Wednesday 25 March 2009

Tahniah Khairy Jamaluddin

Jari-jari Yuss terasa amat gatal sejak dua hari yang lepas untuk menulis mengenai Perhimpunan Agong UMNO. Tetapi Yuss hentikan niat tersebut kerana tidak mahu terlibat dalam politik dalaman UMNO. Kerana Yuss bukan orang UMNO. Politik dalam UMNO ialah hak orang UMNO.

Tetapi kemenangan Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO hari ini sudah tidak mampu lagi menghalang Yuss daripada menulis tentang Perhimpunan Agong tersebut. Atau lebih tepat lagi melihat kepada kemungkinan adanya transformasi atau perubahan dalam UMNO itu sendiri. Tahniah buat Khairy Jamaluddin.

Sebenarnya, sejak menonton debat dalam program Hujah di TV9 beberapa minggu yang lalu, Yuss telah pun membuat keputusan peribadi memilih siapakah calon pilihan Yuss untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO yang baru. Dengan alasan dan pandangan peribadi Yuss sebagai orang luar. Dengan harapan Yuss sebagai orang luar.

Kemudiannya, dalam forum internet yang Yuss selalu sertai, semua pihak memilih dan menyokong sama ada Mukhriz atau Khir Toyo yang akan menang melalui penilaian mereka terhadap program debat tersebut.

Daripada 50 lebih individu yang berforum secara aktif, hanya Yuss seorang sahaja yang memilih Khairy. Dan semua pihak menyerang Yuss. Semua orang kata Yuss bodoh dan tak tahu politik dalaman UMNO. Kali ini Yuss pula tersenyum kepada anda!

Yuss tolak ketepi hubungan anak menantu dengan Paklah. Yuss tolak ke tepi hal2 politik wang dalam UMNO. Yuss tolak ketepi hal2 kelompok team itu team ini dalam UMNO. Yuss tolak ketepi andaian dan spekulasi pihak2 tertentu dalam dan luar UMNO mengenai UMNO.

Yuss hanya memandang dan melihat kepada insan bernama Khairy Jamaluddin, bukan faktor sekelilingnya. Apakah pemikiran dan harapan yang boleh diberikan Khairy, itulah kunci utama pilihan Yuss.


Walaupun populariti Khairy jatuh merudum selepas pilihanraya umum yang lepas, beliau masih ada karisma yang boleh dipertahankan.

Yuss sendiri pun pernah menganggap politik Khairy akan terpadam dengan pemergian Paklah. Tapi Yuss terpikir semula, benarkah semuanya salah mereka di tingkat 4? Kenapakah kita suka meletakkan kelemahan atau kesalahan kita ke atas bahu orang lain dan bukannya diri sendiri?

Alasan kenapa Yuss memilih Khairy dahulu cukup mudah. Daripada ketiga2 calon yang berdebat di TV9 itu dahulu, hanya Khairy seorang yang ada matlamat masa depan yang jelas. Visi yang menjangkau masa puluhan tahun akan datang. Visi umum yang dikongsi bersama oleh semua generasi muda hari ini.

Bukannya visi untuk politik hari ini atau 2-3 tahun mendatang sahaja. Bukan juga visi untuk memenangkan parti sehingga pilihanraya umum akan datang sahaja. Dan yang terbaru, bukan juga visi untuk kemenangan 3 pilihanraya kecil (2 Bukit 1 Batang) semata2.

Bukan visi2 jangka pendek seperti ini yang Yuss lihat.


Khairy telah membuktikan bahawa visi muda beliau hari ini ialah visi memandang bangsa lain sebagai sahabat. Sama rata. Demi negara. Untuk negara. Tidak terlalu memberatkan hal2 Melayu sebagai subjek utama semata2.

Dan adanya juga intipati ucapan beliau pada malam ini dilihat amat kena dengan jiwa muda hari ini.

Antara isi ucapan beliau selepas diumumkan menang sebentar tadi ialah, kalau bangsa lain boleh hormat bangsa Melayu, beliau sendiri meminta supaya bangsanya juga menghormati bangsa lain.

Inilah yang membuatkan Yuss tersenyum. Memikirkan orang lain sebelum diri sendiri ialah contoh pemimpin yang baik. Tidak seperti kebanyakan perwakilan2 lain yang terlalu taksub dan berlebih-lebih dalam melihat konsep Melayu sebagai kunci segala-galanya.

Inilah transformasi pemikiran baru dalam UMNO yang sangat2 diperlukan sekarang. Khairy berjaya membuktikannya melalui kemenangan hari ini.

Sekali lagi Yuss simpulkan, kemenangan Khairy hari ini telah mewujudkan satu persepsi baru kepada angin perubahan sebenar dalam UMNO yang diinginkan rakyat. Moga-moga.

Tahniah Khairy Jamaluddin.

Yuss tersenyum puas.

No comments: