Monday 4 May 2009

Apa Salahnya Mahkluk Tuhan Ini?


Yuss agak terkejut dengan apa yang Yuss baca ini. Sila klik sini.

Yuss mulai sedar, kita sebagai manusia, memang terlahir dengan sifat kebinatangannya. Semakin kita hendak maju, semakin jijik perangai manusia. Dan semakin hilang nilai kemanusiaannya.

Apakah yang membuatkan hati manusia2 ini menjadi buta dan membiarkan haiwan2 yang kononnya 'tidak' berguna ini 'mati' jauh dari pandangan mata mereka? Apakah justifikasi kebinatangan manusia2 jenis ini?

Apakah perasaan mereka jika 'manusia' pula yang dibuang ke 'pulau maut' ini? Kenapakah bila sesama manusia, kita boleh merasai kesalahannya, tetapi jika ianya binatang lain, kita kata tidak mengapa? Siapakah kita menentukan hidup mati mahkluk2 Tuhan yang lain ini?

Adakah manusia itu Tuhan kepada binatang2 yang lain ini? Manusia jenis apakah yang melakukan perbuatan tidak berperikebinatangan ini?

Memang binatang sungguh manusia2 ini! Lebih binatang daripada binatang!

Tidak wujud istilah kemanusiaan dalam hidup manusia yang berperangai seperti ini!

Kepada manusia yang masih rasa diri mereka manusia, bantulah... Jangan butakan hati anda dengan sifat kebinatangan anda!

Biarpun pedas bunyinya, niat Yuss cuma untuk menyedarkan kita yang masih lena dengan nilai 'manusia'nya. Please...?


Untuk maklumat lanjut, sila klik laman berikut,
http://www.mycen.com.my/rescue/

Mungkinkah disebabkan kita selalu bercakap soal kemanusiaan, maka kita hanya mahu memikirkan soal manusia sahaja? Adakah ruang lingkup perikemanusiaan itu selalunya disalaheertikan untuk manusia sahaja? Kalau begitulah mentaliti 'bodoh' manusia, baik ubah perikemanusiaan menjadi perikebinatangan. Sekurang-kurangnya manusia yang 'bodoh' ini boleh jadi sedar dan insaf.

Yuss bergenang.

No comments: