Thursday 30 October 2008

Hukuman Yoga


Ramai yang terkejut dan berasa janggal apabila isu yoga ditimbulkan oleh media kita hari ini. Persoalan yang timbul di kalangan kita semua termasuklah Yuss sendiri ialah, benarkah yoga boleh memesongkan akidah umat Islam?

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JAKIM, Othman Mustapha menyatakan bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan akan mengeluarkan fatwa berkenaan isu ini. Antara petikan dari Utusan Malaysia ialah:

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Othman Mustapha berkata, perkara itu akan diumumkan sendiri oleh Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Datuk Dr. Adul Shukor Husin.

Beliau menambah, isu berhubung hukum senaman yoga itu ada dibincangkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang diadakan di Kelantan, baru-baru ini.

“Keputusan mengenainya sudah ada tetapi Dr. Abdul Shukor belum umum lagi,’’ katanya.


Yuss masih lagi berteka-teki dengan jawapan yang akan dikeluarkan oleh Majlis Fatwa ini. Apa yang pasti, melalui telaan dan pembacaan ringkas Yuss di dada internet ini, yoga adalah satu kategori senaman bagi mengurangkan stres dan membantu melambatkan proses penuaan.

Yuss tidak pernah mengamalkan yoga. Maka, Yuss tidak dapat memberikan jawapan terbaik adakah benar amalan ini memesongkan akidah. Dari segi bacaan mantera dan ritualnya.

Mungkin yoga ini banyak pembahagiannya. Namun, yang telah dikomersilkan atau dimodenkan sekarang ini mungkin hanya melibatkan unsur2 kesihatan dan senaman sahaja. Walaupun akar umbi yoga itu sendiri berasal daripada ritual dan amalan dalam agama Hindu.

Mungkin juga yoga pada hari ini telah meninggalkan semua amalan2 mantera dan ritual tersebut. Di manakah kesilapan yang mungkin ada dan kekal dalam yoga ini? Yuss akan menanti dengan penuh minat jawapan Majlis Fatwa ini.

Sebagai orang biasa sekarang ini, Yuss mungkin berpendapat yoga tidak akan diharamkan. Sekadar peringatan bahawa perbuatan2 tertentu mungkin boleh memesongkan akidah kita dalam aspek2 kecil tertentu.

Mungkin dari segi lipatan dan pergerakan tubuh badan yang boleh mendedahkan struktur seksi kepada pemerhati dan orang sekelilingnya. Mungkin.

Atau mungkin juga dari segi bacaan ritual untuk mengosongkan minda kita bagi mencapai kedudukan atau pergerakan tubuh badan kita dalam yoga. Sehingga ada yang menganggap ianya satu meditasi. Mungkin. Kerana perbuatan mengosongkan minda dan melupakan Tuhan dan Nabinya di larang oleh umat Islam walau dengan apa cara sekalipun. Walaupun untuk sesaat dan seketika. Mungkin.

Kerana iman dan kedudukan kita akan tergugat jika kita melupakan Tuhan dan Nabinya. Dan memudahkan syaitan dan sahabat andai mereka menguasai minda kita yang kosong. Mungkin.

Yuss dah mula mengarut. Hahaha... Kita tunggu jelah.

Entahlah. Yuss bukan pakar. Tapi Yuss tak sabar menunggu jawapan Majlis sebesar ini. Jawapan mereka mungkin kukuh bagi mengiyakan keputusan mereka.

Yuss Yoga.

Photos by Google

3 comments:

ML said...

:))

Unknown said...

i like......

Anonymous said...

its all about niat.

good article tho.

thanks