Monday 16 February 2009

Gerakan Mansuhkan PPSMI


Yuss berharap pergerakan ini tidak digambarkan sebagai medium untuk berpolitik. Yuss juga berharap ia lebih kepada menyedarkan masyarakat kepada kepentingan mempertahankan Bahasa Kebangsaan.

Bukan beerti Bahasa Inggeris tidak baik. Memang diakui ada kebaikannya. Tetapi yang lebih penting lagi ialah memandang secara teliti kepada perlaksanaan kenapa atau sebab terlalu perlunya dasar ini digunapakai sekarang. Adakah lebih banyak kebaikan daripada buruknya atau sebaliknya? Itulah yang perlu dipersoalkan dalam diri kita semua.

Yuss juga perhatikan kebanyakan pelajar2 bandar (yang berjaya dengan cemerlang kononnya) yang mengikuti sistem ini, menyokong membabi buta dasar PPSMI ini. Alasan mereka ialah suara mereka sepatutnya didengar dan diberi perhatian serius tetapi seperti tidak diambi kira.

Yuss tak boleh salahkan mereka. Itu suara satu pihak kecil. Yang penting ialah kesedaran untuk semua golongan tak kira tua dan muda, kampung dan bandar, miskin dan kaya, bodoh dan pandai. Sekali lagi Yuss berharap isu ini tidak akan dipolitikkan.

Yuss hendak kita berfikir sejenak.

Mari mengembara merentas masa dan zaman bersama Yuss...

"Yuss hendak kita melayang jauh ke masa hadapan. Merentas waktu dan zaman. Letakkan diri kita dalam masa 100 akan datang. Mungkin 100 tahun terlalu panjang, ok... 50 tahun pun jadilah... Macam Doraemon buat dalam laci Nobita tu... ;)

Katakan dasar ini terus kekal dan digunapakai untuk tempoh 50 atau 100 tahun, apa agaknya yang akan terjadi kepada bangsa Malaysia di masa tersebut?

Boleh bayangkan atau tidak apabila tidak ada lagi anak2 muda atau ibu bapa pada zaman tersebut yang tahu dan pernah dengar istilah2 sains dan matematik dalam Bahasa Malaysia?

Nak sebut
darab, bahagi, tolak, campur, kuasa dua, nombor empat ribu tiga ratus lima puluh sembilan, sperma, gegendang telinga, semuanya dah tak paham lagi. Kalau sudah tak paham, mereka nak salahkan siapa?

Salahnya ialah kita yang hidup hari ini. Bila semuanya sudah diinggeriskan, apa lagi yang mampu terbuat oleh generasi mereka nanti? Tak malukah generasi sekarang kalau kita biarkan ini berlaku?"


Antara contoh ringkas dengan apa yang pernah terjadi sekarang ini ialah peminggiran tulisan jawi. Terkeluarnya pembelajaran tulisan ini daripada sistem pembelajaran sekarang menyebabkan kita tidak kenal lagi tulisan jawi dalam kehidupan harian kita.

Bukti terdekat yang kita boleh lihat ialah akhbar Utusan Melayu. Daripada ada satu akhbar penuh bertulisan jawi, kini menjadi akhbar sisipan dalam akhbar bahasa rumi. Penerbitan yang lain2 pula semuanya sudah lama berkubur. Adakah kita nak salahkan pembuat dasar yang telah membuat keputusan mengubah fungsi tulisan jawi dalam sistem pelajaran negara sewaktu puluhan tahun yang lalu?

Samalah dengan nasib Bahasa Malaysia sekarang. Selagi kita tidak membudayakan penggunaan Bahasa Malaysia secara menyeluruh, dan selagi kita terus mengenepikannya daripada sistem pelajaran negara, selagi itulah nilai bahasa tersebut akan terus terpinggir dan terhapus.

Inikah yang kita hendakkan daripada PPSMI? Sikit-sikit... Lama-lama esok... Semua pelajaran pun diinggeriskan. Sampai Bahasa Malaysia pun kena ajar dalam Bahasa Inggeris. Tak malukah kita kalau sampai ke peringkat itu? Jangan terkejut kalau ini berlaku.

Berbalik kepada isu PPSMI ini, tempoh 6 tahun ialah tempoh yang baik untuk kita hentikan sistem ini sebelum ianya menjadi lebih parah lagi. Kalau 6 tahun dikatakan masih awal, berapa lama lagi kita nak tunggu? 10 tahun lagi? 12 tahun lagi?

Semua penentangan Yuss ini adalah berpunca daripada kepercayaan Yuss tentang kewujudan masa depan Bangsa Malaysia yang SATU.

Satu Bangsa, Satu Bahasa.

Jatidirinya sekarang ialah kepada pembudayaan satu bahasa yang sama untuk semua orang Malaysia. Menjadikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa berfikir untuk semua kaum, dan juga sebagai alat untuk berinteraksi antara semua kaum. Itulah impian Yuss untuk melihat Bangsa Malaysia yang SEBENAR.

Yuss berharap.

2 comments:

bahazain said...

SALAM
SDR YUSS, SAYA SUKA MEMBACA BLOG ANDA. INI BLOG YANG SARAT DENGAN FIKIRAN. TAHNIAH.
BZ

Anonymous said...

thanks yuss for making it clear for me to understand this issue.

i admit my english is still weak but i dont see math and science could help me to improve my language either.

we need to improve the english class as our first priority but not in math and sci