Tuesday 10 February 2009

Mengimbau Memori Politik

Yuss terimbau kembali kenangan silam.

Dua peristiwa penting yang Yuss ingat ialah :

  1. Zaman kita dok sibuk2 pemilihan calon UMNO untuk perhimpunan Agong UMNO Mac ini.
  2. Zaman kita dok bising2 sibuk Anwar akan akan ambil alih kerajaan pada 16 September 2008.

Imbauan Pertama...

Yuss pernah mengharapkan Ku Li cukup kuota untuk pemilihan Presiden UMNO tapi seperti yang kita semua tahu, beliau tidak mendapat pencalonan yang cukup. Ulasannya pernah Yuss tulis dalam posting, Terpilih dan Memilih.

Kenapa Yuss teringat akan beliau? Apa kaitannya dengan situasi sekarang? Semuanya disebabkan oleh kenyataan yang dikeluarkan melalui laman blognya baru2 ini berkaitan dengan isu Perak yang telah di ulas secara meluas oleh kebanyakan akhbar, berita TV, laman web dan blog.

Apa yang Yuss lihat, kenyataan beliau mengenai Perak ini berjalan seiringan dengan ulasan Mahathir. Mengangkat pandangan peribadi beliau telah menaikkan kredibiliti beliau secara sihat. Suara beliau dianggap masih penting untuk memberikan pendapat secara menyeluruh tentang situasi dan sentimen semasa.

Ini bermakna, Yuss hanya rasa agak sedih sedikit kerana pemimpin yang Yuss anggap elok sebelum ini tidak diangkat secara baik di dalam UMNO. Walau apa pun, biarlah politik UMNO ditentukan oleh ahli2 mereka. Itu hak mereka. Yuss tak masuk campur. Kita orang biasa hanya mampu melihat dari luar sahaja.

Imbauan Kedua...
Yang kedua ini ialah semasa tarikh 16 September dahulu.

Yuss merasakan adanya satu corak pemikiran sekarang ini yang menyalahkan Anwar tentang apa yang terjadi di Perak. Ada yang berkata baru padan muka Anwar. Kan dah kene batang hidung sendiri! Orang kata jika Anwar boleh buat, pasai apa BN takleh buat?

Yuss pula berfikiran sebaliknya. Yuss tak lupa sejarah. Kenangan sejarah 16 September terutamanya sekali.

Imbasan kepala Yuss berpusing2 kepada kenangan tarikh tersebut. Pernah tak kita bayangkan betapa ramainyalah pemimpin2 UMNO dan BN mengkritik, menghina, mengancam dan berkeras dengan tindakan Anwar di kaca2 TV dan akhbar? Ingat tak? Kecohnya terasa macam nak darurat!

Namakan semua nama2 besar. Daripada Paklah, Najib, Hamid Albar dan ramainyalah lagi yang menyalahkan Anwar. Tak terkira rasanya. Sampaikan Anwar pernah diugut untuk diISAkan. Boleh tak kita semua recall balik memori tersebut?

Persoalannya sekarang ialah, kenapakah sesuatu yang ditentang keras dan dianggap tidak bermaruah dan tidak bermoral menjadi pilihan mereka kini? Bukankah dayus namanya itu? Bagai meludah ke langit biru... Tapi PELEPOQQQQ... Jatuh... Kena balik kat muka sendiri!

Yuss ingin tujukan soalan kepada penyokong2 hardcore BN sekarang ini. Adakah ini bermakna pemimpin mereka dahulu berbohong kepada kita sebagai rakyat? Jika kita masih mahu salahkan moral dan intergriti Anwar sekarang, kenapa kita tak mahu salahkan sama Paklah, Najib dan kepimpinan mereka? Kenapa mahu salahkan satu pihak sahaja?

Kenapa terpilih dalam memilih kesalahan orang lain? Dimana rasa intergriti kita mempertahankan sesuatu yang dianggap busuk tapi ditelan juga?

Dalam masa yang sama, janganlah pulak salahkan media yang dahulunya melaporkan berita2 sensasi tersebut. Mereka melaporkan apa yang mereka dengar daripada kenyataan media pemimpin2 kita ini. Katanya... Katanya je lah... Walaupun... =)

Yuss mahu kita pikir-pikirkan sebaik mungkin.

Yuss tidak berpihak.

Yuss cuma tersenyum kepada kata2 cela yang disucikan. Itu sahaja... =)

No comments: