Saturday 14 February 2009

Katanya, Melayu itu...

Katanya, Melayu itu... tak boleh derhaka Sultan.
Kalau tidak bersetuju dengan tindakan Sultan, derhaka namanya tu. Kalau berbeza pendapat dengan Sultan, itupun dikatanya menghina Sultan. Yuss pun rasa pelik. Yang menegur, yang membantah, yang nak menyaman, semua tu penderhaka. Kesian Pak Karpal yang nak menyaman. Sultan tak boleh ditegur langsung ke? Dah tu, kalau sebuah bank pun boleh saman Sultan, penderhaka ke bank tu? Yang membuat undang2 membenarkan Sultan disaman, penderhaka ke mereka tu? Yang merangka undang2, yang meluluskan undang2 tu dulu, penderhaka Sultan ke tu? Kenapa tak dihukum sahaja perangka kepada penderhakaan ini? Kenapa memilih siapa yang patut digelar penderhaka atau tak? Adakah semua yang berada diluar UMNO dianggap penderhaka? Kalau dalam UMNO jadinya... tidak mengapa? UMNO oh UMNO... United Malay katanya kan???...

Katanya, Melayu itu... Islam.
Bunyinya macam betul. Sebab rasanya itu ciri2 Melayu. Kalau ikut perlembagaanlah. Tapi kalau ikut ciri2 Islam betul, kalau ganti perkataan Melayu tu dengan kaum lain pun sedap jugak bunyinya. Cina itu Islam. India itu Islam. Bidayuh itu Islam. Orang Asli itu Islam. Kalau Islam agama mereka, Islamlah mereka. Itu ciri2 Islam yang tak kenal bangsa. Sampaikan orang Eskimo kalau percaya Islam dan menyebut dua kalimah syahadah sekalipun, Islamlah mereka.
Tapi kalau kata Islam itu Melayu, pelik sikit bunyinya. Macam tak kena. Terasa macam Islam tu hak ekslusif Melayu pulak. Kalau yang Islam keluar Islam, keluar Melayu ke mereka ni? Kalau check warna kulit, tetap jugak tak berubah. Kalau buat ujian DNA, ciri2 Melayu tetap sama tak berubah kan? Kalau Melayu tu masuk agama lain, akan jadi bukan Melayu ke mereka2 ni? Kalau tengok Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah boleh berkahwin dengan Melayu campuran Orang Kulit Putih, kita nak kata apa? Melayu jugak? Masuk Islam masuk Melayu?

Katanya, Melayu itu... perlu berkuasa.
Kuasa perlu terus kekal dalam tangan Melayu. Kalau tak, musnahlah negara. Musnahlah Melayu. Musnahlah Islam. Melayu memang gila kuasa. Biar papa kedana sekalipun, janji kuasa di tangan mereka. Tak kaya pun takpa lah, janji berkuasa. Orang lain takleh pijak mereka. Katanyalah... Alahai Melayu... Bila suruh berubah maju ke hadapan, macam2 alasan diberikan. Paling syok didengar, kuota DEB belum dipenuhi lagi. Kena kekalkan DEB nih. Bukankah ada orang Melayu sendiri yang berkata, selagi mahu terus bergantung pada kerajaan, selagi itulah Melayu lambat berubah. Itu kata beberapa orang Melayu sendiri yang dah fed up tengok Melayu lambat berubah. Tapi pejuang2 Melayu yang lain pulak kata, kerajaan yang ada sekarang ni kerajaan Melayu yang berkuasa. So takyah risau sangat. Kekalkan sahaja DEB tu sampai bila2. Selagi berkuasa, itu hak mereka nak tentukan nasib bangsa mereka sendiri. Aduhai Melayu...

Katanya, Melayu itu... penduduk asal.
Konsep yang cuba dibawa ialah bukan Melayu datang kemudian. Katanya, semua Cina dan India dibawa masuk oleh penjajah. Puteri Hang Li Po dibawa masuk oleh penjajah jugak ke? Yang Baba Nyonya tu dibawak masuk penjajah jugak ke? Rasanya mereka sampai sebelum Portugis lagik. Yang pak2 Arab berdagang dengan Melaka, dibawak masuk penjajah jugak ke? Tapi orang Melayu kata mereka kaum yang datang dulu. Walaupun Parameswara juga dikatakan kaum pendatang, tapi diorang sampai dulu sebelum si Cina dan India. Jadi orang pertama sampai akan terus jadi penduduk asal? Orang Asli tu pulak nak letak kat mana? Bukan penduduk asal? Sebab duduk hutan, tak 'bertamadun', takde kerajaan sendiri, maka mereka bukan penduduk asal? Rasanya, kalau ikut sejarah manusia, semua penduduk dan tamadun sentiasa bergerak dan tak melekat satu tempat. Berhijrah kata orang Islam. Tapi konsep ni tak sama dengan orang Melayu. Melayu itu tetap penduduk asal. Katanya...

Katanya, Melayu itu... mudah lupa.

Jangan lupa sejarah, kata orang Melayu. Tengok apa yang dah jadi dengan Singapura. Melayu Singapura ialah kaum paling mundur dalam negara sendiri. Jangan kita jadi macam mereka sudahlah. Perasan tak, Melayu ni, satu2 ciri mereka ialah suka cari kesalahan orang lain. Jadikan kaum sejenis mereka di tempat lain sebagai kambing-hitam. Melayu Singapura ni lah salah satu contohnya. Apalah perasaan Melayu Singapura ni kalau Melayu Malaysia terus menghina mereka sedemikian rupa. Ibarat Melayu Malaysia ni takde perasaan ke? Atau perasan? Melayu ni tak pernah nak tengok diri sendiri, mesti cari alasan kesalahan orang lain sebelum tengok diri sendiri. Kalau alasan untuk beringat, kenapa tak ambik yang positif? Kenapa suka provokasikan keadaan dan suasana? Kalau nak buat perbandingan sekalipun, kenapa tak buat perbandingan positif dengan Melayu di Amerika, Melayu di Australia, Melayu di UK? Kenapa Melayu di Singapura?

Katanya, Melayu itu...

Penatlah nak bercerita lagi. Takkan habis punyalah cerita dia...

Cukup-cukuplah bercerita tentang bangsa Melayu ni. Lagi bercerita tentang bangsa sendiri, lagilah kita bersembunyi di sebalik bayang-bayang sendiri. Lagi bercerita tentang kehebatan bangsa sendiri, lagilah kita lari jauh dari jasad diri sendiri. Lagi pertahankan bangsa sendiri tanpa punca, lagilah kita menjauhkan diri dari jiwa sebenar bangsa itu sendiri.

Yuss tahu Melayu itu bukan setakat beza kulit dan lubang hidungnya, tapi yang lebih penting lagi, adat dan budayanya Melayu. Kalau adat dan budaya Melayu itu elok, apa kata kongsikan bersama dengan bangsa lain dan jadikannya antara ciri2 bangsa Malaysia? Tak ke lebih molek kalau macam tu?

Selagi kita bercerita tentang perbezaan warna ras dan beza rupa kita, selagi itulah kita terpisah. Bercerita tentang bangsa seperti ini bolehlah diibaratkan seperti persoalan antara ayam dan telur. Yang mana keluar dulu? Telur ke ayam? Ayam ke telur? Sampai kiamatlah kita tak sudah2 pertahankan jawapan masing2.

Daripada dok sibuk bercerita sejarah 500 tahun yang lampau, apa kata kita tengok sejarah 53 tahun ni pun dah cukup elok. Nama dia bukan ke Malaysia? Yang nak dicipta ialah BANGSA MALAYSIA. Tak nak 53 tahun dulu pun takpa. Ambik tarikh 16 September 1963 tu pun cukup untuk kita mulakan suatu cerita kerana tarikh tu lah bermulanya nama negara Malaysia.

Yuss suka jadi Bangsa Malaysia yang makan telur ayam. =)


Photo by Google.

No comments: