Friday 6 February 2009

Kerajaan Lompat

Kes di Perak masih belum selesai. Yuss melihat episodnya masih panjang melibatkan undang2.

Cumanya, Yuss hanya boleh cuba bayangkan jika benar BN dapat membentuk kerajaan negeri, apakah antara perkara positif yang boleh kita perolehi daripada situasi ini? Apakah pandangan Yuss?

Yuss menolak untuk bersama rakyat kebanyakan lain yang mahu diadakan semula pilihanraya negeri. Yuss masih memegang konsep lompat parti masih atau tetap dibenarkan oleh undang2. Sebabnya? Di peringkat sekarang, ianya tidak melibatkan rakyat lagi. Tetapi Adun atau Ahli Parlimen yang telah dipilih oleh kita.

Merekalah yang bertanggungjawab menentukan hala tuju kerajaan yang akan dibentuk bersama2. Proses ini berada dalam tangan mereka dan bukan lagi rakyat biasa.

Tetapi, dalam masa yang sama, peralihan atau perubahan kepada parti baru yang dipilih haruslah disusuli dengan integriti rasa tanggungjawab mempertahankannya. Masa yang panjang mungkin diperlukan untuk betul2 memahami ideologi baru yang dipilih.

Dalam konteks ini, rakyat akan menilai semula sama ada pemimpin2 yang telah mereka pilih itu betul2 boleh dipercayai atau tidak.

Jawapan terbaik (sekadar cadangan) kepada Adun/Ahli Parlimen ialah dengan melompat sekali sahaja. Mungkin. Kerana hak memilih dalam diri seorang individu bergelar Adun/Ahli Parlimen tidak boleh kita sekat untuk tempoh 5 tahun kehidupannya sebagai manusia. Dan proses mengembalikan semula keyakinan rakyat selepas melompat menjadi semakin pendek sebelum menjelang pilihanraya umum berikutnya. Ini realiti yang harus diterima oleh seorang Adun/Ahli Parlimen.

Dan ini semua sekali lagi, Yuss tekankan, bergantung kepada diri seorang individu itu yang bergelar Adun/Ahli Parlimen. Sekali lagi Yuss ulang, rakyat hanya akan menilai mereka dalam pilihanraya umum akan datang. Tipu daya yang terjadi hari ini akan terus kekal di dalam minda kita untuk diputarcarikan maksudnya dan akan terus menjadi perhatian masyarakat.

Ahli2 politik ini juga perlu sedar, masyarakat yang ada pada hari ini secara majoritinya ialah.... Masyarakat Yang BERMAKLUMAT. Mereka ada sumber maklumat yang besar dan lebih meluas berbanding sebelumnya.

Bukan ungkitan yang akan berlaku nanti, tetapi nilai ketegasan, keihklasan, maruah dan moral yang ada dalam diri seorang pemimpin akan dijadikan modal untuk didebat dan didiskusikan.

Kita sekarang sepatutnya tidak lagi mempertikaikan baik buruk undang2 lompat parti. Tetapi kepada perkara baik buruk cara pemimpin (Adun/Ahli Parlimen) mengguna-pakai dasar tersebut. Adakah untuk kuasa, kepentingan rakyat atau kepentingan diri sendiri? Disinilah segalanya akan balik semula kepada rakyat yang boleh diterjemahkan semula dalam pilihanraya berikutnya.

Cukuplah Perak dijadikan contoh atau bahan bukti kepada kita semua bahawa lompat parti dibenarkan dan sah. Bukan lagi soal etika dan moral terhadap dasar tersebut. Tetapi kehendak disebalik nilai penggunaannya bersandarkan kepada nama undang2.

Dan Perak juga mungkin digunakan sebagai eksperimen untuk melihat samada rakyat boleh menerima peralihan kuasa ini dengan baik atau tidak.

Persoalan Yuss kepada kita semua selepas ini ialah, adakah kita bersedia untuk menerima hakikat bahawa tindakan Anwar mencadangkan untuk mengambil alih kerajaan Persekutuan dahulu sesuatu yang 'BETUL'?

Jika selepas ini, katakan, Anwar ada peluang sekali lagi mahu dan boleh membentuk kerajaan Persekutuan, adakah kita semua akan membantahnya? Adakah kita akan mempertikaikannya seperti yang pernah berlaku pada 16 September dahulu?

Pastinya suara2 sumbang seperti 16 September tahun lalu tidak akan berulang lagi. Inilah satu-satunya perkara positif yang masih ada kepada PR umumnya. Sebabnya?

Kita telah mendidik masyarakat untuk menerima hakikat kepada undang2 sedia ada secara betul. Ianya juga akan mewujudkan satu pemikiran atau mentaliti baru masyarakat untuk berdebat dalam ruang lingkup undang2 tersebut. Yang mana kita semua akhirnya akan menjadi lebih terpelajar, terdidik dalam memahami segala hal sekelilingnya sebaik mungkin. Bukankah ini ciri2 menuju ke arah masyarakat sivil yang maju?

Berbalik kepada isu ini, bukan soal salah atau tidak melompat parti menjadi persoalan, tetapi bagaimanakah rakyat boleh diyakinkan apakah tujuan mereka melompat. Rakyat akan menilainya sendiri dengan cara masing2.

Dalam masa yang sama, jika Adun atau Ahli Parlimen ini akan melompat2 tanpa henti sehingga rakyat mual, benci dan menolak politik dalam hidup mereka, itu bukan salah rakyat. Itu salah pemimpin. Salah pemimpin yang telah menjauhkan diri mereka daripada rakyat secara di bawah sedar. Yang rugi adalah pemimpin2 itu sendiri. Bukan rakyat. Kerana pemimpin yang baik ialah pemimpin yang dekat dan mendengar suara hati rakyat.

Sekali lagi, Yuss mahu persoalkan dalam diri kita semua, selepas sahaja reda semua perkara ini di Perak, dan BN berjaya membentuk kerajaan, adakah kita bersedia dengan pemikiran kita untuk menerima Anwar membentuk kerajaan Persekutuan? Pikir-pikirkan.

Biarlah pemain2 politik ini terus bermain politik. Jangan libatkan rakyat lagi. Kami sekadar mampu memerhati sahaja. Suara kami akan hanya terungkai dalam PILIHANRAYA UMUM KE-13 akan datang.

Permainkan kami sekarang, kami akan permainkan anda di masa pilihanraya nanti. Inilah yang mungkin akan dinamakan nanti sebagai hukuman rakyat.

Rakyat.... Sekali lagi diingatkan supaya TIDAK MUDAH LUPA. 'Melayu mudah lupa' adalah ungkapan yang sering kita dengar. Tetapi, jangan termakan dengannya sudahlah.

Masyarakat bermaklumat ialah masyarakat yang tidak mudah lupa.

Yuss terima hakikat.

3 comments:

Anonymous said...

Satu ulasan yang amat terkesan dan menakjubkan.

Terima kasih Yuss.

Unknown said...

Salam zaiarh... nice blog tapi fakta yang ada kurang memuaskan dan ada yang memutar belit keadaan yang sedia huru hara.

maaf

Yuss said...

Sama2 dan terima kasih kembali... =)