Tuesday 9 September 2008

Agama Politik

Yuss masih tertarik untuk menulis tentang isu agama walaupun kebanyakan daripada kita menganggap ia terlalu sensitif untuk dihurai dan dihujahkan. Yuss cuba untuk membawa skop perbincangan yang tidak lari dari penyimpangan maksud agama itu sendiri. Kerana sejak dua tiga hari ini, kes Raja Petra dan Malaysiatoday mendominasi ruang berita tanah air. Tentang menghina Islam. Walaupun pada pandangan peribadi Yuss, ruang blog beliau itu tidak menunjukkan kesalahan yang serius dalam 'menghina' Islam, tetapi lebih kepada komen2 pembacanya yang amat ekstrem. Tapi kita biarkan ia dahulu, kerana ia telah menjadi kes mahkamah. Kes undang2.

Seperti yang kita sedia maklum, agama, dalam konteks Islam, ia memainkan peranan yang menyeluruh dalam kehidupan seharian kita. Begitu juga dengan politik. Ia berkait-rapat dengan kehidupan seharian kita. Maknanya, agama dan politik tidak boleh dipisahkan dari kehidupan seharian kita. Ia MENYELURUH. Dari A sampai Z. Ia berjalan bersama2. Mungkin ada yang lambat dan mungkin ada yang cepat bila bergerak. Tapi haluan dan susur jalannya tetap sama.

Dalam politik, kita mungkin keliru bila melihat hanya Pas sahaja yang membawa ideologi Islam. UMNO dan PKR tidak. Jika kesalahan2 yang dilakukan oleh pemimpin2 UMNO dan PKR tidak berlandaskan Islam, kita anggap mereka bukan mengikut fahaman Islam sebenar, walaupun mereka seorang Islam. Inilah yang perlu diperbetulkan. Kita perlu sedar, agama dalam politik Malaysia sebenarnya dipegang oleh UMNO, PKR dan Pas dari konteks Islamnya. Bahkan parti2 lain seperti DAP, Gerakan, SAPP, MIC, MCA, SPP atau apa sekalipun masih berpegang kepada konsep agama kerana mereka tertakluk kepada rukunegara yang menyebut kepercayaan kepada tuhan.

Dan dalam masa yang sama, adakah agama itu hanyalah hak peribadi dan tidak patut disekalikan ke dalam politik? Adakah sebenarnya politik Islam Pas tidak melayakkan ia digelar sebuah parti politik? Ini mungkin mengelirukan kita semua. Terutamanya yang bukan Islam. Buat masa sekarang, Yuss anggap Pas masih relevan sebagai sebuah parti berasaskan KONSEP agama. Bukan atas NAMA agama, tapi KONSEP agama. Apa alasan Yuss?

Kita perlu melihat Islam dalam sudut atau konsep yang lebih besar. Bukan atas sifat perbuatan beribadah semata2 atau undang2 sahaja. Pas perlu bertindak meletakkan Islam itu dalam konsep kehidupan. Pas perlu mengembangkan idea ini kepada seluruh rakyat Malaysia. Yuss ulang lagi. Pas perlu menanamkan jiwa bahawa Islam itu kehidupan dan ia bukan untuk Melayu sahaja. Pas perlu melakukan ini dahulu. Mereka perlu menanamkan keyakinan ini dahulu. Apa yang Yuss lihat, Pas masih melihat Melayu itu Islam. Jiwa Melayu mereka masih kuat dan dominan. Mereka perlu pergi jauh dari sudut perlembagaan tersebut. Melangkaui pemikiran ini. Inilah perubahan yang Pas perlu buat dahulu ke atas rakyat.

Disebabkan Pas diterajui oleh golongan ulama, maka, ia dilihat sukar untuk Pas berlembut dalam perjuangan Islamnya. Jika mereka membantah sesuatu perbuatan atas nama Islam, mereka tidak boleh mengendurkan pandangan mereka atas alasan NAMA agama ini. Inilah yang berlaku dan dilihat oleh orang ramai. Terutamanya bukan Islam. Sebagai contoh ialah bantahan konsert Avril Lavigne baru2 ini sempena Merdeka. Mereka dengan keras membantah secara terbuka melalui demonstrasi dan solat hajat semasa konsert diadakan. Ini bukan perbuatan yang boleh diterima oleh rakyat bukan Islam. Even yang Islam sendiri pun. Yuss melihat ia bersifat atas NAMA atau sentimen agama semata2. Yang perlu dilakukan ialah bantahan melalui surat sahaja. Cukup. Kerana yang bertanggungjawab ialah kerajaan yang memerintah pada masa ini. Bukan rakyat. Bukan Pas. Yuss melihat perbuatan mereka ini lebih merosakkan dan memburukkan nama Islam itu sendiri. Memalukan walaupun tindakan mereka ini dibenarkan dalam agama. Inikah imej Pas ingin bawa? Bagaimana jika mereka memerintah? Akan lebih keras lagikah tindakan mereka? Bukankah ini akan menjadikannya alasan terbentuknya pemikiran Islamophobia?

Juga perbuatan mereka melarang persembahan artis perempuan di Kedah. Atas alasan aurat 'bersuara' dan melalaikan. Walaupun mereka bukan MENGHARAMKANNYA tapi MELARANG, ia masih dilihat sebagai satu UNDANG-UNDANG. Undang2 yang belum lagi menjadi undang2. Yuss masih terkejut dengan jiwa dan KONSEP Islam yang mereka bawa dan mahu ketengahkan. Yuss masih tidak dapat menerimanya dengan hati yang ikhlas. Walaupun dibenarkan oleh Jakim. Jika qariah boleh dibenarkan bertanding dalam pertandingan tilawah, bagaimana pula dengan penyanyi nasyid yang mendendangkan lagu2 berunsur dakwah? Dan jika lagu mereka tidak berunsur dakwah sekalipun, double-standard apakah yang mereka berikan kepada artis2 in hanya kerana liriknya tidak menyentuh Islam? Tidak menyentuh Islam, maka ia adalah aurat? Dan adakah artis2 lelaki pula dilihat tidak melalaikan? Kenapa dibezakan lelaki dan perempuan? Kenapakah konsep aurat disekalikan dengan unsur lalai ini?

Selain itu, jika RENTAK rap, hip hop, rock diharamkan atas alasan yang sama iaitu melalaikan, bagaimana pula lagu rap, hip hop yang berunsur dakwah seperti yang pernah disampaikan oleh Yassin, Siti Nurhaliza yang berduet dengan Too Phat contohnya? Dan jika lagu2 yang disampaikan dengan liriknya hanya berkisar tentang cinta sahaja, putus cinta, mencari cinta, tidak adakah alasan cinta itu sendiri dalam Islam? Kenapa taknak kaitkan seperti ini?

Bagaimanakah pula lirik tentang basikal, hidung, batang pokok atau apa sekalipun yang tidak ada kena mengena dengan Islam? Hanya kerana RENTAKnya, ia dilarang? Bagaimana pula kalau rentak muziknya sama seperti genre2 di atas tadi tapi tidak menggunakan alatan muzik bertali, pun akan diharamkan jugakah? Jika LIRIK pula menjadi alasan, kenapa kita tidak mahu mentafsirkan lirik2 yang TIDAK menyentuh tentang unsur2 agama ini dengan KONSEP Islam yang menyeluruh terlebih dahulu? Dalam konteks yang lebih meluas dan sejagat. Dari sudut budaya. Dari sudut tamadun. Dari sudut zaman. Yang semuanya akan kembali menjadi bentuk dalam sudut agama suatu hari nanti.

Sepatutnya, bukan larangan yang menjadi asas tindakan mereka, tetapi pengawasan semasa konsert berjalan. Tidak bolehkah mereka memandang ke arah itu dahulu? Kenapa mereka perlu melakukan tindakan drastik ini? Yuss masih terkesima. Baru 6 bulan berkuasa tapi lagaknya bagai 60 tahun berkuasa.

Pas diibaratkan mahu meletakkan Islam atas nama UNDANG2 sahaja. Jika ada undang2, semuanya akan terlaksana. Ini matlamat mereka. Dan mereka silap. Mereka perlu berubah. Mereka perlu meletakkan perubahan pemikiran rakyat dahulu sebelum melaksanakan undang2. Mereka perlu membersihkan imej mereka dan tidak dilihat melakukan sesuatu perkara atas nama SENTIMEN agama sahaja. Mereka perlu keluar dari pemikiran ini dahulu. Mereka perlu membawa imej KONSEP Islam dahulu. Undang2 akan terlaksana bila rakyat sudah paham. Bukan bila rakyat masih jahil dan tak paham, terus nak letakkan undang2. Inilah yang salah.

Walaupun bukti kerajaan Kelantan pimpinan Pas telah berjalan lancar untuk belasan tahun lamanya, ia masih tidak menyakinkan bukan Islam dari sudut budaya dan kehidupan seharian mereka. Bukan penindasan yang dimaksudkan, tetapi jiwa harian, jiwa hiburan mereka yang dilihat masih dikongkong. Dimanakah pawagam di Kota Bharu atau diseluruh bumi Kelantan? Adakah hiburan seperti ini tidak akan dipraktikkan di seluruh negara bila mereka menjadi parti yang dominan bila memerintah negara nanti? Apakah hiburan yang sebenar dalam pemikiran Pas? Dalam garis panduan mereka. Garis panduan yang membolehkan budaya dan kesenian ini berkembang. Mereka perlu bawakan konsep Islam yang boleh diterima semua dahulu. Perlahan-lahan. Sedikit-sedikit. Jangan terus tujah macam tu aje. Dengan alasan keagamaan.

Dan berbalik kepada DAP dan Pas yang dilihat duri dalam daging dalam Pakatan Rakyat, Pas perlu mengendurkan dahulu asas perjuangan negara Islam mereka. Begitu juga DAP dengan konsep sekular dan sosialis mereka. Atau impian mereka melihat bangsa Malaysia yang satu. Itu juga mungkin yang diinginkan oleh Pas. Mengendur bukan bermakna kita lemah dan mengalah, tetapi akan dilihat bijak. Ia akan dilihat sebagai satu kerjasama yang sihat. Dan ini juga bukan bermakna mereka telah menggadaikan maruah prinsip masing2, tetapi akan dilihat Islam itu boleh bekerjasama dan bersepakat. Dalam Islam sendiri pun tiada paksaan untuk kita menyampai dan menyebarkan Islam. Perlu dibuat perlahan2. Begitu juga dengan Pas dalam politik. Perlu dibuat perlahan2. Walaupun 50 tahun lagi lamanya. Janganlah terlalu mendesak. DAP juga begitu. Namapun kerjasama. Perikatan. Mengikat. Utuhkan itu dahulu.

Pas perlu melatih penyokong2 mereka meletakkan konsep Islam dahulu. Bukan undang2 Islam. Undang2 Islam akan terlaksana bila konsepnya diterima dahulu. Yuss masih kurang senang dengan cara yang Pas bawa buat masa sekarang. Terlalu satu hala tuju sahaja pada pandangan mata umum. Ke arah undang2 Islam.

Yuss juga anggap Islam yang liberal bukan bereerti ia Islam yang tak betul. Walaupun ada suara2 yang mahukan golongan ini diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, ia sebenarnya merapatkan lagi umat manusia. Apa maksudnya? Ia menggalakkan masyarakat bebas berfikir. Bebas menterjemah dari logik akal. Bukan jumud dan hanya ikut kata kata orang lain. Atau mudah dipengaruhi. Kerana akan ada umat Islam yang berpengetahuan luas dalam ilmu agama mereka yang kita gelar ulama, tapi tak semua rakyat itu mampu menjadi ulama. Yang rakyat kebanyakannya mampu terbentuk ialah dengan menjadi seorang Islam yang bebas dan liberal dalam skop agama yang betul. Dari segi pemikirannya. Liberal dari sudut berfikir. Liberal dari sudut mentafsir. Bukan liberal mengubah maksud al-Quran, hadis dan idea ulama2 terdahulu dalam aliran Sunnah wal-jamaah yang kita pegang di Malaysia.

Yang penting, asas atau fundamental Islam dari segi rukunnya patut menjadi pegangan kita semua dahulu. Macam itu jugaklah agama dalam politik. Itu asas penting dalam semua perkara tak kiralah dalam hal apa sekalipun.

Yuss penganut Islam yang suka tengok filem di pawagam. =)

No comments: