Thursday 12 March 2009

'Mimpi' Pertemuan Paklah-Anwar

Pertemuan mengejut antara Paklah dan Anwar sempena Maulidurasul di sebuah Madrasah di Hulu Langat, Selangor dua hari lepas menjadi bualan hangat dunia maya tanpa Yuss sedari.

Bagi Yuss, tiada apa yang mengejutkan. Secara jelas ianya memang sesuatu yang dijangka dan dirancang. Tidak ada apa yang memungkinkan ianya sesuatu yang tidak disengajakan.

Perjalanan dari Putrajaya ke Hulu Langat bukanlah ibarat perjalanan lurus di sebuah lebuhraya. Tetapi menuju ke jalan kampung yang sempit dan bengkang-bengkok. Ada matlamat yang cuba dirungkaikan kepada rakyat atas nama spekulasi melalui pertemuan ini.

Dan kebanyakan daripada kita meletakkan 'harapan besar' sesuatu mungkin telah dikata, diluah dan dibincangkan antara mereka berdua.

Kesibukan Najib menguruskan hal pembentangan bajet mini diambil kesempatan sepenuhnya oleh sang ketuanya untuk bertemu 'kawan lama'.

Dan kesibukan kerajaan selepas ini kerana hendak menyakinkan rakyat tentang perbelanjaan wang RM60 bilion akan dimanipulasi sebaik mungkin bagi menutup minda musuh-musuh mereka daripada bercerita tentang pertemuan tersebut. Inilah satu kemungkinan yang diharapkan.

Memang benar kita sedang menghadapi kemelesetan ekonomi dunia. Tetapi Yuss tidak nampak pun dengan jelas karisma Najib menyakinkan rakyat biasa secara kuat dan jitu berbanding Menteri2 Kewangan sebelumnya dalam pembentangan bajet mereka.

Hanya kejutan yang tercipta oleh Najib melalui pengumumannya dengan nilai angka RM60 bilion. Satu pakej ransangan ekonomi terbesar negara untuk kegunaan dalam tempoh 2 tahun. Sebelum ini, anggaran spekulasi asal hanyalah sekitar RM10 bilion. Dan kebanyakan pakar ekonomi sebelum ini pula meramalkan sekitar RM30-50 billion mungkin diperlukan.

Inilah sebenarnya yang lebih mengejutkan berbanding pertemuan mengejut Paklah-Anwar.

Dan kebanyakan pandangan penulis2 ekonomi luar yang Yuss baca melihat pakej stimulus Najib ini dengan penuh skeptikal. Dari mana datangnya kemampuan kewangan kita dan besar mana hutang kita selepas ini menjadi persoalan mereka. Walau bagaimanapun, Yuss masih berharap akan ada suatu langkah magikal yang berlaku dalam menyelamatkan ekonomi kita.

Kita tinggalkan dulu pasal ekonomi. Yuss sentiasa mendoakan yang terbaik untuk negara kita.

Berbalik kepada hal pertemuan Paklah-Anwar ini, Paklah mungkin menggunakan peluang ini untuk mengambil kesempatan membiarkan rakyat terus bermain minda politik dan akhirnya mampu mengurangkan rasa stres rakyat memikirkan hal ekonomi mereka yang semakin teruk.

Atau mungkinkah juga suatu perubahan politik yang besar sedang melanda negara? Siapa yang tak suka berspekulasi, kan? Pelbagai teori dan andaian akan mulai subur dalam diri kita. Satu bentuk 'harapan' juga semakin cuba dibentuk sebagai 'penawar' kepada pelbagai masalah di dalam negara kita.

Dalam harapan ini akhirnya membawa kepada mimpi. Kadang2 mimpi juga boleh menjadi kenyataan.

Nak jenguk apakah mimpi Yuss? Jom layan...

Yuss teringat Teori Rahman yang semakin menjadi kenyataan. Kehendak Paklah yang sangat2 mahukan Najib menjadi penggantinya semakin jelas.

Sejak akhir2 ini kelihatan Paklah bersungguh2 mahu menyerahkan segala-galanya kepada Najib. Maka, penutup kepada perkataan Rahman memang perlu dipenuhi dengan huruf 'N'. Tiada pilihan lain selain Najib.

Ada yang berkata Teori Rahman ialah penamat kepada pemerintahan BN atau lebih tepat lagi UMNO.

Kita ada UMNO yang berjalan sehingga 1987 sebelum diharamkan. Kita juga ada UMNO Baru yang didaftarkan semula selepas itu. Mungkinkah akan wujud satu lagi 'sayap baru' yang ingin didaftarkan selepas ini?

Mungkin ianya akan dinamakan UMNO Bersih.

Alasan2 seperti tidak sehaluan lagi dengan perjuangan terkini UMNO Baru akhirnya membenarkan golongan2 tertentu di dalamnya mencipta UMNO Bersih.

Maka kita ada dua (2) UMNO.

UMNO Baru diketuai Najib. UMNO Bersih diketuai Paklah.

Paklah pula ada cukup ahli Parlimennya melebihi 30 orang. UMNO Bersih ini dikatakan ingin berkerjasama dengan Pakatan Rakyat (PR). Wah! Biar betul!

Bunyi macam kerajaan campuran... Ape2 je lah!

Bila dibelek-belek nama baru UMNO ni, Yuss pun rasa pelik. Ingatkan singkatan untuk United Malay National Organisation, tapi rupa-rupanya United MALAYSIAN National Organisation.

Patutlah PR pun tak kisah sangat dan terima dengan hati terbuka.

Dalam 30 lebih ahli2 Parlimen yang masuk UMNO Bersih, Ku Li pun terselit sama sambil tersenyum angkat tangan.


Haiii.... Yuss suka mimpi bukan2. Semakin dalam mimpinya, semakin mengarut pulak jadinya. Tak salahkan kita mengimpikan impian mimpi? Tapi, jangan percaya dengan mimpi karut, sudahlah.

Yuss suka tidur sambil tersenyum. =)

No comments: