Thursday 2 April 2009

Don't Cry For Me Malaysia

[Terbaru, 4 Apr]
Sejak dua hari yang lepas, talian internet Yuss slow yang teramat sangat. Tak dapat nak update apa yang sepatutnya. Dan sekarang pun rasa macam malas nak tulis sebab geram.

Apa2 pun, ramai yang terkejut apabila Najib mengumumkan pembebasan 13 tahanan ISA, dan pengkajian semula terhadap akta tersebut, selain penarikan semula penggantungan 2 akhbar pembangkang (Harakah dan Suara Keadilan) serta-merta.

Yuss merasakan kita sepatutnya menerima pembaharuan ini secara positif. Ada yang melihatnya sebagai kosmetik untuk 3 pilihanraya kecil minggu depan, dan ada juga yang melihatnya sebagai acara tradisi seorang PM yang baru untuk membebaskan tahanan2 ISA sebelumnya. Macam pengampunan Agong terhadap pesalah2 di penjara setiap kali hari keputeraan baginda.

Dan ada juga yang melihat, ianya hanyalah untuk menjawab cabaran politik oleh Anwar kepada Najib siang tadi. Kata Anwar, tiga perkara penting yang perlu dilakukan oleh Najib untuk membuktikan keihklasan reformasi pentadbirannya ialah pembebasan tahanan ISA, kawalan media dan rasuah. Dua daripadanya sudah dijawab Najib. Sila baca sini.

Dalam masa yang sama, jika betullah perubahan ini untuk kebaikan semua, buat apa kita nak terus membantah dan berpandangan skeptikal? Yang penting, rakyat akan terus memerhati dan menilai. Kecualilah jika ada udang di sebalik batu.

Dan Yuss juga dapat merasakan aura penremajaan kepimpinan Najib. Jika beliau terus kekal dengan cara ini dan tidak menggunakannya untuk retorik politik semata2, Yuss yakin Najib mampu mengaburi mata rakyat terhadap persepsi masa silamnya dulu.

Politik sentiasa berubah. Pemimpin yang betul2 mahu mendengar suara rakyat akan diterima semula jika mereka tidak berterusan mempermainkan kehendak rakyat.

Selain itu, Najib juga kena ingat bahawa baggage terbarunya selepas ini ialah Mahathir. Jika beliau dapat mengelakkan bayang2 Mahathir dalam perlaksanaan polisi2nya selepas ini, beliau akan diterima semula oleh golongan muda. Kami tidak mahu wajah2 mentor seperti ini menganggu perjalanan masa depan negara seperti yang pernah berlaku di bawah pentadbiran Paklah.

Cukuplah Paklah diperkotak-katikkan oleh sifat Mahathirisme ini. Berilah peluang kepada yang muda untuk menentukan sendiri masa depannya.

[Terbaru, 3 Apr]
Najib telah pun diangkat menjadi PM Malaysia ke-6 pagi tadi. Konsep Satu Malaysia menjadi agenda utamanya.

Yuss berasa agak sedikit terkejut membaca berita2 internet dan ruang2 sembang internet yang kebanyakannya dilihat tidak terlalu excited dengan perlantikan terbaru ini. Seperti tidak diraikan. Semuanya tidak ambil kisah atau ambil peduli. Hmmm... Seperti ada yang tidak kena.

Saja nak bertanya, sebelum ni kita ada 2-3 Malaysia ke? Bukan dah memang ada SATU Malaysia je ke sebelum ni? =P

[Posting Asal]
Hari ini, Paklah dan Najib sudah pun bertemu Yang di-Pertuan Agong.

Komen Paklah selepas jumpa Agong, "Terserah kepada baginda membuat keputusan."

Komen Najib selepas jumpa Agong, tiada.

Hari ini juga, kesemua ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah pun menghantar petisyen kepada Agong supaya menangguhkan dulu perkenan baginda melantik Najib dan meminta ditubuhkan Suruhanjaya Bebas untuk membersihkan nama Najib terlebih dahulu. Sila baca sini.

Yang menariknya ialah, isu Altantuya dilarang sama sekali untuk diulas semasa kempen pilihanraya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai. Alasannya? Takut dianggap subjudis atau mencampuri urusan mahkamah bagi kes-kes perbicaraan yang sedang berjalan. Sila baca sini.

Yang peliknya, kalau tak ade kaitan dengan Najib, kenapa dilarang sama sekali menyebut nama ALTANTUYA semasa berkempen? Takkan berdosa besar pulak kot nak sebut ALTANTUYA? Altantuya! Altantuya! Altantuya!

Bukankah lebih molek jika Najib membuat kenyataan terbuka terlebih dahulu (mengenai penglibatannya dengan Altantuya atau kes2 lain) sebelum dilantik menjadi PM esok pagi? Kalau lepas lantik baru nak keluarkan kenyataan, macam dah terlambat pulak rasanya.

Hmmm... Terserahlah kepada Tuanku Mizan.

Yuss mendagu je le... =P

Yuss nak sebut jugak nama Altantuya. Altantuya! Altantuya! Altantuya. Ok, penat dah...

No comments: