Thursday 7 May 2009

Hilangnya Sinar Perak

Hari ini telah terbukti secara sah bahawa ianya wajib digelar hari Hitam untuk Perak. Betapa terkejutnya Yuss apabila membaca berita tentang bagaimana Speaker Perak, Sivakumar, ditarik keluar dari kerusinya dan dipaksa keluar dewan bagaikan beliau bukan seorang insan bernama manusia.

Apakah yang sebenarnya berlaku, Yuss sendiri tidak tahu. Sebagai orang biasa, Yuss masih terkejut melihat gambar2 dan cara perlakuan pihak2 tertentu yang melakukan perbuatan kebinatangan kepada manusia lain seperti ini.

Dan dalam masa yang sama, Yuss baru sahaja menulis tentang kes perangai kebinatangan manusia di Pulau Ketam dengan anjing2 mereka. Dan terkini, di dewan mulia DUN Perak pula. Tiada bezanya nilai perasaan dan perkemanusiaan jenis ini.

Manusia oh manusia. Kenapalah kita menjadi semakin tidak bertamadun?

Yuss sendiri tidak tahu siapakah yang kurang ajar dan siapakah yang merasa terlebih ajar. Undang2 seperti diperkotak-katikkan apabila usul menggantikan Speaker Perak dibuat oleh ADUN2 BN. Pelik dan ianya memang pelik. Undang2 dilihat ibarat sehelai kertas kosong yang boleh dikoyak-koyakkan apabila suka, dan dicantumkan di kemudian hari, juga apabila ada rasa suka.

Tetapi yang lebih menariknya lagi, Yuss lebih tertarik dengan cara manusia membinatangkan manusia lain. Adakah Sivakumar layak mendapat layanan seperti hari ini? Jika nama Sivakumar itu 'Suhaimi', adakah sanggup mereka yang 'berkuasa' ini melakukan cara dan tindakan yang sama?

Selain itu, soal2 derhaka, soal menghina Raja, semuanya sudah entah ke mana. Tidak malukah mereka membiarkan Raja Nazrin Shah menunggu sehingga 5 jam sebelum baginda boleh masuk ke dalam dewan untuk merasmikan sidang? Siapakah yang derhaka dalam hal ini?

Secara terang, Yuss letakkan kesalahan ini di tangan BN pimpinan Zambry. Apakah yang ditakutkan sangat oleh pihak BN terhadap Sivakumar (untuk menggantungnya melalui usul) sehingga sanggup membiarkan seorang Raja menunggu lama?

Mengusulkan suatu perkara yang tidak logik dan bertentangan, dan kemudiannya berpanjangan dan memakan masa berjam lamanya sehingga menyebabkan Raja tertunggu2. Bukankah derhaka namanya itu? Padahal dalam masa yang sama ada yang melaporkan, Sivakumar sendiri menyuruh semuanya bertenang dan membenarkan Raja Nazrin masuk merasmikan sidang.

Hendak bertekak, hendak bergaduh, dan terjerit sana terjerit sini, rasanya binatang dalam zoo pun senang untuk dikawal. Tidak malukah mereka berperangai seperti ini di dalam dewan yang dianggap mulia? Kalau dewan yang mulia pun boleh dibuat perangai macam dalam zoo, macamanalah agaknya kalau terjumpa di dewan yang TAK mulia, atau kedai mamak atau Tesco kat Ipoh Garden tu sekalipun.

Tak ada perasaan malukah agaknya mereka ini?

Dalam masa yang sama, berlaku satu gelagat yang memberikan sedikit kelegaan kepada kita semua apabila ada yang melaporkan bahawa Raja Nazrin bersalam dulu dengan Nizar dan semua ADUN PR dan kemudiannya barulah ADUN2 BN. Dan ada juga yang berkata Raja Nazrin keluar dewan diiringi oleh Nizar dan Ngeh sambil baginda membisikkan sesuatu bahawa Tuanku ingin berkerjasama dengan Pakatan Rakyat.

Hmmm... =)

Selain daripada itu, hari ini semuanya telah bergaduh dalam dewan, tetapi di satu pihak yang lain pula, iaitu mahkamah, mereka akan hanya memutuskan siapakah MB yang sah pada Isnin depan. Bukankah ianya ibarat bertindih secara terbalik antara satu sama lain? Satu tindakan yang terkemudian selepas perkara lain yang tidak sepatutnya didahulukan berlaku. Ini satu lagi satu benda pelik lagi pelik. Pelik dari segi logik akalnya. Orang biasa seperti Yuss mungkin menafsirkan undang2 ini dengan cara yang berbeza daripada orang undang2 itu sendiri. Mereka lebih arif.

Orang undang2 mungkin baca undang2 ikut cara diorang. Tapi kita juga ada hak membacanya dengan logik kita sendiri. Jika BN boleh tafsir ikut cara dia, kita buatlah cara kita.

Yang pastinya, demokrasi benar2 telah hitam di bumi Perak. Adakah hilangnya demokrasi seperti ini beerti rakyat Perak akan terus terperangkap? Terperangkap dalam soal ekonomi yang entah ke mana, soal sosialnya, dan soal masyarakatnya yang terkambinghitam dek demokrasi. Rakyatlah mangsanya. Rakyatlah korbannya.

Tahniah kepada demokrasi ala BN. Tahniah. Kononnya merekalah penegak kerajaan 'M' di bumi Perak. Hasilnya ialah apa yang kita boleh lihat pada hari ini. Cara menghalalkan cara walau dengan apa cara sekalipun.

Yuss sangat2 kecewa. Sangat2 kecewa.

Yuss berhati hitam. Marah.

Photo diambil dari blog Idham Lim.

No comments: