Wednesday 8 April 2009

Bukit-Bukit Mahathir

Tahniah kepada yang menang di "2 Bukit 1 Batang" semalam. Yang kalah, terimalah dengan rela hati.

Yuss lebih tertarik dengan kehadiran Mahathir di saat2 akhir yang turun padang berkempen untuk BN di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Pada mulanya, Yuss agak skeptikal kepada mereka yang menggunakan aura Mahathir untuk pilihanraya kecil ini.

Terbukti, kehadiran Mahathir rupa-rupanya telah merosakkan peluang BN untuk menang walaupun untuk menang tipis.

Jika tidak menang sekalipun, sekurang-kurangnya BN ada peluang mengecilkan undi majoriti yang diperolehi oleh PR. Tetapi perkara sebaliknya yang berlaku. Bagi Yuss, Mahathirlah puncanya walaupun ada sebab2 kecil lain yang boleh dibangkitkan.

Yuss anggap kehadiran Mahathir ialah satu kesilapan besar untuk UMNO. Inilah masalah utama UMNO. Tak serik2.

Sudah acapkali kita mendengar isu perubahan dan transformasi UMNO. Tetapi mereka tetap mahu memandang ke belakang. Mahu menggunakan orang lama untuk meraih undi.

Mereka patut sedar bahawa Mahathir ialah sejarah. Sepatutnya insan bernama Mahathir tidak disentuh langsung. Susah sangatkah untuk paham apakah itu perubahan dan penremajaan politik hari ini?

Yuss bukan bencikan Mahathir bulat2. Tetapi cara mengangkat nama Mahathir seperti ini tidak boleh diterima oleh orang muda seperti Yuss. Yuss melihat corak Mahathir yang menganggap dirinya masih berpengaruh dan berkuasa sebagai punca penolakan besar golongan muda kepada orde lama ini.

Dan ini jugalah punca penyebab kenapa anaknya, Mukhriz, kalah merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. Bayang2 beliau masih kelihatan jelas dalam diri anaknya itu.

Kehadiran Mukhriz dalam politik sepatutnya tiba selepas Mahathir sudah menyambut panggilan Ilahi... =)

Kesalahan terjelas dalam pilihanraya kecil semalam ialah kesalahan perancang2 politik yang cuba menggunakan nama Mahathir. Langkah mereka terus sumbang dan memakan diri sendiri. Perancang2 sebeginilah yang terus degil dan tidak mahu berubah dalam mencari cara atau idea baru.

Dalam perkembangan yang berkaitan, hari ini, Najib yang sepatutnya akan mengumumkan kabinet barunya telah ditangguhkan sehingga esok. Sama ada anggota2 kabinet yang baru nanti akan betul2 baru dan fresh, kita tunggu dan lihat.

Jika nama Mukhriz yang naik, Yuss akan tersedak hingga koma!

Jika nama Khairy yang naik, Yuss akan sekadar senyum sebagai tanda harapan itu masih ada
...

Kalau dua-duanya tak ada pun, tak jadi masalah. Tapi jika kebanyakan anggota kabinet nanti masih ramai yang muka berkedut dan beruban, adalah yang tak kenanya tu nanti. Apa yang tak kenanya? Degil!

Itulah yang tak kenanya. Sekali lagi diulang... Degil!

Degil sebab nak gunakan muka yang saaaaamaaaaa jer. Rakyat pun dah muak nak tengok!

Yuss pun degil.

2 comments:

Anonymous said...

yeh its all because of him. mahathir sucks!

jo

Anonymous said...

akhirnya ko update jugak blog ko ni. ingatkan dah mampuih. HAHAHA