Monday 15 September 2008

Bulan Lompat IV

Kali ini Yuss cuba untuk melihat apakah implikasi besar dari peristiwa2 hangat yang berlaku disebalik tarikh 16 September ini. Apakah kesimpulan 'sementara' yang boleh dibuat?

2 Parti/2 Perikatan
Akibat daripada kisah hari lompat ini, Yuss melihat kita semakin menuju ke arah sistem 2 parti. Atau lebih tepat lagi, sistem 2 parti perikatan. Kedua-duanya perlu nampak kukuh dan seimbang dalam komponen2 masing2 yang mencerminkan jiwa Malaysia yang sebenar dari segi pecahan kaum dan agama. Jika PR berjaya membawa masuk komponen2 parti dari Sabah dan Sarawak, ini bermakna, PR lebih mencerminkan jiwa parti perikatan Malaysia yang sebenar. Bukan lagi dilihat terikat di Semenanjung sahaja. Dalam masa yang sama, janganlah pula kita berharap BN akan berkecai dan hilang. Yuss mahu melihat kedua-duanya seimbang dan saling memerhatikan antara satu sama lain. Kerana, jika kedua2nya kuat dan masing2 punya kelebihan tersendiri, pastinya rakyat boleh memilih dengan mudah dan lebih berhemah. Inilah Malaysia Baru yang sebenar. Mungkin.

Agama dan Bangsa
Akibat daripada peristiwa tangkapan ISA baru2 ini yang dikaitkan dengan 16 September, Yuss melihat rakyat cuba dikelirukan sekali lagi tentang isu bangsa dan agama. Sesetengah pemain2 politik ini mungkin cuba mengangkat isu perkauman melalui agama. Mengaitkan agama dan kaum. Menggunakan isu Islam oleh Raja Petra dan Teresa Kok yang ditahan bagi mengiyakan perbuatan isu agama bagi melindungi isu kaum. Kononnya ia akan dilihat lebih sejagat dan lebih mempengaruhi orang Melayu terutamanya. Berselindung di sebalik agama Islam. Mereka cuba mengaitkan antara agama dan bangsa adalah satu perkara yang sama. Yang tak boleh dipisahkan. Kita perlu sedar, agama itu lain, bangsa itu lain. Mereka pastinya akan mengaitkan perkara ini melalui isu ini dengan perlembagaan bila ia menakrifkan sifat Melayu salah satunya ialah beragama Islam. Yuss berharap, kita tidak termakan dengan permainan pemikiran seperti ini. Sangat bahaya dan akan memakan diri sendiri.

Undang-undang
Mengenai isu Teresa Kok di bawah ISA, Yuss telah terbaca petisyen yang dikeluarkan oleh penduduk di Damansara mengenai isu azan tersebut. Kenapa Yuss katakan ia isu azan? Sebabnya pihak yang menangkap beliau masih belum mengeluarkan kenyataan penuh kenapa beliau ditangkap dan menyebabkan Yuss terus berspekulasi. Isu yang dibangkitkan oleh petisyen tersebut ialah penggunaan pembesar suara bagi kuliah atau ceramah agama pada waktu subuh dan malam sahaja. Tidak menyentuh langsung tentang isu azan. Dan pandangan ini juga turut dikongsi bersama oleh Imam masjid berkenaan. Benar atau tidak, Wallahualam. Tetapi kebanyakan laporan polis yang telah dibuat lebih kepada surat petisyen dan surat bantahan imam ini yang dikeluarkan. Disamping keterangan media Teresa Kok yang menafikannya sendiri di hadapan media2 perdana kita. Kita sepatutnya menyerahkan semuanya ini kepada pihak polis untuk menyelidik dan bertindak atas nama mahkamah terlebih dahulu.

Jika masih disiasat, kenapa beliau terus ditahan di bawah ISA? Yuss terpaksa ulang sekali lagi di sini. Yang mencetuskan khabar angin dan spekulasi ialah Khir Toyo. Kenyataan beliau terang2 dilaporkan dalam Utusan Malaysia. Dan juga laman blog beliau. Jika Khir Toyo yang mencetuskannya, kenapa beliau tidak ditahan sama? Jika ditahan, barulah rakyat akan faham dan bersangka adil bila kedua-duanya diberi peluang sama rata di bawah akta yang sama. Tidak nampak berat sebelah dan akan nampak adil.

Yuss berani untuk memperkatakan tentang tahanan2 ISA ini kerana mereka tidak dibicarakan. Mereka dibiarkan tergantung tak bertali. Akta ini membenarkan rakyat untuk mendefinisikan apa sahaja yang terjadi ke atas pihak yang tertangkap ini. Akta ini membenarkan kita untuk terus berspekulasi dan berandaian kerana ianya tak diadili. Lainlah jika kes mereka telah dan akan dibawa ke mahkamah, Yuss akan diam dan melihat sahaja. Yuss akan patuhi keputusan mahkamah selepas itu. Selagi mereka ditahan di bawah ISA ini, Yuss berhak untuk terus berspekulasi dan berandaian. Sama seperti andaian2 pihak2 yang menangkap tahanan2 ini. Perlu diingat juga, apa yang Yuss tulis ini adalah semasa mereka di dalam tahanan, bukan selepas atau sebelum mereka berada di bawah akta ini. Pada prinsipnya, Yuss rasa Yuss tidak bersalah. Jika jatidiri Yuss mengkritik akta ini, adakah bermakna Yuss tidak patuh pada undang2? Perlu kita ingat, mengkritik bukan bermakna menolak dan menghina kedaultan undang2, tetapi lebih kepada teguran terhadap perlaksanaannya yang dilihat terbabas dan terlalu bebas.

Inilah yang memungkinkan perlunya akta ini dimansuhkan atau dipinda. Digunakan untuk mereka yang betul2 terlibat menganggu ketenteraman negara sahaja. Dikhususkan. Seperti keterangan yang dikeluarkan oleh Zaid Ibrahim, pakar undang2 dan orang kuat UMNO, dalam artikel di Malaysiakini bahawa:

Bernama memetik Zaid sebagai berkata, penggunaan ISA hendaklah dikhususkan untuk pengganas, komunis dan pihak yang cuba menjatuhkan kerajaan secara paksa.

"Tujuan asal (ISA), digunakan terhadap pengganas bersenjata, orang yang hendak menggulingkan kerajaan secara paksaan...komunis. Jadi, kita perlu tetap dengan itu," katanya.

Dalam kepala Yuss, Yuss berasa amat hairan bila penafsiran undang2 ini yang dilihat terlalu hanya mahu memihak kepada satu pihak sahaja. Tidak mahu menggunakannya dalam penggunaan yang lebih tepat, dan lebih seimbang. Seimbang bermakna orang yang dituduh dan orang yang menuduh.

Seperti yang Yuss katakan sebelum ini, kita ada seribu satu undang2 yang telah dipinda kerana ingin mengikut peredaran masa dan zaman. Bagi kebaikan hari ini dan masa depan. Tetapi, kenapakah undang2 yang satu ini kita tak mahu usik, pinda dan ubah langsung, atau kalau tidak pun, diperbaiki lagi? Inilah yang menyedihkan.

Parti agama dan parti bangsa
Yuss masih beranggapan parti2 berasaskan kaum dan agama masih relevan untuk kita pada hari ini. Ini kerana, ia telah menjadi darah daging Malaysia untuk lebih 50 tahun. Perubahannya akan memakan masa yang agak panjang lagi selepas ini. Bukan sesingkat sebulan dua atau setahun dua. Kehilangan atau pertukaran nama parti2 politik ini akan menyebabkan kita menjadi kacau bilau. Kerana, bila ia telah sebati untuk tempoh 50 tahun lamanya, itu bermakna masih ada satu lagi generasi yang belum 'hilang', yang telah terbiasa dengan sifat2 ini. Tapi generasi ini juga perlu menerima arus perubahan baru ini. Sanggup menerima KONSEP baru ini. Kerana ada jiwa 'muda' yang telah bersedia ke arah kesatupaduan jenis baru ini. Satu matlamat. Matlamatnya itu ialah MALAYSIA. Jiwa Malaysia. Bangsa Malaysia. Sifat Malaysia.

Kesimpulan terbaik yang Yuss boleh simpulkan daripada kesan akibat peristiwa bulan lompat ini ialah jawapan kepada keempat-empat perkara di atas. Yuss mungkin telah bersedia menyahut cabaran baru ini. Walaupun ianya masih kelihatan agak 'pelik', tapi realistik.

Yuss merenung.

No comments: