Thursday 23 April 2009

TV juga Emas

Yuss tertarik dengan langkah FOMCA melancarkan kempen Minggu Tidak Menonton Televisyen semalam. Tujuannya ialah supaya nilai kekeluargaan dapat dieratkan antara ibubapa dan anak2 mereka.

Bagi Yuss, ianya suatu niat ke arah kesedaran yang baik. Tapi, adakah ia satu pelajaran terbaik untuk anak2 muda yang masih bersekolah pada masa kini?

Kempen tersebut membuatkan Yuss teringat kepada seorang kawan semasa zaman sekolah dulu. Beliau berkata, di rumahnya tidak ada TV. Budaya menonton TV tidak dibentuk oleh ketua keluarganya, yakni bapa beliau.

Yang menariknya lagi ialah beliau tidak membantah, sebaliknya beliau membenci TV. Bukan atas hasutan sang bapa, tetapi kesedarannya terhadap kelalaian yang terbentuk daripada kotak TV.

Dan beliau juga mengakui merasa tidak tersekat, malahan berhujah bahawa banyak alternatif lain untuk berhibur dan menambahkan ilmunya selain daripada TV. Buku, alat muzik, permainan luaran ialah antara contohnya.

Yuss sebenarnya agak cemburu dengan sikap keluarga beliau. Cemburu kerana Yuss anggap keluarga mereka ialah keluarga yang sempurna, berilmu, bijak, berbeza dan bukan pelik (ramai kawan2 Yuss meminggirkan beliau kerana sikapnya yang dikatakan pelik).

Tetapi Yuss juga sedar, itu hak masing2 menentukan corak kekeluargaan yang ingin dibentuk. Dan ini juga tidak beerti keluarga Yuss tidak sempurna. Masing2 ada cara masing2 menentukan kejayaan anak2 mereka dan keluarganya.

Dan sehingga hari ini, Yuss terus bermimpi untuk mendapat 'keluarga' jenis ini.

Namun begitu, sejak akhir2 ini, Yuss mula dan selalu terpikir, apakah nasibnya kepada diri Yuss jika tidak menonton langsung TV di rumah? Adakah Yuss akan ketinggalan dengan budaya teknologinya atau sebenarnya akan lebih menghargai dunia realiti di sekelilingnya?

Berbalik kepada rakan Yuss itu, beliau kini menjadi seorang yang berjaya dalam bidangnya. Tapi bidang yang diceburinya bukanlah bidang yang Yuss idam-idamkan. Bayangkan apabila rumah beliau ialah makmal kimia. Rakannya ialah botol2 dan alat2 ujikaji untuk eksperimen. Inilah dunia pilihan beliau. Beliau menghambakan dirinya kepada dunia penyelidikan. Dan beliau masih tidak menonton TV.

Adakah Yuss teringin hendak jadi macam dia? Adakah Yuss sanggup pakai cermin mata setebal Gunung Kinabalu? Adakah Yuss hendak berpakaian selekeh seperti dia? Adakah ini impian hidup Yuss?

Setelah muhasabah diri sebaik mungkin, Yuss akui setiap perkara yang berlaku, ada baik dan buruknya. Begitu juga dengan pilihan hidup kita terhadap TV. Yang paling penting ialah bagaimanakah kita mengawal diri sendiri terhadap sesuatu perkara atau alatan.

Tidak semua yang keluar dari kotak TV itu lalai dan membazir. Yang penting, kita tahu mengambil iktibar dari setiap rancangan yang ditonton, walaupun rancangan itu sebodoh Mr. Bean.

Kita seperti terdidik dengan pendapat bahawa, TV merosakkan anak muda. Permainan komputer, PS3, telefon bimbit, semuanya itu ialah khayalan yang terbentuk ke dalam dunia individualistik. Termasuklah kempen seperti anjuran FOMCA ini.

Kita seperti meletakkan kesalahan kepada teknologi2 ini yang menjarakkan hubungan intim kemanusiaan. Kenapakah alasan begini yang kita cari? Inilah yang Yuss pelik dan mula sedar.

Yang terpenting sekali ialah cara kita mendidik menggunakan sesuatu perkara dengan bijak. Mendidik untuk tujuan baik. Bagaimanakah mengatasi kelalaian itulah kunci utama menjadi seorang manusia berguna. Bukannya dengan membentuk penolakan kepada sesuatu benda/alat atau perkara tersebut.

Sebagai contoh, jika kita membaca buku, kita dianggap mengisi masa dengan cara yang terbaik. Tetapi, membaca buku juga boleh melalaikan masa. Mustahil dalam hidup kita, kita tidak pernah terlajak masa membaca buku yang seronok sehingga lewat pagi walaupun buku itu berfaedah.

Adakah kita sebenarnya telah membuang masa, dan menganggu sistem tubuh untuk berehat dan menjadi mengantuk keesokan harinya jika bekerja? Adakah ianya salah buku atau salah kita?

Samalah dengan TV. Salah TV atau salah kita?

Atau jika kita minat dengan lukisan2 di galeri2 muzium dan menatap setiap satu lukisan berjam2 lamanya, adakah ianya salah lukisan atau salah kita?

Atau jika kadang2 Yuss membaca al-Quran selepas solat, selalunya Yuss telah tetapkan di muka surat mana atau ayat ke berapa untuk berhenti, tetapi Yuss tetap akan terlajak juga. Adakah ianya salah al-Quran atau salah Yuss?

Semuanya bergantung kepada niat dan kebolehan kita mengawal masa. TV juga begitu. Janganlah boikot TV selama seminggu hanya kerana kita meletakkan persepsi tidak suka kepada isi kandungannya. Sepatutnya kita salahkan orang yang menjalankan program TV, penerbit, pihak berkuasa, atau polisinya itu sendiri yang sepatutnya membentuk faedah kepada masyarakatnya. Bukan kotak TV.

Yuss masih menyokong usaha baik FOMCA ini hanya atas alasan ianya telah menyedarkan masyarakat. Contohnya ialah diri Yuss sendiri seperti sekarang ini.

Terima kasih FOMCA kerana kempen anda ini telah membuka mata Yuss bahawa kebodohan kita menyalahkan benda2 atau alat2 seperti TV dan sebelum kita melihat kesalahan diri sendiri adalah resepi terbaik yang membantutkan pemikiran manusia untuk terus maju dalam masyarakatnya.

Yuss akan terus menonton TV selama seminggu ini. Yuss akan menonton semua rancangan yang terkeluar dari kaca TV Yuss. Kalau mata Yuss boleh bersekang 24 jam, 24 jam lah Yuss tengok. Dalam 24 jam itu pasti ada ilmu yang berguna yang tertayang.

Kerana peribadi Yuss, pemikiran Yuss, jiwa Yuss, perasaan Yuss atau lain2nya kadang2 boleh juga terbentuk dengan TV. Yang penting ialah apakah pilihan kita untuk jadi seimbang.

Kalau masa itu emas, TV juga ada emasnya. Kita sendirilah kena mencari emasnya. Takkan nak bagi bulat2 pulak kot.

Selamat menonton TV. =)

No comments: