Sunday 1 February 2009

GMP, Erdogan-Anwar, Lompat Parti

GMP

Yuss berasa agak sedih apabila tidak dapat menghadiri pelancaran Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) semalam seperti yang telah 'dijanjikan' sebelum ini. Alasan Yuss ialah hujan sejak tengahari lagi. Dan Yuss mengagak pelancarannya pasti akan diadakan di luar perkarangan SOGO.

Tapi... Tup... Tup... tepat pukul 3 petang, hujan tiba2 berhenti. Rasanya, kalau dah terlajak waktu, baik tak payah datang terus. Yuss tahu, alasan tetap alasan. =)

Walau apa pun, sokongan Yuss terhadap Gerakan ini kekal 100%. Tidak hadir fizikalnya tidak bermakna jiwanya juga tertinggal, bukan?

Yuss agak terharu melihat Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said yang sanggup datang membawa sepanduk 'Jangan Bunuh Bahasa Ibunda'.

Yuss juga merasa simpati apabila hadirin yang datang cuma sekitar 100 orang (seperti yang dilaporkan Malaysiakini). Mungkin jiwanya belum meresap dalam diri rakyat kebanyakannya. Mungkin. Tetapi kehadiran ramai aktivis dan tokoh bahasa sudah cukup memberi signal kepada 'penentangan' kepada dasar ini.

Erdogan-Anwar

Nampaknya, ucapan dan tindakan Perdana Menteri Turki, Tayib Erdogan semasa debat WEF baru2 ini mendapat banyak pujian daripada dunia Islam.

Dan kaitannya dengan kita? Imej positif yang ditunjukkan oleh negara sekular Turki ini ibarat terkena tempiasnya dengan tokoh tempatan, Anwar Ibrahim yang pernah mendapatkan 'perlindungan' di kedutaan Turki tahun lepas. Ini mungkin memberi kelebihan kepada Anwar.

Anwar juga mengambil kesempatan dalam blog beliau memuji tindakan Erdogan ini. Dalam masa yang sama beliau turut 'mengenakan' musuh politiknya di sini yang menggunakan lobi Yahudi hanya untuk bertemu Presiden Bush. Siapa yang tidak kenal siapakah yang beliau katakan. Rumor tetap rumor. Entahlah...

Apa pun, imej positif Turki telah memberi impak yang positif ke atas Anwar Ibrahim.

Lompat Parti

Yuss tidak terkejut dengan tindakan Adun Bota, Perak melompat parti dari UMNO ke PKR. Kerana Yuss sentiasa bersetuju dengan tindakan ini hanya kerana ia dibenarkan oleh perlembagaan. Hak yang sah dan dibolehkan.

Tetapi, pada permulaannya, Yuss berasa agak hairan, kenapakah media arus perdana tidak menggembar-gemburkan tindakan Adun ini secara besar-besaran? Yuss pelik, kenapakah tidak ada ulasan atau penentangan besar-besaran orang2 tinggi BN yang mempertikaikan tindakan bekas Adun mereka ini? Imej2 seperti tidak beretika, tidak sihat, tidak wajar dan sebagainya yang selalunya dimainkan oleh mereka tidak berlaku pada kali ini.

Dan kehairanan Yuss rupanya tidak berpanjangan. Rupa-rupanya, BN sendiri telah 'mengatur' rancangan yang lebih baik lagi. Ia disokong oleh keterangan Paklah hari ini yang mengakui adanya kemungkinan Adun Perak dari PR akan menyertai BN.

Adun Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu dikatakan akan menyertai BN.

Pihak PR pula memberi gambaran bahawa kedua2 Adun ini 'hilang' dan tidak boleh dihubungi.

Satu sahaja persefahaman akan akan terbentuk dalam diri kita semua selepas ini. 'Lompat parti' akhirnya telah dianggap suci dan betul.

Suara2 negatif yang berkumandang ketika Anwar pernah mengumukan akan mengambil alih kerajaan persekutuan beberapa bulan lepas akhirnya seperti dipersetujui oleh 'semua' pihak pada kali ini.

Adakah ianya akan memakan diri UMNO atau BN kerana sebelum ini merekalah yang menentang keras tindakan lompat parti? Siapakah yang diperbodohkan atau siapa yang bodoh? Sama-samalah kita lihat.

Sebagai rakyat biasa, Yuss berharap kita semua telah bijak mengetahui kebenaran yang semakin terserlah dengan 'proses' lompat parti ini. Yuss berharap kita semua tidak mudah lupa dengan apa yang pernah dicanangkan seluruh negara tentang etika lompat parti oleh orang2 BN sebelum ini.

Adakah etika bukan lagi etika yang perlu kita ikuti dan turuti? Bagaimanakah perasaan mereka yang pernah menyokong bulat2 idea bahawa kes lompat parti itu sesuatu yang berdosa, tidak bermoral dan keji?

Adakah 'jatidiri' mereka sebenarnya telah tertipu selama ini? Mampukah mereka atau kita untuk berfikir lagi? Akan menjadi dayuskah kita jika kita menyokong sesuatu yang kita tentang sebelum ini?

Jika kita hanya ada dua pilihan sahaja, katakan A dan B.
A buat 'salah' akui lompat parti.
B pun buat 'salah' akui lompat parti.
Siapa pulak yang kita nak pilih?

Pikir-pikirkan.

Yuss memerhati.

No comments: