Thursday 16 October 2008

Sastera dan Bahasa Malaysia

Sejak beberapa hari ini, isu sastera menjadi titik hangat yang mewarnai dunia politik tempatan. Karya2 cerpen dan puisi dalam akhbar berbahasa Malaysia ini dilihat amat kontroversi dan penuh warna-warni. Antaranya ialah cerpen Politik Baru YB J dan puisi Ratu Anjing : Yang Melengking Itu. Dimanakah Yuss meletakkan situasi ini secara adil?

Pandangan terawal atau perkara pertama yang terus memasuki minda Yuss apabila isu ini dibangkitkan ialah, sastera, telah dijadikan satu cabang terbaru pihak2 tertentu untuk bermain politik. Secara jelas, ianya mungkin telah digunakan oleh pihak BN atau UMNO terutamanya sekali kerana karya2 ini disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia. Sehingga peringkat ini, Yuss melihat ianya agak berjaya mengaburi mata rakyat atas nama SASTERA. Atas nama kebudayaan. Atas nama lenggok bahasa yang puitis yang penuh siratan dan suratan yang tidak jelas. Yang penuh interpretasi mendalam. Yang tidak terbatas dan tidak bersalah. Kesalahan mengaitkannya dengan isu politik semasa ditutupi dengan nilai seni sejarah berkarya.

Yuss melihat kebanyakan daripada karyawan2 tempatan menyokong kepada kebebasan berkarya berhubung dengan isu ini. Ini boleh Yuss terima. Kebebasan yang penuh makna tersirat yang terbebas. Dan tidak salah juga untuk berfikir bahawa adakah dunia kesusasteraan ini telah dijadikan batu loncatan terakhir dunia politik tanah air. Yuss mungkin mengiyakannya. Mungkin, dari sudut membenarkan ianya didebatkan, dibincangkan dan atau lebih tepat lagi, mengakui dan mengiyakan kesalahan2 politik sebelumnya. Apakah maksud Yuss?

Kebanyakan daripada kita melihat budaya Melayu itu mudah memaafkan dan memberi. Tetapi bagi Yuss, budaya Melayu yang sebenar ialah amat2 sukar bagi kita memaafkan orang lain secara terus dan berdendam. Memaafkan dari sudut kesedaran terhadap kesalahan dan kesilapan silam. Budaya mengungkit cuba disekalikan dengan rasa dan perkataan maaf. Dengan makna yang penuh tersirat. Tidak mendepani secara terus. Begitu jugalah dengan dunia politik hari ini. Yuss merasakan orang2 politik Melayu hari ini juga telah mengakui kesilapan2 yang telah mereka lakukan sebelum ini dan ia tidak dapat ditutup lagi. Bagi mereka, budaya mengakui kesalahan dan meminta maaf adalah langkah seorang pengecut dan lemah. Oleh itu, jalan terbaik untuk melepasi halangan ini ialah dengan membenarkan diri mereka terdedah kepada perdebatan dan kritikan secara kritis. Langkah ke arah perdebatan kritis dan telus ini telah diambil oleh mereka melalui sastera. Dan ia lebih kepada cubaan mereka menutup kesalahan2 sebelum ini dari mata umum atas nama perdebatan dan kritikan yang bebas. Menyebabkan orang kebanyakan atau rakyat biasa seperti terlupa, leka dan berada dalam dunia di bawah sedar. Di bawah sedar dari perkara asas atau perkara pokok yang sepatutnya perlu diutamakan.

Disamping itu, Yuss melihat sastera juga boleh dilihat sebagai satu senjata ancaman dan menyerang. Menyerang dari sudut penguasaan minda untuk menakutkan. Dan ancaman dari sudut mentafsirkannya ke arah keburukan.

Kita perlu ingat, tidak semua rakyat biasa boleh menerimanya untuk mentafsirkan ia ke arah kebaikan. Tidak semua rakyat biasa punya peringkat atau level minda yang sama tinggi dan sama rendah dengan mereka yang berada dalam dunia kesusasteraan ini. Dan tidak semua rakyat Malaysia juga suka membaca. Buktikan dan tunjukkan kepada Yuss berapakah purata buku bacaan rakyat Malaysia dalam tempoh setahun. Ini sahaja telah menunjukkan kepada kita semua bahawa usaha 'mempolitikkan' dunia sastera ini dilihat ibarat cuba 'memperbodohkan' rakyat biasa umumnya.

Dan langkah2 terbaik yang perlu dilakukan sekarang ialah proses penerangan melalui kebijakkan tokoh2 karyawan2 tempatan terutamanya dari sudut bahasa kepada rakyat biasa. Apakah medium yang mereka boleh pakai? Yuss serahkan kepada kesanggupan mereka yang bijak pandai ini untuk memilih dan mendidik.

Selain daripada itu, Yuss juga melihat karya2 dalam Bahasa Malaysia masih mendominasi sifat kaum Melayu secara keseluruhannya. Ia tidak merangkumi budaya keseluruhan orang Malaysia. Adakah ini kesilapan penting kepada kecelaruan ini? Bagi Yuss, ia adalah bukti kebenaran. Kita melihat dunia sastera dan kebudayaan Bahasa Malaysia seperti dikuasai secara total oleh orang Melayu. Meletakkan pemikiran bangsa Melayu ke dalam dunia sastera Bahasa Malaysia. Ianya tidak mencerminkan sifat bangsa Malaysia keseluruhannya itu sendiri. Inilah punca utama kenapa kita masih terus beranggapan Bahasa Malaysia ialah Bahasa Melayu. Inilah kecelaruan kepada penukaran istilah Bahasa Melayu ke Bahasa Malaysia ke Bahasa Melayu ke Bahasa Malaysia berulang-ulang kali yang berlaku sebelum ini.

Dan dalam masa yang sama, jangan salahkan papan2 tanda, iklan2 atau program2 TV yang tidak menghormati Bahasa Malaysia sebagai bahasa utama. Salahkan bagaimana kita mencorakkan jatidiri apakah itu Bahasa Malaysia dalam diri setiap individu di negara ini. Adakah ia salah orang Cina dan orang India yang mengagungkan bahasa ibunda mereka? Adakah ia salah sistem pendidikan negara yang meletakkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam subjek Sains dan Matematik? Adakah ia salah sistem pendidikan negara yang mengasingkan cara berbahasa di sekolah? Adakah penolakan isu nasional kepada isu bahasa ibunda mengatasi segala-galanya? Yuss serahkan kepada kita semua untuk berfikir.

Yuss juga ingin berkongsi pengalaman berdebat antara Yuss, ayah Yuss, dan abang-abang Yuss semasa cuti Hari Lebaran lepas. Yuss akui sikap mempertahankan bangsa Melayu dalam politik masih menebal dalam diri mereka. Itu soal lain yang telah Yuss kupas sebelum ini. Itu sebab Yuss berkata golongan2 lama masih berfikir ke arah isu bangsa dalam politik seperti yang Yuss tulis dalam artikel sebelum ini. Tetapi satu persefahaman menarik yang menyatukan pendapat kami semua ialah, kelemahan kita mengangkat Bahasa Malaysia sebagai bahasa kesatuan. Bahasa penyatupaduan.

Kelemahan inilah punca kepada perpecahan yang amat besar dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Kelemahan mengangkat Bahasa Malaysia sebagai bahasa pertuturan antara kaum dan budaya menjadikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa berfikir dalam diri setiap individu di Malaysia adalah penyebab utama kita masih terus terpisah.

Kebanyakan daripada kita masih menganggap Bahasa Inggeris adalah bahasa terbaik menghubungkan manusia pelbagai kaum dalam negara kita. Alasan yang mungkin digunakan ialah untuk mengasah jiwa Malaysia bagi memudahkan mereka terdedah kepada dunia luar atau antarabangsa yang meletakkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghubung. Inilah kelemahan jatidiri masyarakat2 Malaysia secara umum.

Disamping itu juga, Yuss melihat kebanyakan buku2 ilmiah, kajian2, jurnal2 dan artikel2 orang2 bijak pandai di Malaysia meletakkan Bahasa Inggeris sebagai pilihan utama mereka. Mungkin ingin menunjuk atau membuktikan kebijakkan dan kehebatan mereka. Dan memudahkan semua bangsa di dunia ini memahaminya. Bangsa apa? Bangsa di luar Malaysia. Adakah kita mementingkan orang di luar Malaysia lebih daripada kita di dalam Malaysia? Mereka cuba membuktikan bahawa capaian maksud dan penyampaian mereka akan lebih besar dan jauh berbanding Bahasa Malaysia. Inikah dinamakan jatidiri rakyat Malaysia yang sebenar? Yuss serahkan sekali lagi kepada kita semua untuk berfikir.

Yuss pernah bertengkar dengan pensyarah2 di universiti dahulu semasa ingin membuat tesis tahun akhir berkaitan Sains Biologi Tumbuhan. Yuss diarahkan untuk menulis dan menyampaikan tesis tersebut dalam Bahasa Inggeris. Yuss berdegil ingin menulis dalam Bahasa Malaysia sepenuhnya. Alasan menghalang Yuss berbuat demikian ialah penulisan dalam Bahasa Inggeris telah dibudayakan sejak sekian lama. Disamping memudahkan proses arkib dijalankan. Dan memudahkannya untuk disemak dan digunapakai pada masa hadapan. Inikah sebab utamanya? Memudahkan siapa? Pelajar luar negara? Pengkaji luar negara? Kalau orang2 luar ini hendakkan ilmu kita, mereka pastinya sanggup mempelajari budaya bahasa tempatan. Atau usaha penterjemahan ilmu2 ini boleh dilakukan oleh bijak pandai mereka. Barulah Malaysia akan dipandang tinggi dengan penguasaan dan kehebatan ilmu mereka. Bukan memberi bulat2 dan menyusahkan orang sendiri. Seperti kata pepatah, kera di hutan disusukan. Anak dalam rumah? Mampos mati kelaparan!

Yuss akui juga antara niat mereka ialah membantu meningkatkan mutu Bahasa Inggeris pelajar2 universiti, tetapi ia juga bukanlah satu alasan kukuh membelakangkan Bahasa Malaysia.

Selain itu, kalau kita dah tahu buku2 rujukan, buku2 ilmiah, jurnal2 dan artikel2 sangat2 kurang dalam Bahasa Malaysia, kenapa kita tak mahu memperbanyakkan ia? Kenapa liat sangat untuk kita melakukan penterjemahan? Adakah kita anggap ia satu proses yang membuang masa?

Itu dari sudut ilmu sains. Dan ilmu pemikir dan pengkajian sejarah Malaysia yang bersifat alternatif dan berbeza dari aliran semasa juga dilihat kebanyakannya masih berada dalam dominasi Bahasa Inggeris. Dan capaian ilmu2 ini dalam Bahasa Malaysia masih terhad.

Dan mungkin juga ia tidak laku untuk dijual apabila diterjemahkan. Disinilah berlakunya pertikaian dari segi keuntungan mendahului survival bangsa. Bagi pencinta Bahasa Malaysia atau pemegang idea Malaysia Baru yang sebenar, cuba anda bayangkan kesemua buku2 dalam kedai buku dan perpustakaan ILMIAH di Malaysia dipenuhi dengan buku2 dalam terjemahan Bahasa Malaysia. Adakah ianya tidak akan terjual jika buku2 dalam aliran bahasa ini mendominasi kedai2 buku kita? Adakah kita tidak akan membacanya jika buku2 dalam aliran bahasa ini mendominasi perpustakaan2 dalam negara kita? Yuss sekali lagi menyerahkan kepada kita semua untuk berfikir sejenak.

Usaha2 ke arah penterjemahan dan ke arah penulisan dalam Bahasa Malaysia ini adalah asas utama ke arah Malaysia yang satu. Atau dalam jiwa Malaysia yang baru. Samalah seperti kita melihat kewujudan bangsa Malaysia. Bangsa Malaysia tercipta dengan jiwa pertuturan satu bahasa. Bahasa Malaysia. Itulah ideologi Bangsa Malaysia yang sebenar.

Isu yang sama ini juga berlaku dalam dunia2 blog tempatan. Masih mengekalkan penggunaan Bahasa Inggeris sebagai lambang penyampaian blog2 masing2. Ini terutamanya sekali boleh dilihat dalam blog2 yang bersifat bebas dan berhaluan kiri dari sudut politik terhadap kerajaan hari ini.

Bagi Yuss, terserahlah kepada diri masing2. Ia bergantung kepada diri individu itu sendiri. Tetapi jika asas bahasa itu sendiri tidak betul, janganlah terlalu sibuk sangat berhujah mengutuk, mengagung-agungkan dan mengimpikan Malaysia Baru dalam kancah politik tempatan. Tak kiralah yang bijak dan bodoh. Betulkan apa yang perlu diperbetulkan dalam diri kita semua. Itulah baru mencerminkan apa yang patut berlaku dalam diri seluruh rakyat Malaysia Baru. Tak kiralah dalam melihat isu politik atau budaya berfikir rakyat biasa Malaysia secara keseluruhannya.

Yuss masih terus berbahasa Malaysia.

No comments: