Thursday 10 July 2008

Idea Tambahan Idea Terdahulu

Kali ini Yuss ingin ulas secara tambahan terhadap isu-isu yang Yuss kupas dalam blog yang Yuss tulis ini. Apa yang tulis sebelum ini tidak pernah diedit semula tapi jika ada idea atau ulasan tambahan akan dibuat atau dibuka dalam artikel yang baru seperti ini.

Minyak
Sebelum ini, Yuss menyokong langkah-langkah kerajaan menaikkan harga minyak baru-baru ini atas alasan perlu mengikut perubahan harga antarabangsa. Bila dibincangkan, difikirkan semula melalui pembacaan, Yuss rasakan ia masih satu pandangan yang benar. Tetapi dalam masa yang sama, subsidi untuk minyak perlu diteruskan. Atau, seperti yang Yuss cadangkan sebelum ini, jika tidak disubsidikan ke atas minyak, perlu diganti kepada benda2 keperluan penting yang lain seperti makanan. Subsidi makanan yang besar dapat menjamin harga makanan yang amat rendah dan menyenangkan semua rakyat. Yang menjadi isu sekarang ini bukanlah kenapa harga minyak itu tinggi dan kerajaan tidak mampu menampungnya dan bebannya pula ditanggung oleh rakyat, tetapi kemanakah subsidi minyak yang sepatutnya dinikmati rakyat secara lahiriah, nampak dan jelas, kini ibarat hilang dari pandangan mata kasar. Bagaimana, apa dan bilakah subsidi ini digunakan untuk kepentingan rakyat itulah yang dipersoalkan. Kerajaan perlu bersifat terbuka menerangkan secara teliti bagaimanakah mereka menggunakan subsidi ini untuk rakyat. Rakyat tidak mahu ia diselewengkan untuk kepentingan individu2 tertentu. Itu yang rakyat mahukan. Keterbukaan. Telus dalam pengurusan mereka. Harap kerajaan sekarang perlu lebih terbuka. Apa yang kita nantikan adalah debat antara Anwar dan Shabery di kaca TV kita 15 Julai nanti. Perlu diingat, Venezuela yang menjadi negara pengeluar minyak, adalah negara yang menjual minyak paling murah didunia kepada rakyatnya. 0.16 sen untuk seliter minyak. Macamana perkara seperti ini boleh terjadi? Bukankah Malaysia juga negara pengeluar minyak untuk tempoh 5 tahun akan datang? Taraf negara pengeluar minyak bukan sekadar minyak yang dijumpai di dalam negara, tetapi juga minyak yang kita jumpa di tempat2 lain dalam dunia ini melalui syarikat nasional kita. Minyak2 luar yang diproses dan disimpan di dalam loji2 negara, dianggap sebagai nilai keluaran minyak kita. So, kita sebenarnya punya dan berhasrat menjadi penyimpan minyak terbesar bagi rantau ini dalam tempoh 10 tahun akan datang dengan pembinaan pusat2 loji dan penapisan yang besar di selatan tanah air dan Sabah dan Sarawak. Kemanakah arah tuju hasil minyak kita ini akan kita lihat dalam debat itu nanti. Harapnyalah.

Gay
Dalam blog Yuss 'Dosa-Dosa Gay', ada yang menghantar email kepada Yuss dan menyatakan Yuss munafik. Yuss tak salahkan sesiapa pun. Penghantar email mengakui dirinya gay tetapi dalam masa yang sama mengatakan Yuss munafik. Kerana bila Yuss sudah tahu bende itu salah dan betul, tetap mahu melakukannya, Itulah maksud munafik. But at the same time, Yuss tak ignoring the facts which I already know what is right or what is wrong. Fakta betul atau salah sesuatu perkara. Bukankah lebih munafik atau double munafik mereka yang mengata orang lain salah walaupun diri sendiri pun tahu ia salah? Kenapa tak lihat pada diri sendiri dahulu sebelum menghukum orang lain? Kenapa tak cermin diri dahulu sebelum cermin diri orang lain? Yuss hanya nak masyarakat tahu kenapa Yuss punya pendapat sebegini. Mungkin ya Yuss munafik. Mungkin juga tidak. Siapa kata ilmu kita lengkap? Yuss mungkin tahu betul atau salah sesuatu perkara itu. Tapi Yuss tak ignore kesalahan yang Yuss tahu. Mereka yang tidak tahu atau buat2 tak tau dan menghukum orang lain itu adalah lebih teruk dan hina. Yuss terima segala pandangan secara terbuka dan redha. Yuss hanya menjelaskan sahaja apa yang ada dalam minda dan pandangan Yuss. Itu kenyataan Yuss. Takde siapa yang paksa orang terima atau tidak pandangan kita. Kenyataan yang kita buat. Yang penting tahu niat dan isi hati kita. Apa yang Yuss nak jelaskan di dalam artikel tersebut adalah supaya golongan gay2 ini menerima kenyataan yang tertulis dalam agama Yuss. Bukan mencari alasan itu ini untuk mengiyakan kata-kata tuhan. Dan bukan juga Yuss menyuruh kita jangan buat. Kerana Yuss tetap Yuss. =)

Bila Yuss rasa melekit dan berMINYAK, Yuss tetap terus berGAYa.

No comments: