidak mahu menerima keputusan mahkamah seratus peratus.

Tetapi yang membezakan orang2 PR dan BN dalam soal penerimaan ialah, walaupun PR seperti selalu mempertikaikan keputusan mahkamah dalam banyak kes, mereka punya bukti dan sokongan yang kuat untuk merayu atau mencelah atau membantah. Mereka masih mampu meyakinkan rakyat dalam kebanyakan keraguan kes2 yang melibatkan soal keadilan.

BN gagal dalam soal keyakinan seperti ini. Seperti dalam kes MB Perak ini, maklumat2 yang didedahkan kepada rakyat kebanyakannya dilakukan oleh orang2 PR dan dilakukan secara terperinci, sama ada dari sudut perundangan, ilmiah, logik atau pendapat profesional yang banyak bertebaran di dada internet ini. Mereka mendidik masyarakat. Mereka cuba mengilmukan masyarakat dari segi logiknya. Tak kiralah apa pun keputusan mahkamah nanti.

Tetapi orang2 BN tidak pernah melakukan perkara ini. Bila ianya menjadi kes mahkamah, persoalan2 yang ditimbulkan tidak pernah dijawab oleh mereka secara matang. Segala2nya ibarat diserahkan bulat2 kepada mahkamah, hakim dan peguam2 mereka sahaja.

Bukankah sekurang-kurangnya orang2 BN boleh memberi sedikit 'ilmu' kepada rakyat untuk melihat kekukuhan fakta mereka untuk didebatkan dalam minda rakyat? Kerana rakyat ingin tahu dan ini melibatkan diri rakyat itu sendiri secara tidak langsung sebagai warga Perak. Malangnya, perkara seperti ini tidak berlaku melalui cara orang2 BN ini.

Akhirnya, rakyat biasa seperti Yuss akan mudah terkesima dengan ulasan Hakim Mahkamah Tinggi ketika mengesahkan kedudukan Nizar. Setiap jawapan yang diberikan oleh Hakim tersebut seperti pernah dibaca, didengar dan diketahui oleh kita semua sebelum ini. Ada antaranya pernah diletakkan dalam blog ini atau kita membacanya di blog2 lain seawal bulan Mac yang lalu. Kerana sebahagian besar ideanya seperti datang dan terdedah daripada pembacaan di ruang internet ini.

Itulah sebabnya orang biasa seperti Yuss menyokong keputusan mahkamah ini. Walaupun soal intergriti kehakiman Malaysia sentiasa dipersoalkan, tapi dalam persoalan kes MB Perak ini, rakyat telah terdidik terlebih dahulu sebelum ianya dibicara dan diputuskan lagi.

Begitulah uniknya kes Perak. Begitulah indahnya hitam Perak. Tahniah sekali lagi kepada Nizar.

Yuss gembira. Walaupun hakikatnya perjalanan politik Perak dan Malaysia masih panjang.

No comments: