Monday 16 March 2009

Melancong Tak Berduit

Posting ini ditulis atas permintaan untuk program TV, U-Wartawan di Astro Awani 19 Mac 2009. Ada ideanya yang disampaikan tetapi tidak dikreditkan kepada blog ini. TERIMA KASIH!

Agak lama Yuss tidak pergi bercuti. Teringin pulak rasanya hendak pergi berjalan2. Tambah2 lagi kalau dapat pergi melancong sebelum keadaan ekonomi kita menjadi semakin meruncing dan mendesak.

Ada orang kata kita sepatutnya berjimat cermat dan simpan duit. Alasannya apalagi kalau bukan sebab ekonomi yang meleset dan kita dinasihatkan mengambil langkah2 pencegahan yang awal daripada sekarang.

Tetapi apabila melihat iklan2 atau berita2 pelancongan seperti AirAsia yang mengumumkan akan menurunkan lagi harga tiket, ianya telah menjadi satu daya penarik yang kuat kepada orang biasa seperti Yuss untuk pergi melancong.

Hmmm...

Adakah keadaan 'murah' sekarang ini menjadi satu kebaikan kepada kita? Atau kita sebenarnya cuba berboros kepada masa depan ekonomi yang sukar?

Peluang atau bazir?

Jika Yuss menganggap ianya satu peluang, nampak gayanya, cara untuk melancong juga kenalah berubah. Terpaksalah kembali melancong seperti di zaman menjadi pelajar dahulu iaitu...

Backpacking
. Yuss anggap ini ialah cara paling baik untuk melancong bila tak berduit (sebenarnya cara berjimat yang paling bijak). Hehehe.

Pergi duduk hostel... Pergi makan kat tempat2 murah. Dan tak shopping di gudang2 besar dan berjenama. Alahai... Seronoklah pulak bila dipikir2 balik!

Hmmm... Nasib baiklah masih bujang lagi, senang nak bergerak apabila backpacking.

Yuss jugak merasakan, dalam keadaan ekonomi seperti sekarang inilah masa yang terbaik untuk muhasabah diri. Kembali kepada realiti kesusahan yang pernah dialami dahulu. 'Kesusahan melancong' di mata orang kebanyakan tetapi sebenarnya tidaklah sesusah manapun, hanya berbeza cara sahaja.

Dan cara ini sebenarnya lebih menyeronokkan lagi. Dan cara melancong seperti ini pun telah lama Yuss tinggalkan. Itu pun disebabkan oleh perubahan masa, usia, kerja dan kehendak hidup.

Yuss juga terpikir, jika industri penerbangan boleh menurunkan kos kepada para pelanggannya dalam keadaan ekonomi sekarang, rasanya, pelancong juga boleh menjadi bijak dan ambil idea ini (menurunkan kos) sebagai jalan bagaimana hendak berjimat semasa melancong nanti. Dan salah satu caranya ialah berbackpacking, betul tak? Hehe...

Dalam masa yang sama, kadang2 Yuss terpikir2 juga, kalau orang biasa macam Yuss terpaksa mengubah gaya hidupnya seketika kerana mengikut suasana ekonomi negara dan dunia, adakah negaranya juga sudah bersedia untuk berubah dengan industri pelancongannya?

Sebabnya kita tak dapat lari daripada mentaliti melihat industri pelancongan sebagai nadi utama ekonomi negara kita. Dan apabila kita sebut perkataan pelaburan dan ekonomi, mata kerajaan kita selalunya dilihat menjalar kepada orang2 kaya yang sanggup melabur. Macam projek2 mega seperti Wilayah Iskandar di Johor sana tu.

Agak2nye lah kan, bila tunjang kepada idea ekonomi ini dicampur-tolakkan dengan industri pelancongan, pelancong2 'kaya' seperti dari Tanah Arab mungkin telah menjadi pilihan orang yang membuat dasar pelancongan negara kita. Mereka mungkin melihat wang 'emas hitam' Pak2 Arab ini sebagai satu pelaburan penting kepada peniaga2 kita. Tengok saja Bukit Bintang yang tak ubah macam bandar Arab. Kan? ;)

Rasa2nya, salah atau tidak jika kerajaan kita mengubah rentak mereka yang sentiasa melihat pelancong sebagai 'lubuk duit' untuk mengaut keuntungan semaksimum mungkin kepada suatu persepsi yang berbeza?

Tidak lagi menjadikan pelancong2 kaya sebagai subjek utama ketika membuat dasar pelancongan negara dalam keadaan meleset sekarang ini. Dan sebaliknya sanggup melihat subjek2 kecil seperti golongan2 backpackers.

Kerana pelancong2 jenis ini (backpackers) akan tinggal lebih lama dan bergerak ke lebih banyak tempat. Mereka tetap datang walaupun dalam keadaan ekonomi yang tidak stabil dan ekstrem sekalipun, kerana mereka tahu dan bijak mengadaptasi suasana.

Dan jika kita lihat situasi sekarang ini, graduan yang menganggur pun digalakkan oleh kerajaan untuk membina diri menjadi usahawan kecil untuk menghadapi kemelesetan ekonomi.

Kalau kita boleh ambil konsep ini, yakni konsep memandang benda2 kecil sebagai satu sumber, apalah salahnya jika industri pelancongan juga kembali kepada kelompok pelancong2 yang berduit kecil (sebenarnya berjimat cermat) macam Yuss ni. Walaupun kecil nilai duit kami, tapi kelompok kami ramai dan besar.

Duit kecil, pelaburan kecil, dan semua yang kecil2 ini jika dikumpulkan lama2 esok akan jadi BESAR juga.
.. Betul tak?

Cukuplah idea mempromosikan negara Malaysia sebagai syurga membeli-belah yang terhebat. Mega Sale! sana... Mega Sale! sini... Yuss pun dah muak dengan promosi seperti ini. Asyik promosi yang suruh kita perabih duuuuuuiiiiiiiitttttttt..... aje memanjang.

Inikah sebenarnya maksud pelancongan di Malaysia? Syurga membeli-belah? Alahai cuti-cuti Malaysiaku...

Semuanya ibarat memandang duit, duit dan duit melalui pelancongan. Kaya Kaya Kaya. Kita akan kaya! Rakyat pun jadi keliru. Siapa yang kaya? Rakyat ke yang kaya?

Padahal yang disuruh berbelanja ialah rakyatnya jugak...

Dalam masa yang sama juga, tak ke menarik kalau kerajaan sanggup menukar agenda mengubah dan menanam cara rakyat berfikir apa itu melancong? Mendidik masyarakat apakah sebenarnya pelancongan?

Adakah melancong itu sebenarnya ialah shopping sana shopping sini? Adakah melancong itu sebab dapat duduk hotel itu hotel ini? Adakah melancong itu sebab dapat melakukan aktiviti2 riadah melalui pakej itu ini?

Inilah contoh2 'idea' atau gambaran di sebalik cuti-cuti Malaysia dalam kebanyakan risalah2 pelancongan yang Yuss baca dan lihat.

Yuss anggap melancong dalam Malaysia ni sudah tak ada jiwa. Semuanya dikomersilkan atas nama duit terutamanya sekali kepada rakyat negaranya sendiri! Ada duit maknanya baru boleh melancong. Bila sebut sahaja perkataan melancong, kita mesti membeli belah. Bosan betul dengan mentaliti ini!

Nilai manusia dan budaya setempat telah lama dibuang atau 'terpadam' dalam sekeping kertas risalah pelancongan di dalam negara bernama Malaysia.

Akibatnya, kebanyakan rakyat Malaysia kini memilih untuk pergi melancong ke luar negara. Sekurang-kurangnya ke negara2 jiran. Kerana kosnya lebih kurang sama tak kira dalam dan luar negara. Kerana kelainan dan kepelbagaian ialah penyebab utama mereka lari daripada melancong dalam negara. Mereka cuba hendak lari dan cari 'jiwa' yang berbeza. Barulah mereka dapat merasakan nikmat sebenar melancong.

Padahal dalam negara sendiri sebenarnya banyak 'jiwa' yang berbeza yang boleh diperolehi tapi kita tidak 'di didik' untuk mencari nikmat sebenar melancong.

Kerana mentaliti shopping telah ditanam dalam minda kita sebagai agenda utama pelancongan Malaysia.

Dan kalau tanya Yuss sekarang, apakah destinasi pilihan untuk melancong kali ini? Hehe... Biarlah rahsia.

Yang penting bukan Malaysia. =)

Selamat bercuti!

Photo by Google

4 comments:

Anonymous said...

Kalau pergi melancong ke luar Malaya, mahu order fridge magnet leh? Hehehehe...

Yuss said...

hehe no problem... semakin lari budget. hahaha!

*gurau je

mimi marsha said...

helloo yus...
heehee..
im sorry for that..
we did
include ur blog into the program run-down.
but malangnye the program da over-run then the host tak sempat review ur blog...
im so sorry for that..
jgn marah....

mimi marsha said...

n another thing yus..
we will discuss on : generasi muda tak mengundi..
if u have free time, u can write something on that..
n i will make sure ur blog will be reviewed during the show..
hehe....