Sunday 1 March 2009

Itik Jadi Ayam?

Seekor itik kehilangan seekor kawan itik yang baru mati disembelih tuannya. Itik sudah tiada kawan. Yang ada hanyalah sekumpulan ayam2 di dalam reban yang sama.

Dalam banyak2 ayam, ada seekor ayam yang kasihankan si itik ini yang bersedih dan menyendiri. Si ayam cuba berkawan dengan si itik.

"Krooo kooo?", tanya si ayam.

"Kuek", jawab si itik.

"Kroo koo kooo kroo koo koo.", si ayam cuba mulakan perbualan supaya niatnya tidak disalaherti.

"Kuek?", Tanya si itik yang mula tersenyum dengan keramahan si ayam.

"Kroo kroo koo koo koooo kok kok krooo.....", terang si ayam dengan panjang lebar.

"Kuek KAH KAH Kuweeekkkkkk!!!", si itik ketawa kegirangan. Tanda setuju dan faham.

Sejak itu, itik tidak lagi keseorangan. Itik menjadi rapat dengan si ayam. Itik juga menjadi sangat rapat dengan semua keluarga si ayam.

Tapi itik tetap berbahasa Itik. Ayam pula tetap berbahasa Ayam. Itik tak jadi ayam, tapi tetap boleh hidup bersama ayam. Ayam yang terima itik tetap tidak mahu itik menjadi ayam. Biarlah itik terus menjadi itik.

Bila dilepaskan dari reban oleh tuannya setiap petang, itik merantau setiap penjuru halaman rumah tuannya. Ayam2 juga begitu. Itik berilmu di dunia luar ini sama tarafnya dengan si ayam. Dan itik juga tahu walaupun bahasa itik tak sama dengan bahasa ayam, persekitarannya tetap terima siapa dia termasuk tuannya. Kerana bila tuannya panggil itik dan ayam2nya masuk reban, si itik tetap menguek dan si ayam tetap berkokok. Sebagai tanda faham.

Itik juga tahu, bila dia mati nanti, kalau disembelih tuannya, dia tetap mati sebagai seekor itik. Ayam pun tahu dia akan mati sebagai ayam. Tapi ayam faham perasaan itik. Itik pun faham perasaan ayam. Walaupun hanya itik seekor yang menguek, yang lain2 akan tetap berkokok.

Kerana bahasa bukan halangan. Kerana bahasa ialah penghubung. Kerana bahasa ialah komunikasi. Tak mati kalau kita tak tahu menguek. Tak mati juga kalau kita tak tahu mengokok. Tapi kalau kita ada minda untuk mengadaptasi, merubah dan memajukan 'bangsa' sendiri dengan bahasa sendiri, itu kan lebih baik.

Kerana nak memandaikan bangsa, pandaikan bahasanya dulu. Kayakan bahasanya terlebih dahulu. Bukannya bila masuk kandang ayam kita mengokok, keluar kandang ayam pun terus mengokok2 tak henti2.

Yuss tak nak jadi itik yang mengokok. Tak ke pelik?

Kalau Yuss itik, Yuss menguek.

Selamatkan Bahasa Malaysia untuk Bangsa Malaysia!

1 comment:

Anonymous said...

Tajam sungguh makna dalam posting saudara Yuss kali ini.

Mula-mulanya saya kurang faham, tapi apabila dibaca kali kedua, penuh makna tersirat dan mendalam maksudnya.

Saya suka cara saudara menulis, tapi penajaman penulisan saudara perlu diasah lagi.

Saya kagum menjumpai blog saudara. Teruskan menulis.