Sunday 8 March 2009

GMP Satu Kejayaan

Terlebih dahulu Yuss ingin mengucapkan syabas di atas usaha berani Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) menggerakkan rakyat memahami isu ini dengan lebih jelas melalui perhimpunan semalam.

Yuss secara jelas telah dihalang mental dan fizikalnya daripada menyertai pehimpunan ini. Siapa yang menghalang tidak akan Yuss dedahkan kerana emosi dan perasaan Yuss hampir dibayar nyawanya dengan darah. Yuss berani bersumpah tidak akan memaafkan seorang manusia yang tidak ada perasaan dan jiwa yang menghalang perjalanan hidup Yuss. Apa pun, kita tolak ke tepi dahulu perkara ini.

Pertamanya, Yuss mengucapkan terima kasih atas pendirian Paklah dalam kenyataannya mengenai isu PPSMI ini.

Begitu juga dengan ulasan Najib yang lebih cenderung kepada hujah penguasaan bahasa kedua tetapi tidak menyentuh langsung mengenai dasar PPSMI secara khusus.

Selain itu, seharian Yuss menunggu blogger2 utama dan terkenal Malaysia untuk mengulas mengenai isu ini. Sangat lama Yuss nantikan penulisan mereka mengenai PPSMI. Dan hari ini, GMP berjaya membuka hati blogger2 ini untuk menulis mengenainya. Ini satu kejayaan buat GMP. Bukan setakat berhimpun 100 000 orang sahaja yang diperjuangkan tetapi yang lebih penting lagi, menjadikannya satu isu utama untuk didebat dan diketengahkan secara lebih menyeluruh.

Dan akhirnya blogger2 ini juga turut dihujani dengan pelbagai komen daripada semua pihak. Tak kiralah yang menyokong atau tidak tapi sekurang-kurangnya ia membuka mata mereka 'menerima' isu ini untuk dibincang dan diperdebatkan. Yuss rasa bersyukur mereka mahu menulis tentangnya. Terima kasih kerana 'menyokong'.

Selain itu, Yuss juga perhatikan adanya penanaman minda di kalangan kita yang cuba memberikan bayangan ini ialah isu politik. Dalam pendirian Yuss seperti sebelum2 ini, ia bukan isu politik. Hanya kerana pemimpin2 tertinggi Pas dan PKR menyertai perhimpunan GMP tidak bermakna ia isu politik.

Jika kita terus mahu mengaitkan isu PPSMI ini dengan politik, izinkan Yuss bertanya, siapakah yang merubah dasar 360 darjah ini dalam sekelip mata? Siapakah yang dikenyangkan perutnya dengan peruntukan RM5.2 bilion? Seboleh-bolehnya Yuss tidak mahu menyentuh perkara ini tetapi jika terpaksa, silakanlah berfikir dan cari jawapannya.

Dimanakah 'kesilapan besar' dasar sebelumnya yang telah berjalan lebih 30 tahun tanpa cacat celanya dan tiba2 diubah sekelip mata tanpa perbincangan? Siapakah yang beruntung dengan peruntukan sebesar itu? Jika mahu kaitkannya dengan politik, silakan menjawab semua persoalan ini secara jujur terlebih dahulu. Barulah berhujah ianya dibawa ke jalanan atas nama politik semata2.

Dan kenapakah kita tidak mahu memperkasakan terlebih dahulu Bahasa Malaysia untuk Sains dan Matematik dengan peruntukan RM5.2 bilion tersebut? Kenapakah nilai wang sebesar ini tidak mahu digunakan untuk Bahasa Malaysia? Kemanakah perginya bantuan wang ringgit yang sangat diperlukan bagi membantu menterjemahkan buku2 ke dalam Bahasa Malaysia terutamanya dalam bidang Sains dan Matematik ini?

Dan dalam masa yang sama juga, tinggal *seorang blogger sahaja lagi untuk Yuss tunggu dan dengar 'pemikirannya' mengenai isu ini melalui laman blognya. Pastinya beliau akan tetap terus mempertahankan dasar PPSMI yang diciptakannya sendiri dahulu. Mungkin. Namun begitu, dari segi logik apakah hujahnya yang *bernombor2 selepas ini, terpaksalah kita terus menunggu. =)

Ini pun politik kalau Yuss nak kaitkan.

*Siapa yang tidak kenal seorang yang sentiasa berpandangan sinis dan lebih suka memberikan contoh perkataan seperti sound bites, yang jika diterjemahkan maksudnya akan menjadi BUNYI GIGIT dan takut ramai orang tidak akan faham. Inilah contoh pemikiran 'luas' seorang bekas pemimpin negara. Tahniah!

*Ciri2 hujahan bernombor ialah kegemaran beliau dalam memblog. Mungkin sebagai pemudahcara kepada pembaca2nya.

Yuss tergigit bunyi.

2 comments:

Anonymous said...

salam.

tahniah dan salam perkenalan.

www.prihatin.net
www.pkpim.net

Yuss said...

salam,

salam perkenalan.

=)