Wednesday 4 February 2009

Perak Tumbang

[Terbaru, Thurs 5 Feb 5.15pm]
Senarionya sekarang, Sultan Perak tidak memperkenankan pembubaran DUN yang dicadangkan oleh Nizar Jamaluddin. Baginda juga menitahkan MB Perak meletakkan jawatan, atau jika gagal, dengan sendirinya jawatan itu kosong.

Terlalu banyak interpretasi boleh dibuat tentang pengumuman tersebut.

Apakah proses seterusnya, ianya terserah kepada mereka yang bijak pandai dalam bidang undang2. Yuss tidak termampu untuk mengulas lagi.

Persoalan2 bodoh yang akan Yuss utarakan ialah, adakah ini bermakna Baginda Sultan hanya menyuruh meletakkan jawatan sahaja, tetapi kerajaan Pakatan masih lagi berjalan?

Adakah Baginda Sultan berpendapat kerajaan Pakatan masih lagi sah untuk berjalan dari segi majoriti minimum? Kerana situasinya ialah PR 28, BN 28 dan 3 Bebas. Walaupun secara terbuka 3 Adun Bebas tersebut menyokong kepimpinan BN, apakah pegangan untuk membuktikan mereka betul2 setia?

Apakah akan terjadi jika 3 Adun Bebas tersebut beralih arah sekali lagi, lagi dan lagi? Kerana Adun Bota yang masuk balik UMNO telah membuktikan kepada semua bahawa melompat2 parti dalam tempoh yang sangat singkat 'dibenarkan'.

Bagaimanakah kita rakyat biasa, akan mentafsirkan bahawa kerajaan BN nanti akan benar2 kukuh?

Atau juga, adakah pengumuman Baginda Sultan ini bermakna akan berlaku perkongsian kuasa antara BN dan PR? Adakah ini yang cuba digambarkan? Mungkin Yuss salah.

Di samping itu, jika kita melihat tindakan Nizar mengumumkan terlebih dahulu pagi tadi, bahawa keputusan Speaker Adun Perak telah difailkan ke mahkamah, ini bermakna, dari segi undang2nya, Yuss rasa, kerajaan yang ada masih sah sehingga kes yang dibawa tersebut selesai. Inilah juga mungkin andaian awal Nizar yang beliau masih MB Perak sekarang dan tidak akan letak jawatan.

Yuss juga tidak faham kenapakah usul tidak percaya kepada Nizar tidak di bawa ke Dewan Undangan Negeri terlebih dahulu untuk dibentangkan? Walaupun jawapannya nanti akan jelas majoritinya memihak kepada BN, bukankah ia satu proses formaliti yang baik untuk kedua2 pihak berdebat dan dimaklumkan sama rata? Bukankah rakyat akan lebih mudah untuk menerima maklumat sebegini?

Kenapakah keputusan ini dibawa terus ke dalam istana tanpa memaklumkan kepada rakyat? Secara terbuka bukan bermaksud di dalam media, tetapi saluran di dalam Dewan Undangan Negeri nya itu sendiri kerana ia melibatkan Adun2 Negeri tersebut. Apa pun, Yuss tidak mempertikaikan keputusan yang telah dibuat, tetapi keterbukaanlah yang Yuss pinta.

Ramai rakyat kebanyakan melihat perlunya pilihanraya diadakan semula. Yuss pula masih belum bersama mereka2 yang menyokong pendapat ini.

[Terbaru, Thurs 5 Feb 2.35am]
Yuss akui hari ini, Yuss telah terikut2 dengan permainan media kita terhadap isu yang terlibat. Yuss hanya membaca dan sekadar cuba mencari punca jawapannya sendiri.

Setelah muhasabah diri sebaik mungkin, Yuss sebenarnya telah termakan dengan kata2 media kita semalam. Yuss juga telah menggelarkan posting ini 'Perak Tumbang', seperti memberikan sebuah gambaran adanya satu kerajaan yang telah tumbang dan lingkup.

Dimanakah pembetulan Yuss?

Sebenarnya, jika Najib telah mengumumkan mereka telah cukup korum untuk membentuk kerajaan baru, mereka haruslah mengusulkannya ke dalam Dewan Undangan Negeri Perak untuk dibentangkan bagi mendapatkan undi tidak percaya terhadap Menteri Besar. Ataupun jika kerajaan sekarang mengambil keputusan meletakkan jawatan.

Itu formaliti yang perlu digunapakai ketika ini.

Kuasa masih berada di bawah Menteri Besar bagi menentukan apa jua keputusan yang akan diambil nanti. Apa pun, kita tunggu dan lihat sahajalah apa juga keputusan baru yang akan dikeluarkan esok. Buat masa sekarang atau dalam tempoh ini, kita perlu menghormati kedudukan Nizar sebagai MB sebelum usul tidak percaya itu diterima.

[Terbaru, 9.10pm]
Yuss sekadar ingin mengulas secara ringkas atas nama sentimen sebagai seorang rakyat Perak.

Kenapakah hal ehwal kerajaan negeri Perak diputuskan dan diumumkan di Putrajaya? Sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Perak, bukankah lebih molek jika Najib dapat melaksanakannya di atas tanah dan bumi Perak. Setidak-tidaknya di pejabat UMNO Perak.

Kenapakah dilakukan di atas tiket nama Timbalan Perdana Menteri dan di pejabat TPM?

Yuss sekadar bertanya. Mungkin Yuss silap. Tak kiralah atas tiket apa sekalipun, Yuss rasa terasing dalam negeri sendiri.

Bukannya hal sah atau tidak. Tapi apalah perasaan orang kebanyakan seperti Yuss yang melihat hal negerinya berada di tingkat atas kerajaan persekutuan.

Perak oh Perak. Seperti melangkaui hal utama negara.

[Terbaru, 7.08pm]
Ulasan ringkas Yuss, semuanya kini terserah kepada baginda Sultan. Sebabnya sekali lagi :

  1. Sultan belum memberi perkenan kepada pengisytiharan pembubaran DUN oleh Nizar Jamalauddin.
  2. Sultan juga belum memberi perkenan kepada pengumuman kerajaan baru BN oleh Najib Razak.

Persoalan2 yang mungkin timbul dalam diri kita semua selepas ini ialah, apakah kerajaan baru pimpinan BN ini akan kekal sehingga pilihanraya umum akan datang?

Apakah jaminan bahawa 3 Adun Bebas ini tidak merubah pendirian mereka sekali lagi dalam tempoh 2-3 tahun berikutnya?

Adakah Perak digunakan sebagai eksperimen kepada rakyat untuk melihat betapa bersih dan kotornya dasar lompat parti ini? Walaupun 3 Adun ialah Bebas, tetapi yang seorang itu (Adun Bota), melompat keluar masuk UMNO-PKR-UMNO dalam masa seminggu (macam tukar2 baju pulak), telah menjejaskan idea sebenar lompat parti itu sendiri.

Adakah rakyat menyetujui tindakan BN ini? Adakah ianya memberi kesan positif ke atas BN? Adakah BN sebenarnya semakin menjauhkan diri daripada rakyat dalam proses ini? Kerana sebelum ini, merekalah penentang utama kepada peralihan kuasa yang pernah diterajui oleh Anwar Ibrahim di peringkat nasional sebelum ini.

Siapa bohong siapa?

[Terbaru, 5.20pm]
Najib umumkan BN akan tubuhkan kerajaan baru negeri Perak. 4 bekas Adun PR kini secara terbuka menyokong kerajaan baru tersebut.

Segalanya bergantung kepada perkenan Sultan Perak. Walau apa pun, ketika ini, kedua2 pihak masih mempunyai peluang sama rata. Kebijakan Sultan menjadi penentu.

[Posting Asal]
Kerajaan Perak sekarang bagi Yuss sudah tumbang. Hanya ada dua pilihan sahaja yang ada.

  1. MB Perak, Nizar Jamaluddin sedang cuba untuk mendapatkan perkenan Sultan untuk membubarkan DUN dan diadakan semula pilihanraya seluruh negeri Perak.
  2. Najib mungkin akan mengumumkan peralihan kuasa kerajaan sekarang kepada kerajaan baru pimpinan BN.


Tak kira mana satu pun langkah yang diambil, ia jelas menunjukkan kerajaan Perak sekarang telah berakhir.

Apa pun, jelas politik semakin memakan diri. Adun Bota rupa-rupanya dijadikan batu loncatan BN untuk bermain politik lompat. Adun Bota dikatakan akan kembali kepada BN.

Kejelasan yang dapat dilihat di sini ialah, BN bermain politik kotor. Yuss terpaksa menggunakan perkataan 'kotor' kerana tindakan mereka tidak bermoral. Bukan tidak bermoral melompat parti, tetapi menggunakan taktik lompat parti ini secara tidak bermaruah. Maksudnya, lompat parti cuba digambarkan mereka boleh keluar masuk parti2 lain bila2 masa sahaja. Secara berulang-ulang-ulang-ulang kali.

Di sinilah nilai intergriti individu dan parti akan dinilai semula oleh rakyat. Melompat parti perlulah diiringi dengan rasa tanggungjawab dan sebab2 yang kukuh. Bukan melompat2 tanpa henti.

Sebagai orang biasa, kita akan bertanya kepada diri sendiri, inikah jenis pemimpin yang kita nak kekalkan. Sekejap sana sekejap sini. Sekejap ke sana balik. Sekejap ke sini. Bagi Yuss, cukuplah sekali kita melompat bagi menunjukkan keihklasan dan jatidiri kita yang kuat untuk berubah.

Bukannya menggunakan dasar lompat parti ini untuk kepentingan mendapatkan KUASA. Jika Adun Bota terbukti masuk balik BN, ia satu bukti jelas UMNO atau BN menggunakan kaedah lompat parti ini untuk mendapatkan KUASA.

Selain daripada itu, apakah kesanggupan mengambil mereka yang sedang dituduh di mahkamah atas tuduhan rasuah (Adun Behrang dan Changkat Jering), menghalalkan cara kita hanya untuk berKUASA. Yuss tahu mereka belum dibuktikan bersalah oleh mahkamah. Salah untuk Yuss menuduh mereka mengambil rasuah. Tapi kita perlu ingat, proses mahkamah sedang berjalan.

Jika ada pihak berkata berlaku double standard dalam diri Yuss berhubung kes 2 Adun ini, izinkan Yuss mempertahankannya.

Pertama, tuduhan rasuah mereka berdua ini berlaku semasa mereka menjadi ahli PKR. Bermakna, nama parti tersebutlah yang sepatutnya 'bertanggungjawab'. Bertanggungjawab mengekalkan jawatan mereka sudah dianggap cukup baik walaupun ia mungkin menganggu nama baik kerajaan yang berkuasa.

Kedua, jika mereka bertindak keluar parti, sepatutnya mereka perlu kekal berada di luar mana2 parti sehingga kes rasuah mereka diselesaikan. Mereka tak sepatutnya membawa 'masalah peribadi' mereka ke tempat lain. Selesaikan dahulu. Dengan cara ini, barulah mereka akan dilihat betul2 bersih untuk kembali dalam mana2 parti sekalipun.

Ini belum lagi dengan persoalan kenapa Najib tiba2 mengambil alih jawatan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Perak daripada Tajol Rosli sejak kes Adun Bota dahulu.

Rakyat akan terus menilainya secara rambang persoalan2 yang tertimbul keluar ini. Rakyat mungkin akan membuat kesimpulan Najiblah yang bertanggungjawab menumbangkan kerajaan Perak yang sedia ada.

Secara kesimpulannya, terlalu banyak perkara negatif akan berungkit jika petang ini (sekarang), Najib mengisyhtiharkan peralihan kerajaan baru kepada BN tanpa pilihanraya negeri. Satu persatu perkara yang tidak baik seperti yang Yuss terangkan di atas akan terus bermain dalam minda masyarakat.

Jalan terbaik ialah dengan mengadakan semula pilihanraya negeri. Itu pun jika mendapat perkenan Sultan. Kerana proses semula pilihanraya ini akan dapat membantu membersihkan kedua2 pihak, BN dan PR!

Yuss termenung.

6 comments:

Anonymous said...

kesian org perak.penat je pilih yg dorang suke tapi org laen pulak yg dapat

Anonymous said...

Politik kotor la Bro...

org lain buat boleh sendiri buat salah.

Peace.

Anonymous said...

hey i nak pilihanraya. bagi balik hak rakyat! i sanggup balik perak mengundi semula.

Anonymous said...

yuss,

hensem la engko. kekekeke. jom balik ipoh ngundi.

Yuss said...

Terima kasihlah kepada semua. Tak kenal lah seorang pun. Takde account google ke korang2 nih? Hmmm... Sangat misteri. ... =)

Anonymous said...

Very shame for what just happened in Perak. If the Malays itself didn't respect their Sultan, then WHO will?