Monday 2 March 2009

Bangunan Perak Darul Ridzuan

[Terbaru, Tue 3 Mac 11.55am]
Apakah yang ingin dibuktikan kepada dunia, kepada mata antarabangsa, kepada mata luar apabila sebuah bangunan gah jutaan ringgit ditutup pada hari dan waktu bekerja?

Apakah relevannya menutup dan menangguhkan pelbagai mesyuarat atau memindahkannya ke tempat lain daripada berlangsung di bangunan ini tanpa sebab?

Apakah yang mahu ditunjukkan kepada kita semua seluruh semesta alam? Kuasa? Kuasa? Kuasa?

Tuhan memberikan nyawa kepada sebatang POKOK. Akhirnya pokok2 itu bukan sahaja menjadi tempat berteduh, tetapi lebih hebat lagi, menjadi tempat Sidang Tergempar DUN Perak berlangsung. Bila Tuhan kata jadi, maka jadilah apa yang diinginkanNya.

Pokok2 masih berada di perkarangan bangunan yang menempatkan DUN. Pokok tidak bersuara. Pokok melindungi.

Kita semakin terkenal di mata dunia.

Negara ingin maju dengan wawasan 2020 nya. Tapi tak sampai 11 tahun lagi menjelang tahun keramat itu, kita masih bersidang di bawah panas terik. Ke mana bumbung, ke mana air-cond, ke mana kerusi, ke mana pintunya, semuanya terkunci dan tersimpan rapi.

Nak dijadikan muzium kot.

[Terbaru, Tue 3 Mac 1.31am]

Kunci kepada pintu undang2 BN sedang cuba dibuka sepenuhnya menjelang pukul 9.00am nanti. Drama samada terjumpa atau tidak kuncinya akan hanya diketahui pada jam tersebut.

Yuss kurang pasti samada ianya satu yang disengajakan atau sekadar satu kebetulan dalam memilih waktu 9.00am tersebut kerana Sidang Tergempar DUN dijangka diadakan jam 10.00am.

Siapa yang dulu siapa yang kemudian dalam merebut masa mengisytiharkan diri masing2 menjadi pertaruhan mereka.

Bukan takut kepada soal rakyat tapi lebih takut kepada soal kuasa. Teruskanlah usaha anda hingga ke lubang cacing.

Masa itu emas dan bukan perak.

[Posting Asal]



Agak lama Yuss tinggalkan dunia celaru politik Perak. Seboleh-bolehnya Yuss tidak mahu menyentuh tentang isu ini sekarang. Kerana Yuss masih berpendirian, krisis pentadbiran Perak bukanlah krisis politik tetapi krisis perundangan. Biarlah ianya diselesaikan secara undang2.

Tetapi, berita terbaru dari Ipoh mengenai penutupan Bangunan Perak Darul Ridzuan esok betul2 mencuit minda Yuss. Kepelikkan semakin terserlah di satu pihak.

Kenapa merumitkan sesuatu yang tidak rumit?

Kenapa menyulitkan sesuatu yang mudah?

Kenapa 'mengiktiraf' ketakutan kita dengan menzahirkan 'ketakutan' kita?

Kenapa masih mahu menunjukkan 'kegarangan' dengan 'kekuasaan'?

Kenapa pintu fizikal yang ditutup dan pintu undang2nya pula tidak mahu dibuka penuh? Tak mahu dibuka atau tak boleh bukak? Kenapa tutup satu, dan satu lagi tak dibuka? Mana kuncinya? Kenapa dipegang kuncinya dan mahu terperangkap di tengah2? Kenapa malas sangat nak cari udara segar dan lebih rela terkunci antara dua pintu? Entahlah...

Yuss tersenyum melihat drama sebuah bangunan. Pagarnya yang menjadi mangsa. =)

Photos by Google and Malaysiakini

No comments: