Saturday 13 September 2008

Bulan Lompat III

Semakin jelas keadaan politik mula bergoyang. Semakin jelas permainan politik tambah bercelaru.

Apa yang Yuss jangkakan sebelum ini semuanya semakin menjadi realiti. Isu perkauman cuba dan telah dibangkitkan. Itu satu. Selain itu, tarikh 16 September juga semakin tak menjadi kenyataan pada hari tersebut, walaupun ada ura2 suara yang ianya mungkin akan tetap terjadi. PKR atau Anwar berkata, tarikhnya mungkin dianjakkan. Pas pula berkata ia mungkin tak berlaku atas alasan parlimen tidak bersidang. Andaian Yuss berhari2 sebelum semua kenyataan2 ini dikeluarkan telah mengiyakan apa yang mungkin dan telah berlaku ini.

Apa yang Yuss lihat seperti sebelum ini, tarikh 16 September adalah tarikh yang dipropagandakan. Menjadikannya satu batu loncatan bagi membenarkan tindakan mereka.Tak kiralah dianjakkan kedepan atau dipercepatkan. Ianya dilihat berjaya mengaburi mata BN. Dan BN akhirnya bertindak. Bertindak dengan alasan yang sangat-sangat 'logik'. Iaitu dengan menghantar ahli2 BN tertentu ini untuk pergi ke Taiwan atas nama lawatan sambil belajar. Rakyat atau orang biasa yang tak pergi sekolah pun boleh berfikir secara logiknya kenapalah mereka pergi ke sana. Yang Islam pula melihat, dimanalah hormatnya bulan Ramadhan. Kalau sidang parlimen boleh ditangguhkan bagi menghormati bulan yang mulia, takkanlah lawatan sambil belajar ini dilihat teramat penting dan seperti dipaksa apabila pasport mereka yang pergi perlu dikumpulkan bagi memastikan mereka benar-benar pergi. Prosedur yang kelihatan agak pelik. Mungkin sudah terbiasa kot prosedur ini. Wallahualam. Sekadar pelik sahaja. Bukan menafikan.

Dan yang terbaru, 3 orang ditahan di bawah ISA dalam masa satu hari. Atas alasan keselamatan awam dalam negara. Apakah justifikasi mereka untuk bertindak sebegini, Yuss masih kabur. Jika atas alasan membangkitkan isu perkauman, Yuss mungkin pasti. Walaupun isu Raja Petra tentang menghina Islam telah cuba diangkat dengan tinggi dan mengaburi pandangan mata kasar kita terhadap 2 orang yang lain ini, Teresa Kok dan Tan Hoon Cheng, tapi orang biasa kebanyakkan sebenarnya telah tersedar bahawa kes dua individu ini (Teresa dan Hoon Cheng) lebih kuat dari Raja Petra itu sendiri. Rakyat biasa yang sedar akan menyimpulkan alasan yang ketiga-tiganya adalah atas dasar nama perkauman, bukan agama. Inilah yang mungkin cuba di didik dalam minda masyarakat selepas ini dalam tempoh masa terdekat ini. Kita tunggu dan lihat. Kerana ia cuba mengelirukan rakyat sekali lagi bahawa, agama dan bangsa, atau Melayu dan Islam, adalah perkara yang sama. Ini perlu diperjelaskan lebih mendalam lagi selepas ini bagi mengelakkan konflik yang semakin teruk.

Walaupun Hoon Cheng telah dibebaskan hari ini, beliau masih tertakluk di bawah akta tersebut. Walaupun singkat tempoh tahanannya, beliau tetap pernah ditahan di bawah akta tersebut. Inilah yang mengelirukan. Dan mencalarkan nama. Inilah yang menganggu pemikiran rakyat.

Yuss telah mengkategorikan tindakan tahanan semalam sebagai faktor politik. Bagi PR, mereka melihat ia satu tindakan terdesak BN. BN pula dilihat cuba mengiyakan pandangan ini atas nama keselamatan sahaja. Tapi dalam masa yang sama, Yuss lihat BN gagal menyakinkan rakyat yang tindakan mereka itu sah dari segi pemikiran rakyat bila menggunakan undang2 ini terhadap ahli politik, wartawan dan penulis blog. Ia sebenarnya semakin memakan diri sendiri BN dengan lebih teruk lagi. Apa yang Yuss maksudkan? Dari berita di Astro Awani yang ditonton tadi berkaitan dengan isu ini, Yuss berasa agak hairan dan pelik dengan jawapan yang diberikan oleh Hamid Albar selaku Menteri Dalam Negeri. Jawapan tentang Ahmad Ismail yang telah diajukan oleh wartawan kepadanya. Beliau berkata, Ahmad telah dihukum oleh UMNO dan digantung selama 3 tahun. Ahmad juga telah diadukan kesnya ke mahkamah oleh pihak2 tertentu. Dan ia juga masih disiasat. Inilah alasan yang beliau berikan.

Yuss hairan bila melihat jawapan tersebut. Adakah parti UMNO itu undang2? Kerana dengan menggunakan alasan menggugurkan seseorang dari parti UMNO, adakah ini bermakna beliau telah dihukum oleh undang2 negara? Sangat hairan. Sangat pelik. Jika alasan penyokong2 Ahmad memijak dan mengoyak gambar Koh Tsu Koon, bukankah ia juga boleh dianggap satu isu perkauman? Lagi hairan dan pelik. Tersiar di media2 perdana kita. Inilah masalahnya bila mereka yang berada di atas melihat parti ITU kerajaan dan kerajaan ITU parti.

Sekali lagi, apakah justifikasi ISA itu sendiri? Siapakah yang berhak dan mengawal tanggungjawab mempraktikkan akta ini?

Sebagai rakyat biasa yang boleh berfikir, jika alasan Ahmad telah dihukum oleh UMNO dan akan diadili di mahkamah, kenapakah tahanan2 ISA terbaru ini tidak diberikan peluang yang sama sifatnya? Sebagai contohnya jika Teresa Kok dianggap bersalah, benarkan pula DAP untuk mengadili beliau terlebih dahulu. Kemudian diadili di mahkamah. Cara yang sama yang dilalui oleh Ahmad. Prosedur dan peluang yang sama diberikan. Begitu juga dengan Hoon Cheng. Kenapa terus menggunakan undang2 ISA ini? Itu sebab orang biasa seperti Yuss melihat adanya double standard terhadap penggunaan akta ini. Berlaku ketidakadilan terhadap cara perlaksanaannya. Ia seperti berat sebelah dan dikenakan ke atas satu pihak sahaja. Adil jika kedua2 belah pihak ditangkap serentak dan ditahan di bawah akta yang sama. Baru rakyat akan dapat menilai dengan baik, adil dan sempurna. Logik bukan? Kerana akta itu masih wujud dan terus dipakai.

Dan bagi Teresa sekali lagi, jika penahanannya atas nama khabar angin tentang laungan azan, Khir Toyo jugalah patut sama dihukum kerana menimbulkan syak wasangka di kalangan rakyat dalam keterangan beliau dalam akhbar Utusan Malaysia berkenaan perkara yang sama. Jelas, undang2 ini lebih banyak menganggu pemikiran rakyat kerana tidak ada alasan kukuh yang mengiyakan perbuatan tertangkapnya mereka2 ini. Atas nama spekulasi. Lebih kepada khabar angin yang kononnya menganggu ketenteraman awam, walaupun telah dinafikan seperti yang dilakukan oleh Teresa. Jika telah dinafikan, kenapa tak mahu dibawa dan dihukum di mahkamah dahulu? Buktikan sebelum dihukum. Ini sangat2 membingungkan. Kerana bila menggunakan akta ISA ini, mereka boleh membiarkannya tergantung tak bertali. Tanpa alasan. Tanpa bukti. Tanpa dihakimi. Dan membiarkan spekulasi merebak. Dan menjadi bertambah bahaya.

Rakyat biasa juga dapat melihat semua ini dengan pemikiran yang adil. BN, atau UMNO terutamanya sekali perlu kembali kepada rakyat. Bukan isu samada mereka masih relevan lagi ataupun tidak, tapi isu samada mereka sanggup berubah atau pun tidak dalam tindakan mereka. Adakah tindakan2 mereka akan dilihat menggunakan taktik yang sama dalam lipatan sejarah yang berlaku sebelum ini dengan undang2 yang sedia ada, ataupun mereka sanggup berubah bersama2 rakyat hari ini dan lebih realistik?

Berbalik kepada isu 16 September atau isu kerajaan lompat ini, Yuss melihat jawapan Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat adalah valid dari pemikiran rakyat. Bukan untuk satu pihak sahaja. Tapi lebih menyeluruh. Mereka telah memberi jaminan untuk mempertahankan perlembagaan dan undang2 yang ada. Dan juga hak2 yg termaktub dalam perkara tersebut. Tapi, apa yang lebih menyakinkan Yuss lagi ialah keikhlasan jawapan mereka bahawa akan ada pilihanraya umum dari 6 bulan hingga setahun selepas mereka mengambil alih kerajaan 'baru' secara lompat ini. Maksudnya mereka ingin mengembalikan keyakinan rakyat dan biarlah rakyat yang menentukan semula politik negara. Itu jaminan mereka. Kembalikan atas nama kehendak rakyat. Kerana mereka sedar, politik terlompat ini walaupun sah, tapi keyakinan rakyat dari sudut pemikiran dan jatidiri mereka akan terganggu. Ini bermakna, mereka sanggup kembali kepada rakyat. Semuanya berbalik kepada rakyat.

Yuss seperti dilihat lebih terarah kepada PR kali ini. Mungkin ya untuk masa dan detik sekarang. Atas nama sentimen semasa. Tapi ianya akan berubah. Jika BN sanggup berubah dan kembali kepada rakyat dengan matlamat yang lebih menyeluruh, Yuss tidak akan teragak2 untuk kembali kepada mereka. Itupun jika BN masih lagi wujud suatu hari nanti. Yuss masih mahu berfikir secara rasional dan tak berpihak. Hanya berfikir untuk yang terbaik buat diri sendiri dan masa depan negara. Jika PR silap, akan tetap ditegur dan dikritik. Jika BN silap, mereka juga ditegur dan dikritik. Yang mana mahu mendengar suara rakyat. Dan menjadi rakyat.

Kerana rakyat melihat.

Yuss waras.

No comments: