Thursday 23 October 2008

Jalan Alor

Jalan Alor. Jalan Kejora.

Mana pilihan Yuss?

JALAN ALOR!

Kenapa? Tak perlulah diterangkan panjang lebar di sini. Dunia internet penuh dengan gosip dan kritikan terhadap isu ini. Seluruh komuniti Jalan Alor dan pelancongan juga sedih dengan penukaran nama ini. Apa lagi yang mahu didiskusikan dengan perkara ini? Tidak ada apa.

Yuss juga ketawa terbahak2 bila membaca kritikan2 pedas dalam dunia maya ini. Ada yang berkata, kalau senang sangat nak tukar nama jalan tanpa perbincangan sihat dengan penduduk setempat atau komunitinya, kenapa tak tukar saja semua nama jalan Kuala Lumpur tu ikut sinonim nama Lumpur itu? Ada Jalan Becak, Jalan Lubang, Jalan Debu, Jalan Kelabu Asap, Jalan Ikan Belacak, Jalan Kerbau Berendam, Jalan Pokok Bakau, Jalan Melekit, Jalan Paya, Jalan Bau Hamis, atau ape2 jelah yang berdaki dan jijik.

Ada logiknya jugak. Kenapa Kuala Lumpur perlu cantik dan indah kalau namanya sendiri tak melambangkan keindahan? Hanya sekadar Lumpur... Hehehe...

Pastu ada plak yang bangkitkan nama Kuala Lumpur tu dah jadi satu sejarah. Yuss pelik, nama satu2 jalan itu bukan satu sejarah jugak ke? Kesian Jalan Alor dianaktirikan...

Kembalikanlah nama Jalan Alor. Ringkas dan mudah diingati.

Tapi Yuss pikir nasib baik jugaklah tukar kepada Kejora sahaja. Bayangkan kalau nama orang? Dengan pangkat Dato' lah, Tan Sri lah, pangkat itu ini, belum lagi masuk bin itu binti ini. Nak mampos nak menyebutnya??? Tu belum masuk kes nak menghafalnya lagi. Mesra pelancong? Bukan setakat pelancong, orang kita pun pening kepala. Nak tanya dan menyebut nama jalan kat teksi driver pun satu hal lagik. Meter teksi tetap berjalan, walaupun lidah kita berbelit nak memahamkan tempat destinasi. Yelah, nama jalan semakin hari semakin panjang.

Hmmmm... renung-renungkan. Selamat Beramal! Hehehe...

Yuss suka makan kat Jalan Alor. Sedap. Ada kick! =)

1 comment: