Thursday 23 October 2008

Shah Rukh Khan kan kan?

Betul ke ejaan nama dia Yuss pun tak pasti. Dapat gelaran Dato' ke Datuk ke Yuss pun tak pasti ejaan yang mana satu. Yang pasti... dah dapat gelaran.

Yuss tahu ini kisah lama. Tapi Yuss takde masa nak berfikir tentangnya. Tapi disebabkan isu ini masih panas, Yuss gagahkan jugak tangan ni nak menulis.

Antara sebab beliau dapat gelaran ialah kerana dengan gelaran itu, ianya dapat membantu mempromosikan negeri Melaka? Dan Shah Rukh ni rupa-rupanya selalu datang senyap2 ke Tanjung Bidara? Selain daripada banyak buat filem (4 buah banyak ke?) dalam negeri Melaka?

Logiknyalah... Secara logiknya, anak-anak Malaysia yang pergi merantau atau belajar di luar negara tu tidak membantu mempromosi dan memperkenalkan Malaysia ke? Bercerita tentang negara sendiri, kehebatan negara sendiri sehingga tercetus keinginan melancong ke Malaysia, bukan promosi ke namanya tu?

Hanya kerana suara2 kecil anak2 Malaysia ni tak dengar dan sampai bilik Ketua Menteri Melaka, usaha2 tak sengaja anak2 Malaysia ni tak perlu dihargai dengan pangkat Datuk? Tak cukup besar ke pengaruh anak2 Malaysia memperkenalkan Malaysia? Kalau tak, selepas ni mesti ramai orang kita yang berpangkat Datuk. Senang dan mudah. Kuota gelaran tersebut akan bertambah2 lagi lepas ini. Keluar sahaja dari pintu masuk negara, mesti dapat gelaran Datuk. Boleh? Bayangkanlah...

Dan artis2 luar yang buat konsert kat Malaysia, bukan membantu memperkenalkan Malaysia ke? Avril Lavigne buat konsert dekat dengan Hari Merdeka, tak cukup membantu mempromosikan perayaan tu ke? Artis2 Indonesia yang dah datang berjuta2 kali ke Malaysia, takleh dapat gelaran Datuk jugak ke? Tak cukup besar lagikah pengaruh nama mereka di peringkat antarabangsa?

Bayangkan nama2 'picisan' seperti Datuk Avril Lavigne, Datuk Hetty Koes Endang, Datuk Kris Dayanti or lain2. Semuanya ada Datuk.

Dan adakah disebabkan diorang2 ni Mat Salleh, kebaratan, Indon, tak melayakkan mereka mempromosikan Malaysia? Sumbangan mereka tak cukup besar ke? Kalau Avril muda, Datuk Siti Nurhaliza, Datuk Nicol David pun muda2 belaka...

Nama Shah Rukh ni akan membawa nama Malaysia sampai ke mana? Russia? Jamaica? Iceland?

Alasan demi alasan demi alasan yang penuh dengan kepentingan dan keseronokan peribadi menjadi asas kepimpinan negeri atau negara kita. Semua ini menjejaskan nilai sebenar sebuah pengiktirafan. Dan selepas ini, adakah nilai sebuah pengiktirafan di bumi Malaysia ini akan lebih dipandang tinggi atau semakin terhakis dari sudut kualitinya?

Yuss anak Malaysia yang tak bermimpi dapat gelaran.

Tan Sri Yuss. =)

1 comment: