Thursday 19 March 2009

Najib: Semakin hampir atau jauh?

Adakah Najib semakin hampir atau semakin jauh dalam impiannya untuk menjadi seorang Perdana Menteri Malaysia?

Kebanyakan daripada kita melihat Najib membawa satu bagasi yang berat dan besar. Bagasi bernama persepsi. Persepsi tentang kes Altantuya. Dan persepsi tentang penglibatannya dalam kes Perak.

Mahathir sendiri bersetuju dengan pendapat ini.

Zaid Ibrahim, selaku bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, ialah antara mereka yang bersuara lantang mahukan campurtangan Agong meneliti latar belakang Najib sebelum diperkenankan menjadi Perdana Menteri.

Dan suara2 besar parti pembangkang tak payah cakap lagilah. Semuanya sebulat suara tidak mahu Najib menjadi PM.

Orang dalam UMNO sendiri ada yang tidak bersetuju. Tetapi mereka terperangkap. Terperangkap sebab calon Presidennya hanya seorang. Namanya Najib. Apa boleh buat? Mahu tak mahu, terpaksalah disokong juga.

Tapi, mereka juga kena ingat, adakah tradisi melantik Presiden sebagai PM harus atau perlu sentiasa diikuti? Tradisi itu bukannya undang2. Tradisi itu bukannya wajib.

Kita sebagai rakyat biasa, ada sebab untuk risau tentang masa depan negaranya. Bayangkan jika media2 dunia mengangkat kes Altantuya secara besar-besaran. Apakah implikasinya ke atas imej Malaysia nanti?

Yuss sedar dan tahu, kita tak boleh kawal niat dan perangai manusia. Tambah2 lagi kalau ianya datang dari dunia barat. Nun jauh di hujung dunia sebelah sana. Dunia kebebasan media barat yang amat luas dan bebas sebebas-bebasnya. Mampukah kita mengawalnya dari dalam sini?

Bukankah mencegah itu lebih baik daripada merawat?

Kenyataan Muhyiddin Yassin di Malaysiakini hari ini membuktikan bahawa usaha mengangkat diri BN (tanpa sengaja) untuk menjadi 'penderhaka' sama seperti pembangkang sekarang semakin menjadi realiti. Yuss pernah menulis tentang isu ini di dalam posting 'PM Nombor 6'.

Dalam masa yang sama, tak payahlah kita pergi jauh sampai hendak memasukkan isu ini ke dalam istana. Sekurang-kurangnya untuk masa terdekat ini. Sebabnya?

Lakukan ikut prosedur. Mulakan dulu dari dalam BN pula jika dalam UMNO itu sendiri gagal. Bukankah UMNO berada dalam BN? Bukankah parti2 komponen lain di dalam BN juga mempunyai suara yang boleh mendesak untuk menentukan siapakah calon yang paling sesuai untuk dipilih menjadi PM?

Katanya BN itu berdiri atas nama kesepakatan bersama parti2nya.

Adakah kuasa memilih PM ini hanya berhak ditentukan oleh orang UMNO sahaja? Kalau macam tu, apa gunanya parti2 lain terus berada dalam BN? Dominan tidak semestinya beerti berkuasa mutlak.

Adakah komponen2 BN yang lain mahu digelar sebagai boneka UMNO? Dimanakah intergriti mereka untuk bersama2 rakyat umumnya?

Parti2 lain dalam BN harus bersuara terlebih dahulu dan sama2 memilih calon PM terbaik mereka sebelum dipersembahkan kepada Agong. Jangan lupa bahawa UMNO bukan BN dan BN itu bukan UMNO sahaja.

Jangan jadi pak turut sudahlah.

Yuss pak surut. Sebab makin kurus. =)

No comments: