Wednesday 8 October 2008

Suasana Raya 08'

Lebih seminggu Lebaran berlalu. Kini Yuss kembali ke alam realiti.

Lebaran tahun ini paling sederhana diraikan di mana saja Yuss pergi. Yuss perhatikan keluarga Yuss betul2 berbelanja secara berhemah 'merayakan' juadah. Dan juga 'duit raya'. Itulah yang Yuss lihat secara kasar. 'Kemelesetan' ekonomi betul2 memakan diri kita. Mungkin.

Tapi dari sudut positifnya pula, sekurang-kurangnya kita sedar dan kenal diri masing2 untuk tidak berboros seperti tahun2 sebelumnya. Tuhan tu kan suka mengingatkan.

Yuss akui Yuss amat jarang berjumpa saudara mara termasuklah ahli keluarga sendiri. Begitu juga rakan2 yang lama. Lebaran sajalah masa yang ada. Sekurang-kurangnya setahun sekali.

Tapi yang menariknya tahun ini, setiap seorang orang yang Yuss jumpa, setiap seorang dari mereka jugalah akan bercerita tentang... Politik. Nak kata hairan, taklah terkejut sangat. Cuma kagum.

Tak kiralah nenek tua yang dah 90 tahun umurnya atau anak muda yang belum habis sekolah lagi. Yuss hanya mampu tersenyum dan mendengar. Mencelah tidak. Menyampuk pun tidak. Yuss bukan jenis banyak bercakap. Suka melihat dan mendengar. Tambah2 dengan orang yang tidak dikenali atau jarang berjumpa.

Pelik suasana raya tahun ni. Tapi menarik.

Sambil mengunyah daging rendang sambil mengumpat politik. Dalam hati Yuss tergelak2 besar tengok perangai orang. Hehehe... Kalaulah diorang tahu apa yang Yuss tulis dalam blog ni. Keh keh keh...

Kesimpulan ringkas?

100% dari berpuluh2 yang datang dan pergi beraya, semuanya nak Paklah letak jawatan. Yuss tak tanya pun diorang. Tapi sentimen diorang kuat.

Hmmmmm... Kita tunggu je la keputusan mesyuarat khas BN hari ini. Secara peribadi, Yuss rasa Paklah mungkin akan tetap kekal pertahankan jawatannya. Sebabnya? Belum ada lagi PM Malaysia yang mengundurkan diri secara terpaksa sebegini. Semuanya perlu manis dan indah. Berbunga-bunga. Nama dan kenangan seorang PM perlu diangkat dan diagungkan sebagai pemimpin agung negara. Nama seorang PM perlu 'bersih'. Perlu suci dalam lipatan sejarah negara bernama Malaysia.

Itu budaya kita.

Bukan budaya Yuss. =P

No comments: