Monday 2 February 2009

Perak Bergegar?

[Terbaru]
Rentetan daripada peristiwa di Perak ini, Yuss tidak dapat lari daripada mengulas tentangnya. Hari ini (Selasa, 3 Februari), SPR memutuskan 2 exco Perak terbabit kekal sebagai Adun di kawasan masing2. Ini bermakna, tidak akan ada pilihanraya kecil di kawasan tersebut.

Keduanya, yang lebih menarik lagi, ialah tentang wang sogokan RM50juta dan Najib. Nama Najib dilihat betul2 tercemar akibat tindakan Angkatan Muda PKR mendedahkan perkara tersebut kepada media. Apabila ia menjadi perhatian umum, ia akan mengambil masa untuk dibersihkan.

Maka, akan timbullah sekali lagi teori2 konspirasi di kalangan rakyat. Kisah nama 3 serangkai yang sentiasa Yuss kaitkan sebelum ini, Najib, Paklah dan Anwar akan kembali hangat untuk dibincangkan oleh semua.

Kali ini Yuss melihat Najib telah menjadi mangsa. Agak sukar untuk Yuss beranggapan beliau mampu membersihkan namanya menjelang pemilihan UMNO Mac ini. Masa yang sesingkat ini memerlukan tindakan luarbiasa beliau membetulkan keadaan. Sentimen rakyat cuba dibentuk ketika ini untuk memberikan gambaran kurang baik beliau sebelum menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia yang baru. Pada waktu ini, nama Najib betul2 terpalit dengan lumpur.

Adakah benar Paklah akan terus berkuasa? Adakah suasana sekarang ini sengaja dimainkan kerana Paklah kelihatan seperti berdiam diri dengan kekeruhan terbaru ini? Adakah komplotnya adalah antara Paklah dan Anwar?

Benarkah Anwar inginkan penguasaan berterusan Paklah sebagai PM bagi memudahkan beliau mengambil alih kerajaan sedia ada? Anwar mungkin melihat kesukaran peralihan jika kerajaan sekarang berada di bawah Najib.

Mungkinkah kes Altantuya seperti tidak cukup kuat untuk rakyat mengatakan tidak kepada Najib sebagai PM? Maka didedahkan pula kes RM50juta ini secara teratur dan besar-besaran?

Tak salahkan untuk Yuss berkonspirasi? Bukannya ada yang betul dan salahnya pun. Yuss sekadar memerhati dan melihat kepada keterangan2 yang dikeluarkan oleh mereka di media2 kita sahaja. Terjadi atau tidak, wallahualam. =)

[Posting Asal]

Ada laporan menyatakan 2 Adun di Perak, Jamaluddin Mat Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) telah meletakkan jawatan masing2. Dan ada juga laporan yang mengatakan mereka menafikannya dan mendakwa masih Adun yang sah di kawasan mereka.

Yuss melihat adanya usaha meletakkan diri pakatan masing2 (BN dan PR) terkehadapan dalam isu ini sebelum menjelang hari bekerja esok pagi. Dan PR dilihat mungkin bertindak mengumumkannya secepat mungkin malam tadi untuk memberikan gambaran positif mereka bersedia dengan 2 pilihanraya kecil yang mungkin akan berlaku nanti.

BN pula dilihat berjaya menggoncangkan kelemahan PR dengan kes terbaru ini. Kredit yang baik harus diberikan kepada BN kerana berjaya memadamkan 'angin ribut' yang kedua2 Adun ini akan menyertai mereka. Kerana mereka meletakkan jawatan, bukan menyertai BN. Dan ini bermakna, rekod tidak 'lompat parti' di pihak mereka (BN) masih kekal baik sejak Mac tahun lepas.

Di samping itu, BN juga seperti 'dibersihkan' semula dengan suara2 tidak senang beberapa pihak dalam BN sendiri yang tidak bersetuju membawa masuk 2 Adun ini yang bakal dihadapkan di mahkamah bulan depan atas tuduhan rasuah.

Namun begitu, jika benar Adun2 ini meletakkan jawatan, adakah ianya memberi tamparan hebat kepada BN? Adakah kemungkinan kedua2 bekas Adun ini sebenarnya TIDAK sanggup langsung masuk BN? Ini mungkin sesuatu yang memalukan BN.

Mereka berdua mungkin lebih rela melepaskan sahaja jawatan daripada menukar ideologi dan masuk parti lain. Positifnya hanya kepada diri mereka berdua sebagai individu. Atas nama ketegasan dan intergriti diri sendiri. Bukan ke atas parti.

Dan bagi PR pula, ini sesuatu yang memalukan kerana gagal 'mengawal' ahli sendiri. Dan mungkin akan digambarkan sebagai kegagalan menyempurnakan 'tanggungjawab' ke atas penduduk2 di kedua2 kawasan tersebut.

Dan jika mereka mengisytiharkan diri sebagai Adun Bebas, siapakah pula yang akan untung dan rugi?

Satu perkara yang baik untuk PR ialah, mereka masih berkuasa di Perak walaupun selepas 2 pilihanraya kecil (jika ada) berlangsung. Cuma bezanya ialah samada akan semakin mengecil atau besar jumlah majoriti mereka di Dewan Undangan Negeri kelak.

Dan satu perkara yang baik untuk BN pula ialah, mereka berjaya mengalihkan mata rakyat dengan isu lompat parti Adun Bota sebelum ini yang menyertai PKR. Kerana tindakan BN ini mungkin sekadar ingin mencetuskan suasana kelam-kabut sahaja. Tiada lompat, tiada apa pun. Sekadar terjah.

Dan adakah ini usaha terakhir BN untuk melihat adanya satu 'kemenangan' (jika ada pilihanraya kecil) sebelum pemilihan UMNO Mac ini? Najib telah dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Perak menggantikan Tajol Rosli baru2 ini. Semuanya berlaku dalam masa yang singkat sejak kes Adun Bota yang lepas.

Impak atau kesan ke atas PR tidak terlalu berat walaupun mereka tewas nanti. Alasannya sekali lagi ialah, mereka masih berkuasa di Perak walau apa pun. Sebaliknya, impak ke atas BN adalah amat2 berat jika mereka tewas. Sangat2 berat.

Satu jaminan Yuss, pilihanraya kecil (jika ada) di kedua2 kawasan tersebut adalah yang paling hangat akan berlangsung. Tak percaya? Kita lihat saja nanti.

Dan adakah penduduk di Behrang dan Changkat Jering akan berubah angin jika terpaksa mengundi sekali lagi (jika ada)? Andaian awal Yuss, atau berdasarkan pandangan sekarang, kes yang berlaku ini masih memihak kepada PR.

Yuss menunggu dengan penuh minat apakah isu dan faktor yang akan cuba dibawa oleh BN nanti. Dan bagi PR pula, Yuss melihat mereka lebih kepada sikap tunggu dan lihat. Kerana mereka tahu pihak yang 'tercedera' adalah mereka sendiri.

Dan Yuss juga tidak lari daripada berkonspirasi. Benarkah Paklah 'tersenyum' ketika ini? Siapa kata beliau sudah tidak 'berbisa'? Siapakah yang masuk perangkap siapa? 'Siapa' itu rasanya semakin jelas. Adakah Paklah akan terus kekal berkuasa selepas Mac ini? Rakyat biasa seperti Yuss masih belum mampu meneka.

Kita, orang2 biasa ni kene sedar dan tengok semua ni secara telus dan perlahan-lahan. Cuba lihat semua ini sebaik mungkin bagi memastikan pilihanraya (jika ada) betul2 bersih dan adil. Tanpa emosi yang berlebihan. Dan betul2 memahami undang2 sedia ada. Kerana mungkin ada sesetengah pihak akan bermain dengan isu undang2 untuk mengaburi mata rakyat biasa.

Perak akan terus dianggap lubuk emas BN untuk melemahkan PR. Kerana ramai yang melihat MB Perak, Nizar Jamaluddin agak 'lembut' dalam pendiriannya berbanding rakan sepakatan di Pulau Pinang dan Selangor. Walaupun tegas, media2 kita berjaya memberi gambaran keadaan 'senyap' corak pemerintahan beliau di negeri kelahiran Yuss ini. Kedah dan Kelantan pula lain ceritanya kerana mereka punya majoriti amat besar untuk memerintah.

Sekali cuit, bergegarlah Perak.

Yuss terbeliak.

Photo by Google

No comments: