Friday 25 July 2008

Anwarku Hari Ini II

Apakah yang membuatkan Yuss obses hendak menulis tentang Anwar Ibrahim sekali lagi? Kenapa Anwar menjadi subjek utama semenjak dua menjak ni? Tak sudah-sudah. Walaupun dalam media2 kita cerita tentang Anwar sudah semakin berkurangan, tapi kenapa Yuss nak bangkitkan lagi pasal beliau? Yuss nak ulas kali ini dari segi pandangan Yuss sebagai seorang manusia yang 'mungkin pernah' melakukan 'aktiviti' songsang ini. Mungkin sahaja. Hahaha... Bersandarkan kepada pengalaman katanya...

Well, sejak 2-3 hari lepas Yuss asyik berfikir tentang LOGIKnya di sebalik kes liwat beliau yang terbaru ini. Dan hari ini juga Condoleeza Rice secara terbuka 'mengingatkan' Malaysia supaya tidak menyalahgunakan undang2 yang ada terutama dalam kes Anwar. Rais Yatim (Menteri Luar) dan juga kerajaan kita pastinya menentang 'campurtangan' asing dalam urusan dalaman negara kita. Tapi, secara peribadi, Yuss lihat ia hanyalah sekadar teguran. Bukan campurtangan. Takkanlah kita tak boleh ditegur langsung. Begitu juga jika US ada masalah, di pihak kita pasti akan 'menegur' mereka.

Dan kembali kepada kes Anwar ini, sudah berapa hari atau minggu ianya berlalu sejak Saiful mula membuat laporannya dahulu. Keterangan Anwar juga telah diambil. Dan Anwar juga mungkin akan dipanggil sekali lagi untuk memberi keterangan kurang seminggu dari sekarang. Tapi yang peliknya, tidak cukupkah keterangan pertama dahulu? Kenapa masih belum ada kes yang boleh di bawa ke mahkamah berdasarkan keterangan tersebut? Sudah masuk berminggu, bukan berhari. Adakah kesnya tidak cukup kuat? Jika keterangan Anwar di anggap lemah, maka sepatutnya mudah bagi pihak 'pendakwa' membawa kes tersebut terus ke mahkamah, dari segi persepsinya? Dan kenapa polis kali ini mengambil masa yang lama untuk menyiasat? Ianya hanya kes liwat. Kes perubatan. Laporan perubatan boleh siap dalam kurang dari seminggu sahaja. Itu bukti paling kukuh dan munasabah. Ini dah cukup lama dan 'matang' bagi sesuatu kes itu 'wujud'. Atau sebenarnya mereka mahu melakukan kejutan sekali lagi dengan menangkap Anwar secara mengejut?

Dan kembali kepada kes liwat ini, media kita melaporkan yang Saiful dikatakan dirogol sekurang-kurangnya 8 kali sebelum ini. Mungkin Yuss silap dengan angka tersebut tapi hanyalah ingatan melalui pembacaan media2 kita sebelum ini. Sebagai pemerhati 'gay' di Malaysia.... Yuss rasa jika Saiful ini betul2 'straight', kali pertama beliau dirogol, mesti mudah bagi beliau untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku. Golongan 'straight' di Malaysia secara umumnya agak taboo dengan golongan2 gay ini dari segi gangguan seksualnya. Itu jika Saiful betul2 'straight'. Dan jika hanya sebagai tanda 'hormat' dengan kedudukan Anwar dan terpaksa 'merelakan' perbuatan tersebut, mana harga diri dan pendirian Saiful sebenarnya dalam hal seksual ini? Lagi2 bila Saiful kelihatan ingin membabitkan diri atau 'memasukkan' diri ke dalam dunia politik dengan berdampingan dengan tokoh2 tertentu yang mana harga diri adalah perkara pokok yang paling perlu diutamakan. Tambahan pula, Saiful masih muda, 23 tahun, cukup bertenaga dan kuat untuk menangkis/mengelak/menghalang serangan seksual liwat dari lelaki berusia 63 tahun ini. Berumur dan tua. Yuss bukan nak mengata Anwar mungkin tidak bernafsu dan kuat, tapi pastinya beliau cukup 'matang' dalam mengawal nafsunya pada umur ini. 'Matang' dari segi meliwat. Kalau 'hisap-menghisap' tu lain la cerita. Cium-cium ke. Hahaha! Atau gangguan seksual yang lain. Tapi bukan LIWAT. Ambik 'banyak' masa dan tenaga untuk 'melaksanakan' aktiviti tersebut. Tambah2 kalau dipaksa. Lagilah 'sukar'. Atau mungkin juga Anwar menggunakan Viagra untuk menaikkan nafsu syahwatnya sehingga memberontak tak terkawal dan agresif? Entahlah... =)

Dan dalam istilah dunia 'gay' juga, jika seseorang itu pernah diliwat beberapa kali oleh orang yang sama, sebab utama dia mendedahkan perbuatan tersebut adalah kerana 'jealous' atau cemburu atau juga mungkin tak 'puas' dengan perbuatan liwat tersebut. Kerana ia mungkin menjadi 'ketagih'. Sedap! Enak! Nikmat! Tak kiralah mendedahkannya sesama rakan atau sesiapa sekalipun. Dan menjadi gosip. Atau fitnah. Itu ajer... Jika 'straight' pulak? 'Malu' adalah perkara utama yang paling susah nak didedahkan. Paling berat. Tabik atas keberanian Saiful kita!

Seperti ulasan Muhyiddin Yassin yang di interview secara langsung di Astro Awani malam tadi, beliau mengulas kita patut biarkan saja dulu isu 'campurtangan' US (kenyataan Rice) , tapi sebenarnya lebih memfokuskan kepada Saiful si mangsa. Beliau mengulas si Saiful dikatakan tidak tahan lagi dengan 'kelakuan' pemimpin tersebut.

Tidak tahan selepas 8 kali diliwat? Kali pertama, kedua atau ketiga Yuss mengerti. Tapi selepas 8 kali? Mungkin ada kes2 berkaitan rogol sebelum ini, ada mangsa yang dirogol berulang kali tidak berani membuat laporan sehinggalah ada yang mengandung (kes rogol perempuan). Tapi Saiful sudah 23 tahun umurnya. Boleh berfikir secara lurus yang mana betul dan yang mana salah sesuatu 'kelakuan' buruk itu. Tambah2 melibatkan sesuatu yang memasuki 'tubuh' badannya sebanyak 8 KALI. Bukan membenarkan dirinya 'dirogol' sedemikian rupa berulang-ulang-ulang-ulang kali baru mahu melaporkannya. Dan ulang lagi.

Mungkin Saiful punya alasan kukuh. Tetapi semasa aksi beliau ke balai polis untuk memberi keterangan dirakamkan oleh media kita, beliau kelihatan seperti 'tenang' dan 'tersenyum' dan berjalan agak 'normal'. Tidak 'kengkang' seperti terogol di punggong. Padahal baru beberapa hari dirogol. Mungkin dah dapat ubat penahan sakit dari doktor kot.

Dan dalam masa yang sama, tidak pula meng'cover'kan mukanya kerana bagi Yuss, ia melibatkan maruah diri. Malu. Tak macam dua orang tertuduh dalam kes pembunuhan Altantuya yang berkelubung setiap kali naik turun mahkamah. Kecualilah jika dah glamer sebelum ini macam Razak Baginda yang tak perlu nak cover sebab orang dah memang kenal. Masalahnya ada ke orang kenal Saiful sebelum ni? Publisiti untuk diri sendiri ke?

Selain itu, hubungan beliau dengan golongan2 politik besar tanah air juga perlu diperjelas dan dihuraikan satu persatu oleh pihak mahkamah nanti. Tapi mungkin mahkamah akan menolak kerana tidak relevan dengan kes yang dibicarakan. Maka siapa yang patut jadi hakim dalam kes 'konspirasi' ini kalau bukan mahkamah sivil? Jawapannya, 'mahkamah' RAKYAT.


Dan semasa peguam Saiful dan bapa saudaranya baru2 ini membuat kenyataan media, Yuss lihat pakcik si Saiful ni agak 'lembut' orangnya. Mungkin Yuss salah dan tak baik mengaitkan perangai luaran seseorang untuk menghukum seseorang. Kerana Yuss pun apa kurangnya. Lemah lembut jugak. Tapi 'GAYDAR' seseorang boleh membaca ada 'sesuatu' tak kena ngan pakciknya ni, or Uncle Pet dari segi penampilanya itu. Mungkin Yuss silap.

Tapi, bila menonton berita Astro Awani baru2 ini, Yuss terlihat Uncle Pet ni menyisip rambutnya yang panjang ala2 Miss Universe pulaknya ittewww... Dan dalam berita di internet pula (AgendaDaily) ada gambar Uncle Pet (gambar atas) yang 'melentok' tangannya bila memegang kertas kenyataan media Saiful. Khabarnya Uncle Pet ni amat rapat dengan Saiful berbanding ibubapa Saiful sendiri. Itu kenyataan media perdana kita semasa mula2 kes ini keluar dahulu. Hmmmmm... 'sesuats tewww sangattt'...

Dan yang peliknya, jika kenyataan media itu diwakili peguam dan pakciknya untuk diri Saiful, kenapa BUKAN ibu bapa Saiful sendiri yang keluar bagi mewakili keluarganya? Kenapa perlu mewakilkan pakciknya itu pulak? Kenapa rapat 'sangat' hubungan mereka berdua? Well, itu hal keluarga mereka... Biarlah rahsia... =P

Ini belum melibatkan lagi dengan isu DNA Anwar, dengan isu laporan keterangan Saiful yang masih belum dikeluarkan lagi, dengan isu hubungan dengan individu2 tertentu, dengan isu mengukur panjang pendek ZAKAR Anwar di hospital, dan sebagainya. Kalau kita cantumkan semuanya sekali, mungkin berjela2 panjangnya. Cukup untuk buat satu teater muzikal terhebat dan fofulerr. "Marilah kita semua... bergembira, dengan menyanyi lagu lalala... la.. la.. laaa.... LAHA!!!"

Banyak yang tidak logiknya dari logik pada pandangan mata kasar kita dengan kes liwat ini. Tapi, undang2 kita mungkin tak melihatnya secara kasar tapi dengan lebih teliti. Teliti tang mana kita tengok je lah nanti. Tak salah kalau kita menilai dengan apa yang kita tahu dan lihat sekarang. Bukan menghukum tapi memberi pendapat. Dan mungkin juga ada antara mereka2 ini yang 'tahu' untuk bermain dengan undang2 yang ada dengan penuh licik dan penuh teka-teki.

Mungkin kali ini Yuss lebih banyak 'tak' betulnya dari yang betulnya kerana banyaknya bahasa atau istilah 'gay' di sini. Mungkin tak lebih dari sekadar bergosip. Kerana 'gay' suka bergosip. Mengumpat. Melaser. =P

Tapi kan...
Mungkin ada kaitan dengan yang hidup.
Mungkin tak ada kaitan dengan yang mati.

Yuss berkemungkinan.

Photo by AgendaDaily

No comments: