Monday 23 March 2009

Dua Filem Nusantara

Disebabkan isu Bahasa Malaysia masih hangat dibincangkan ketika ini, Yuss ingin berkongsi sedikit isu tentang jatidiri orang Malaysia ketika berbahasa. Kali ini dalam bentuk media filem hari ini.

Yuss pernah mengaitkan isu malunya kita berbahasa Malaysia dan mentaliti kita terhadap taraf Bahasa Malaysia dalam posting 'Mahathir dan PPSMInya'.

Cuba kita lihat dan tonton kedua-dua filem yang sedang hangat ditayangkan di pawagam ketika ini, Sayang You Can Dance dan Saus Kacang.

Sayang You Can Dance ialah filem Malaysia. Antara pelakonnya ialah seorang pelakon Indonesia, Samuel Rizal, yang melakonkan watak orang tempatan tetapi masih kuat loghat Indonesianya di dalam filem ini.

Dalam wataknya itu, diciptakan alasan bahawa ibunya (yang meninggal dunia ketika beliau masih kecil) ialah seorang yang berbangsa Indonesia. Disebabkan itulah beliau masih kekal berbahasa Indonesia sehingga dewasa walaupun telah dibesarkan di bumi Malaysia. Dan kita jangan lupa, bapanya yang membesarkannya ialah seorang rakyat tempatan. Pelik atau tidak?


Saus Kacang pula ialah filem Indonesia. Dan salah seorang pelakonnya ialah seorang pelakon Malaysia, Ashraf Sinclair, yang melakonkan watak orang Malaysia.

Tetapi, atas sebab apa entah, wataknya dalam filem itu menggunakan loghat Bahasa Indonesia. Bicaranya tak ubah seperti orang sana. Padahal watak yang dipegang ialah sebagai rakyat Malaysia. Lagi kita pelik atau tidak?


Yuss membuat perbandingan ini hanyalah sebagai satu contoh betapa lemahnya jatidiri kita orang Malaysia. Filem2 inilah contoh terdekat yang boleh menunjukkan mentaliti dan wajah sebenar orang kita. Terlalu mudah untuk berubah dalam nilai kebahasaannya sendiri dan tak malu langsung.

Itu baru dalam filem. Dan realitinya di dunia luar? Kita sendiri boleh berfikir, bukan?


Dan ini belum lagi kalau Yuss hendak kaitkan dengan tajuk filem 'Sayang You Can Dance'. Walaupun ia hanyalah sekadar tajuk, tapi... Hmmmm... Entahlah...

Yuss... Awak Boleh Menari! =)

Photos by Google

No comments: