Friday 15 August 2008

Melayu Islam

Sejak isu Melayu dan Islam menjadi hangat baru2 ini, Yuss lupa untuk kembali kepada Perlembagaan Malaysia dengan jelas dan tepat. Seboleh-bolehnya Yuss tidak mahu menyentuh tentang isi perlembagaan dengan terperinci dan diperdebatkan kehendaknya. Nanti Yuss dianggap menderhaka kepada negara. Kerana Yuss bukan penderhaka. Yuss juga rakyat Malaysia yang sah. Ini antara artikel yang ada tentang pandangan umum perlembagaan kita mengenai isu ini:

Article 160 of the Constitution of Malaysia defines various terms used in the Constitution. It has an important impact on Islam in Malaysia and the Malay people due to its definition of a Malay person under clause 2.

It took effect after August 31, 1957 ("Merdeka Day" or "Independence Day") in West Malaysia, and took effect in Singapore and East Malaysia when they merged with Malaya in 1963. The article no longer applies to Singapore, as it declared independence from Malaysia in 1965; however, it does affect the legal status of Singaporean Malays when they enter Malaysia.

The article defines a Malay as a Malaysian citizen born to a Malaysian citizen who professes to be a Muslim, habitually speaks the Malay language, adheres to Malay customs, and is domiciled in Malaysia or Singapore. As a result, Malay citizens who convert out of Islam are no longer considered Malay under the law. Hence, the Bumiputra privileges afforded to Malays under Article 153 of the Constitution of Malaysia, the New Economic Policy (NEP), etc. are forfeit for such converts.

Likewise, a non-Malay Malaysian who converts to Islam can lay claim to Bumiputra privileges, provided he meets the other conditions. A higher education textbook conforming to the government Malaysian studies syllabus states: "This explains the fact that when a non-Malay embraces Islam, he is said to masuk Melayu (become a Malay). That person is automatically assumed to be fluent in the Malay language and to be living like a Malay as a result of his close association with the Malays."

It is interesting to note that a Malay from Sabah or Sarawak is listed as a Bumiputra of Sabah and Sarawak in the Constitution, separate from Malays of the Peninsular.


Jelas, sebelum ini Yuss bertanyakan soalan siapa kata Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu? Yuss mempersoalkan tentangnya tapi ia sebenarnya tertulis dalam perlembagaan kita. Maknanya Islam dan Melayu itu seiringan.

Yuss tak mahu mempersoalkan perlembagaan kita. Itu prinsip yang Yuss pegang selama ini untuk tidak mempersoalkannya. Ini pegangan Yuss yang tetap tidak akan berubah.

Benar perlembagaan kita telah dipinda 42 kali dalam masa 48 tahun. Dan mungkin juga benar istilah semangat dokumen sebenar telah dicairkan seperti laporan Shad Saleem Faruqi, seorang pakar perlembagaan.

Dan sekarang, Yuss bukan mempersoalkan tentang perlembagaan. Tapi sekadar idea haruskah sifat bangsa dan agama berjalan seiringan? Adakah ia menepati asas panduan dalam agama Islam itu sendiri? Adakah ia bersesuaian dengan konsep agama Islam? Adakah kita sebenarnya melakukan kesilapan dengan mengangkat Melayu dan Islam sebagai satu perkara yang sama? Yuss cuba tanya diri sendiri kerana Yuss Melayu dan juga Islam. Adakah ia bertentangan dengan asas pegangan agama Yuss mengenai sifat berbangsa2 dalam ajaran Islam? Adakah layak untuk Melayu berada satu taraf dengan agama Islam? Adakah juga bermakna jika Islam itu agama rasmi negara, bermakna Melayu itu bangsa rasmi negara kerana kedua-duanya tidak dipisahkan? Adakah juga ini akan menganggu jati diri Yuss sebagai seorang rakyat Malaysia kerana bertanya? Yuss mungkin keliru lagi. Lagi dan lagi.

Yuss sekadar bertanya. Yuss tak boleh nak huraikan jawapan tapi hanya mampu mengeluarkan soalan2 sahaja kerana ia melibatkan undang-undang kita. Yuss tidak belajar undang-undang. Benar di sebalik undang-undang ada kebenaran. Tapi disebalik kebenaran akan adakah keadilan undang-undang?

Apa pun, Yuss bebas untuk berfikir. Bebas untuk menterjemahkan kehendak hidup Yuss. Oleh itu, Yuss tetap yakin untuk kita sama2 mewujudkan Bangsa Malaysia. Kerana, jika dah terbukti ada kecelaruan antara kita dengan sifat kaumnya sendiri atau sesama kaum atau sesama masyarakat, adalah lebih baik kita melihat semua ini dalam sudut keMalaysiaan. Biarkan dahulu perlembagaan itu. Perubahan minda dan cara berfikir rakyat Malaysia keseluruhannya untuk bersatu menjadi satu biarlah lebih realistik selepas ini. Dalam generasi Yuss. Bukan untuk tujuan Hari Kemerdekaan sahaja yang tak bawa ke mana. Jati diri Yuss untuk impikan Malaysia yang satu memang jauh tapi bukan mustahil. Jika 50 tahun onak dan duri sesama bangsa dalam Malaysia boleh bergerak walaupun kelihatan tidak seiringan, Yuss yakin 50 tahun akan datang kita mampu mengubahnya. Bukan menjadi boneka di Hari Kebangsaan yang ada Cina, Melayu dan India berarak bersama2 atau pemimpin pelbagai bangsa yang bersorak bersama2 tapi kosong pengisian erti perpaduan itu. Bukan perpaduan yang kita cari, tapi kesatupaduan. Yang betul2 realistik dalam kehidupan seharian kita. Moga-moga. Yuss bukan berkata tiada kesatupaduan pada masa ini. Ada. Tapi masih tak jelas. Masih ibaratnya seperti di atas pagar. Seperti sekeping daun kering. Sekali ditup angin sepoi, melayang jugaklah ia. Tak kiralah ke mana pun. Bukan juga bermakna Yuss mengharapkan hitam putih yang terlalu jelas dan mengikut kata hati kita, tapi sesuatu yang boleh diterima semua secara logik dan munasabah. Bukan Yuss kata apa yang hari ini tidak logik dan tidak munasabah, tapi tidak menguntungkan bagi Yuss sebagai seorang Melayu dan juga Islam.

Yuss masih terus berharap.

Petikan artikel perlembagaan daripada Wikipedia. Benar atau tidak, berkemungkinan.

No comments: