Monday 2 March 2009

Wajib Tak Wajib


Wajib ialah sesuatu yang dibuat secara menyeluruh. Dan wajib kita pelajari sesuatu ilmu itu dari A hingga Z. Dari segi pelajaran kebahasaan pula, wajib kita belajar dan berilmu tentangnya secara total. Namun begitu, lain ceritanya dengan PPSMI...

Kenapa WAJIB mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris, tapi bila hendak menjawab soalan, tidak pula diwajibkan pelajarnya menjawab dalam Bahasa Inggeris?

Kenapa pelajar dibenarkan membuat pilihan bahasa semasa menjawab soalan? Kenapa tak wajibkan proses tersebut sama seperti wajibnya proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas?

Adakah ia satu 'pengiktirafan' bahawa kita tidak bersedia dengan perubahan mengadaptasi bahasa baharu? Kalau sudah tidak bersedia, kenapa diwajibkan mengajar dan belajar pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dari mula lagi?

Kenapa perubahan 360 darjah dicipta untuk mengajar dan belajar matapelajaran dalam bahasa lain tetapi tidak kepada proses akhir sistem pelajaran tersebut yakni ketika menjawab peperiksaan?

Kenapa pelajar hanya 'digalakkan' sahaja untuk menjawab dalam Bahasa Inggeris tetapi tidak 'mewajibkan' mereka menjawab dalam Bahasa Inggeris?

Kenapa kata2 Yuss berulang dan mengulang?

Jom Bantah PPSMI? Jom!

Photo by Google

No comments: