Monday 14 July 2008

Anwarku Hari Ini

Ingin dikongsi serba sedikit mengenai berita2 terkini sejak 24 jam yang lepas. Anwar berkata dia tidak akan pergi menemui polis untuk memberi keterangan mengenai kes liwatnya. Polis pula akan keluarkan perintah mahkamah jika perlu selepas ini. Anwar berkata polis mengacau diri dan keluarganya di kediaman mereka. Itu sebab Anwar menukar fikiran kerana sebelum ini beliau memberi jaminan akan memberi kerjasama penuh.

Pagi tadi pula, Anwar diberi perintah mahkamah tidak membenarkan dia mendekati parlimen. Alasannya, akan berlaku demonstrasi besar-besaran yang diketuai Anwar bagi menerima usul tidak percaya terhadap PM di dalam parlimen. Pakatan Rakyat awal2 lagi berkata tiada perhimpunan seperti itu dirancang. Mereka sendiri terkejut bila masa pulak ada demonstrasi? Polis pula mengadakan sekatan jalanraya secara luarbiasa seluruh KL. Mereka kata ada sumber2 yang mereka percayai. Yuss pun terkejut. Takde angin takde ribut tetiba pokok bergoyang. Dan bila bersidang dalam parlimen, usul tersebut ditolak oleh YDP Dewan. Semua ahli2 pembangkang keluar tanda protes mereka. Itu serba sedikit yang berlaku hari ini.

Benarkah Anwar tidak mahu berjumpa polis seperti yang dijadualkan hari ini atas sebab2 beliau akan ditangkap dan ditahan? Ini kerana esok, debat Anwar-Shabery akan berlangsung secara langsung di TV. Adakah ia bagi menggagalkan debat ini? Penting sangat ke pulak debat ni? Tempoh 24 jam ini mungkin ada sesuatu yang besar akan berlaku. Kita lihat apa yang dirancangkan oleh pemain2 politik ini. Agak pelik bile melihat panggilan polis untuk beri keterangan ke atas Anwar, perintah mahkamah ke atas Anawar di parlimen, dan debat esok berlaku dalam kurang 48 jam. Tangkapan dijangkakan? Anwar akan cari perlindungan lagi? Di kedutaan mana pulak kali ni? Atau akan membiarkan saja dirinya ditangkap polis?

Yuss tidak nampak apa perlunya Anwar di tangan polis. Dan kenapa Anwar perlu takut sangat? Yuss tak dapat berfikir secara lurus ketika ini untuk menghuraikan apakah kemungkinan besar yang mungkin akan terjadi. Dari pengamatan Yuss secara kasar, secara rambangnyelah, tidak ada apa pun yang akan berlaku. Malas nak berfikir. Tunggu dan lihat sajalah. =)

Yuss malas.

No comments: