Wednesday 25 February 2009

Kenapa buat PPSMI sahaja? Kenapa tak...

Perhimpunan 100 000 rakyat untuk berarak bagi menghantar petisyen mengenai PPSMI kepada Yang Di-Pertuan Agong semakin hampir. Namun begitu, walaupun jika rakyat berjaya dihimpun dengan jumlah sebesar itu, isu PPSMI ini takkan selesai sehinggalah ada kata putus yang bijak daripada pihak yang berkuasa. Siapa lagi kalau bukan Kementerian Pelajaran. Tapi sekurang-kurangnya, inilah jalan terakhir untuk suara rakyat ini didengar dan dilihat oleh mereka yang bertanggungjawab.

Ramai yang bertanya kepada Yuss, kenapa PPSMI menjadi satu isu yang besar sehingga perlu dihapuskan? Yuss tersenyum. Jawapan ringkas yang boleh Yuss berikan ialah melalui pertanyaan semula kepada mereka.

Antaranya ialah, kenapa di ajar Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Sains dan Matematik sahaja? Kenapa tidak dalam matapelajaran lain?

Kenapa ek... Bila kita nak bijak dan memandaikan penguasaan Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik pulak yang digunakan? Kelas Bahasa Inggeris tu pulak untuk apa?

Kenapa ek... Tak ajar Sejarah dalam Bahasa Inggeris? Hmmm... Banyak sungguh buku2 ilmiah berkaitan sejarah menggunakan Bahasa Inggeris walaupun tak semua. Di universiti2, contohnya. Atau buku2 yang berkaitan Tanah Melayu / Malaya / Kesultanan Melaka, yang ada di perpustakaan2 luar negara atau arkib2 luar negara. Kebanyakannya pun bukan dalam BM. Dan masih banyak istilah2 lama ini yang belum diBMkan. Maklumat2 sejarah Malaysia di ruang internet ni pun kebanyakannya bukan dalam BM. Kenapa tak diajar sahaja Sejarah dalam Bahasa Inggeris? Boleh la kita buat satu dasar baru. Meh kita namakannya...

PPSejI (Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah dalam Bahasa Inggeris).

Hmmm... Kenapa buat PPSMI sahaja? Kenapa tak sekalikan PPSMI dan PPSejI?

Kemudian Yuss tanya lagik soalan tengit kepada mereka. Kenapa ek... Tak ajar kelas Seni Lukis dalam Bahasa Inggeris? Karya2 agung dunia kebanyakannya pun berada dalam dunia barat. Penyelidikan dan buku2 berkaitan dengannya pun kebanyakannya dalam Bahasa Inggeris. Alahai... Sayangnyelah ajar anak2 muda kita dalam BM sahaja. Baik kita ajar budak2 sekolah ni dalam BI. Kan ke senang. Katanya nak melentur buluh biarlah dari rebungnya... Meh kita buat satu lagi dasar baru. Kita namakan...

PPSLI (Pengajaran dan Pembelajaran Seni Lukis dalam Bahasa Inggeris).

Hmmm... Kenapa buat PPSMI sahaja? Kenapa tak PPSMI, PPSejI dan PPSLI?

Lepas tu, Yuss tanyakan lagi dengan soalan dangkal tapi benar. Kenapa ek... Tak ajar kelas agama Islam atau Pendidikan Islam dalam Bahasa Arab? Kenapa ek? Bukankah bahasa Quran asalnya dalam Bahasa Arab? Kenapa pulak nak diterjemahkan maksudnya ke dalam BM? Kenapa tak wajibkan pelajar2 kita guna Bahasa Arab dalam kelas Pendidikan Islam? Bukan ke kalau nak paham Islam sebaik-baiknya gunakan Bahasa Arab. Ish Ish Ish... Buang masa je lah nak terjemah semua nih ke dalam BM. Leceh! Kita namakan dasar baru yang satu lagi ni...

PPPIA (Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Bahasa Arab).

Hmmmm... Kenapa PPSMI sahaja? Kenapa tak PPSMI, PPSejI, PPSLI dan PPPIA?

Bayangkan adanya lagi pemikiran masa hadapan sesetengah pihak supaya kelas2 lain seperti Geografi, Kemahiran Hidup, Sains Sukan pun mahu diinggeriskan... Kalau alasannya ialah sudah terlalu banyak maklumat berkaitan pelajaran2 ni dalam BI kat dalam internet (seperti alasan Matematik dan Sains sekarang ini), apalah yang termampu kita buat. Biarlah diorang nak guna BI sekalipun. Biarkan...

Akhirnya nanti, Yuss terangkan kepada mereka, lama kelamaan, mesti akan ada yang terpikir... Eh, buat apa ajar Bahasa Malaysia dalam BM kan? Kalau semua matapelajaran lain dah guna BI, apa salahnya pulak ajar BM dalam BI? Alang2 dah ajar semua pelajaran dalam BI, kenapa pulak BM tak boleh?

Ini bukan satu khayalan. Ini ialah kebenaran kepada satu kebarangkalian yang sangat besar yang ianya boleh berlaku di masa hadapan. Kerana PPSMI ialah bukti ia boleh terjadi. Dan masa hadapan pula bukan setakat esok lusa, tapi puluhan dan ratusan tahun akan datang. Kita mungkin akan namakan satu dasar baru pelajaran yang lebih menyeluruh. Mungkin namanya...

*APES (Program Pengajaran, Pembelajaran, Pemahaman dalam Bahasa Inggeris untuk SEMUA Matapelajaran). *APES? Dah terer sangat English korang translate lah sendiri... =)

Hah! Tak caya? Bende kalau dah logik, tetap akan terjadi kalau itu yang kita inginkan. Ia memang boleh berlaku. Kenapa pulak kita anggap ianya sesuatu yang mustahil? Takde apa yang tak mustahil di dunia ini. PPSMI dulunya pun dianggap 'logik' walaupun 'pelik'. Sehingga ianya diterima-wajibkan penggunaannya di sekolah2 kita sekarang ini.

Semua tanggungjawab ini terletak di atas bahu manusia yang hidup hari ini kerana sifat2 kompromi hidup mereka yang berpendirian tidak kisah atau 'tidak apa'. Sambil mempertahankan suatu dasar yang lemah dan cacat. Dan mempermainkan minda rakyat dengan alasan yang sangat dangkal.

Dan dalam masa yang sama, kalau kita mahu terus mentertawakan pejuang2 bahasa kita hari ni atas alasan mereka diperbodoh dan diperalatkan oleh pihak2 tertentu, ketawalah. Kerana mereka bukan golongan 'bodoh'. Mereka tahu apa yang diperjuangkan bersebab. Bukan dengan tangan kosong atau sekadar main2.

Dan tak sedihkah apabila kita melihat masa depan dan jatidiri generasi Malaysia akan semakin mudah dipersendakan oleh orang luar? Kerana hilangnya jiwa sebenar bahasa mereka pada masa hadapan yang terpupus akibat daripada dosa dan kesalahan kita yang hidup hari ini.

Yuss pening.

1 comment:

Anonymous said...

HAHAHAHAHA

lawak la ko! tapi ada butut jugak wooo...

ian.