Sunday 12 October 2008

Anak Malaysia

UMNO - United MALAYSIAN National Organisation

MCA - Malaysian CITIZEN Alliance

MIC - Malaysian INTEGRATED Congress

Inilah contoh2 cadangan 'penukaran' nama oleh Koh Tsu Koon baru2 ini berkenaan dengan isu menjadikan BN atau Barisan Nasional satu parti. Atau satu entiti kepelbagaian bangsa dalam parti2 politik di Malaysia pada masa hadapan.

Akhirnya perbincangan mengenai isu penukaran parti politik berasaskan kaum kepada parti politik berasaskan kebangsaan akhirnya 'dibenarkan' untuk dibincangkan secara terbuka dalam media kita. Dan orang2 UMNO sendiri dilihat tidak berapa 'keras' menentang cadangan perbincangan seperti ini dijalankan.

Adakah ini dikatakan satu kematangan terkini politik Malaysia? Atau sekadar cuba bermain untuk mempengaruhi dan mengikut kehendak sentimen rakyat semasa?

UMNO dilihat tidak mengambil pendekatan keras bila isu satu parti pelbagai kaum cuba dilaksanakan di dalam BN. Alhamdulillah. Kerana bagi Yuss ianya adalah satu isu sentimen perkauman yang boleh dibangkitkan. Bagi Yuss, mereka mungkin telah mula tersedar bahawa dengan hanya mengangkat isu2 orang Melayu akan hanya menyebabkan rakyat terus-terusan menjauhi UMNO.

Dan dalam masa yang sama, adakah mereka sebenarnya mengambil sikap tidak ambil peduli tentang isu ini kerana sibuk dengan isu pemilihan calon2 dalam UMNO? Yang sangat2 hangat dibincangkan secara meluas dalam media2 kita sekarang ini. Entahlah. Semuanya atas nama populariti dan perkara pokok seperti isu satu parti ini ibarat ditolak ketepi dahulu. Yuss berharap orang2 UMNO kembali kepada isu satu parti seperti yang dicadangkan ini. Walaupun Ku Li pernah bersuara tentangnya, tapi tiada perbincangan sihat dan susulan yang kita lihat selepas itu. Seperti didiamkan.

Yuss sedar isu satu parti BN hanyalah titik permulaan kepada satu perdebatan sihat ke arah politik yang bukan lagi berasaskan satu2 kaum sahaja seperti yang dipraktikkan sekarang. Benar yang ianya akan melibatkan penstrukturan semula pelbagai jenis undang2 dan perlembagaan parti2 yang terlibat. Disamping mengembalikan keyakinan rakyat. Tapi ia boleh dilaksanakan jika mahu.

Yuss sedar proses perubahan adalah satu proses yang berat di peringkat permulaan. Ini ditambah pula apabila ia sudah diamalkan untuk tempoh yang agak panjang, lebih 50 tahun lamanya sebelum ini. Generasi yang berumur 40 tahun ke atas dan tua agak sukar untuk menerima pembaharuan seperti ini. Yuss melihat sifat politik lama ini masih menebal dalam diri mereka. Walaupun kebanyakan daripada mereka2 ini dilihat cenderung menyokong parti2 dalam PR, tetapi asas berpolitik mereka tetap sama iaitu survival untuk bangsa masing2 dalam memilih parti.

Mereka sebenarnya lupa untuk melihat PKR, DAP dan Pas yang sebenarnya membenarkan kaum2 lain menyertai parti mereka. Inilah jenis keterbukaan yang tersirat yang masih belum mahu dilihat dengan jelas oleh generasi 'tua'. Masih melihat ianya tercipta untuk bangsa2 tertentu sahaja. Generasi 'tua' ini kebanyakannya masih memilih PR atas nama sentimen semasa yang berlaku. Sentimen bersandarkan kepada nama Anwar Ibrahim disamping kebusukkan politik2 dalaman dalam BN terutamanya UMNO.

Generasi tua ini juga merangkumi pemimpin2 senior dalam politik yang masih 'keras' dan tidak mahu melenturkan sedikit pandangan mereka dan cuba mengikut suara hati orang muda. Mereka masih berasa selesa dalam komposisi kedudukan mereka dan ia mengambil masa untuk disedarkan.

Proses penerangan adalah satu proses yang sepatutnya sudah dimahirkan dalam diri ahli2 politik. Dan Yuss melihat ia bukanlah satu masalah kepada BN untuk bertindak bagi mengembalikan keyakinan rakyat dalam pilihanraya umum yang akan datang. Saranan Yuss supaya mereka berubah sebelum ini perlu dipantaskan. Perlu dipercepatkan. Janganlah semuanya dilakukan di saat2 akhir terutamanya sekali apabila pilihanraya semakin menjelang tiba. Ianya akan hanya menyebabkan rakyat terus menolak BN atas alasan isu ini sekadar dipolitikkan untuk meraih undi.

Yuss juga tidak melihat isu satu parti ini satu perkara yang merugikan. Anwar Ibrahim telah membuktikannya dengan PKR. Dan hentikanlah serangan peribadi bahawa PKR itu Anwar. Kerana rakyat tidak termakan lagi dengan sentimen peribadi seperti ini. Kerana nyawa PKR itu sendiri dilihat lebih besar dan kuat pengaruhnya dalam diri rakyat berbanding Anwar Ibrahim sendiri. Ini satu kejayaan. Dan UMNO, MCA dan MIC sepatutnya mengambil langkah yang sama.

Dan ia bukan satu masalah di masa hadapan jika satu2 bangsa mendominasi dalam satu2 parti politik itu kerana rakyat akan sedar bahawa ianya hanyalah sekadar satu masalah dalaman parti, bukan masalah rakyat lagi. Isu pengimbangan antara bangsa dalam parti masing2 akan dilihat sebagai faktor penentu kejayaan politik masing2 dalam setiap pilihanraya.

Dan dalam masa yang sama, di masa hadapan juga, kuasa melobi pertubuhan atau persatuan untuk bangsa2 tertentu boleh dan akan terus terlibat dalam politik. Tetapi ianya akan hanya dilihat sebagai faktor luaran sahaja. Bukan lagi sebagai faktor dalaman parti. Faktor luaran yang dilihat sebagai meraih undi rakyat. Ia akan dilihat amat2 sihat untuk didebatkan dalam masa akan datang terutamanya dalam setiap pilihanraya yang akan berlangsung. Sama seperti kita melihat perdebatan politik di US sekarang ini. Adakah ia mustahil di bumi Malaysia melihat perdebatan secara terbuka ini? Mustahil ialah perkataan untuk orang yang tidak mahu melihat masa depan.

Ini adalah satu fenomena baru yang terbaik untuk Malaysia. Percayalah. Isu perkauman dan isu agama akan ditolak oleh rakyat untuk dipolitikkan selepas ini. Dan isu kesatupaduan pula akan menjadi teras politik yang dominan di Malaysia. Mewujudkan penciptaan Bangsa Malaysia. Ia bukan mustahil. Hak dan keistimewaan dalam perlembagaan akan terus kekal dan tidak dibangkitkan dan diungkitkan lagi selepas ini. Kerana ia diibaratkan seperti menjaga hak2 peribumi seperti yang termaktub dalam PBB. Kekal dan terpelihara.

Jika kita semua boleh berfikir ke arah ini, bukankah indah? Tidak salah untuk berfantasi. Dan tidak timbul lagi selepas ini isu ketuanan Melayu. Atau isu pendatang Cina. Atau isu pendatang India. Atau isu rumpun Nusantara sekalipun. Yang lahir dalam bumi Malaysia itulah rakyat Malaysia. Cukup indah kan? Atau adakah ianya masih sekadar fantasi?

Yang beranak di bumi Malaysia, yang si ibu pecah air ketubannya di atas tanah bumi Malaysia, itulah anak Malaysia. Jatidiri penduduk dunia dilihat kepada PASSPORT masing2. Kerana dunia hari ini tercipta oleh sifat kenegaraan. Itulah kuasa tertinggi yang melindungi individu. Bukan lagi dari mana asal-usul keturunannya yang ribuan tahun yang lampau.

Cerita manusia yang hidup hari ini ialah kisah hidup atau survival manusia yang hidup hari ini.

Betul atau tidak? Lahirlah di mana sekalipun kita di atas bumi ini, pasti kita akan mendapat keistimewaan setempat. Atau lebih tidak pun, cukup dengan melihat status warganegara ibubapa masing2. Asal-usul ibubapa sahajalah sudah cukup untuk kita melihat asal-usul keturunan masing2. Bukan ratusan atau puluhan ribu tahun yang lampau. Kerana yang berabad lamanya itu boleh dipertikaikan. Kerana ia juga boleh menjadikan kita merasa 'tinggi' dari yang lain bila ia dilihat secara kolateral atau majoritinya. Secara mutlak.

Kita perlu melihat semua ini atas nama manusia. Kerana apabila seorang atau kelompoknya dilihat semakin kuat dan mencabar, kelompok satu lagi akan menentang dan tercetusnya konflik. Konflik boleh diabaikan atau terhapus bila kita berjaya menanamkan rasa keMalaysiaan.

Adakah ini juga satu fantasi?

Ianya boleh menjadi realiti. Dan nampak sukar apabila ada antara kita yang akan mempersoalkan bahawa konflik akan tetap wujud walaupun segala konsepnya telah tepat dan betul. Ia benar. Tetapi bukankah akan ada undang2 yang akan mengawal keamanan dan kesejahteraan rakyat bagi mengelakkan konflik dari tercetus? Semuanya akan kembali kepada asas undang2 yang kuat dan betul.

Kita hidup untuk menuju ke arah kebaikan semua. Yang sejagat. Bukan untuk kelompok kita sahaja.

Seperti kata2 seorang pemimpin, rasanya semuanya tahu kata2 siapa ini...

Anak Melayu anak saya.
Anak Cina anak saya.
Anak India anak saya.
Semuanya anak-anak saya.


Dan apakah interpretasi Yuss anak siapakah pemimpin ini? Dia anak Malaysia.

Yuss ANAK MALAYSIA.

No comments: